SOCB552 Социология на изкуството
Анотация:
В курса се представят класически и съвременни социологически теории и подходи към социалните функции на изкуството в епохата на модерността и късната модерност. Предлагат се тематични анализи на взаимната обвързаност между художественото произведение, твореца и публиката в областта на живописта, музиката, театъра, литературата и визуалните изкуства (фотографията). Дискутират се социоикономическите условия за производство на изкуство в къснокапиталистическото потребителско общество и специфичните напрежения, които възникват при пазарното му разпространение в епохата на глобализацията.
Преподавател(и):
доц. Теодора Карамелска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) познават:
• класически теоретични модели за рефлексия върху социалните функции на модерното и съвременното изкуство;
• елементите и полета на взаимодействие между институциите (галерии, киносалони, издателства, образователни институции и др.), социалните дейци (творци/авангард, търговци на художествени произведения, критика, куратори) и публиката/потребителите в сферата на изкуство.
2) могат:
• да използват широк изследователски инструментариум за анализ на феномени и процеси в полето на съвременното изкуство;
• да анализират отделни аспекти от културната политика в сферата на изкуствата в България на основата на конкретни случаи.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Аврамов, Д. 2008. Естетика на модерното изкуство. София: ИК „Кибеа”.
Адорно, А. 1990. Философия на новата музика. София: „Наука и изкуство”.
Адорно, Т. 2002. Естетическа теория. София: ИК „Агата-А”.
Адорно, Т. 1999. „Културната индустрия”, в: М. Хоркхаймер, Т. Адорно, Диалектика на Просвещението. София: „Гал-ико”.
Бенямин, В. 1989. „Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост”, в: Художествена мисъл и културно самосъзнание. Съст. Атанас Натев. София: „Наука и изкуство”.
Бурдийо, П. 2004. Правилата на изкуството. София: „Дом на науките за човека и обществото”.
Вебер, М. 2000. Рационални и социологически основания на музиката. ИК „Критика и Хуманизъм”.
Гадамер, Х.-Г. 2009. „Край на изкуството? От Хегеловото учение за отминалия характер на изкуството до съвременното антиизкуство”, в:
Наследството на Европа. София: ИК „Критика и Хуманизъм”.
Зонтаг, С. 1999. За фотографията. София: Златорогъ.
Социологически модели на изкуството. Антология. Том 1 и 2. Иван Стефанов (съставител), София: „Изток-Запад”.
Стефанов, Ив. 2004. От естетика към социология на изкуството. София: „Аскони-Издат”.
Средства за оценяване:
анализ
тест