BAFB551 Проект: Икономикс
Анотация:
Целта на проекта по икономикс е практическо приложение на основни принципи на икономиката и икономическото мислене чрез изследване на явления и процеси от реалната икономика.
Той е предназначен за майнър студентите в БП „Счетоводство и контролинг“. В рамките на курса студентите ще разберат основните механизми и принципи на икономическото мислене и ще се научат как да прилагат тези принципи в реална среда и при решаването на реални казуси.
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
гл. ас. Елена Спасова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните принципи и концепции на микроикономическата и макроикономическата теория;
• основни източници на статистически данни, необходими за осъществяването на икономически проучвания и анализи;
2) могат:
• свободно да боравят с базовия концептуален и терминологичен арсенал на икономическата теория и да го прилагат активно в обучението си по другите икономически дисциплини, включени в учебната програма;.
• коректно да анализират състоянието, тенденциите и перспективите в развитието на българската икономика и да разсъждават критично върху основни икономически процеси и/или ситуации.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Не е необходима предварителна подготовка, но базови знания по икономика са полезни.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Пазарно търсене и пазарно предлагане: Как работят пазарите
- Външни ефекти от стопанската дейност: Негативни и положителни ефекти. Как да ги управляваме
- Държавна намеса на пазарите: Ценова регулация
Литература по темите:
ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА КЪМ КУРСА:
• Сотирова, Е. и Л. Йотова. Принципи на микроикономиката. Издателство на НБУ, С. 2008 г.
• Ракарова С. и Ст. Стефанов. Принципи на макроикономиката. Издателство на НБУ, С. 2011 г.
ДОПЪЛНИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА КЪМ КУРСА
• Икономикс, колектив, Изд. “Тракия-М”, С., 1998.
• Стоядин Савов, Екатерина Сотирова, Микроикономика, Изд. „Тракия-М“, 1999
• С. Фишър, Р. Дорнбуш, Р. Шмалензи, Икономика. Основи на микро- и макроикономиката, Изд. “Отворено общество”, С., 1997.
• Атанас Узунов и колектив: „Микроикономика”, ГорексПрес, София, 2003
• Георги Манлиев, Микроикономика, Нов български университет, София, 2005
• Mankiw, Gregory: “Principles of Microeconomics”, 9th edition, South-Western CENGAGE Learning, 2018
• McConnel, Campbell, Stanley Brue, Sean Flynn: “Principles of Microeconomics”, 19th edition, McGraw-Hill
• Case, Karl E., Ray C. Fair, Sharon C Oster: “Principles of Еconomics”, Pearson, 2019
• Taylor, John: “Principles of Microeconomics”, Houghton Mifflin Company, 2009
• Colander, David: Economics, McGraw-Hill, 11th edition.
• Sloman, John: Economics, 7th edition, Pearson, 2009
• Baumol, W., Alan Blinder: Economics: Principles and Policies, 11th edition, Cengage, 2010
• Samuelson, Paul, W. Nordhaus: Economics, 19th edition, McGraw-Hill, 2010
Адреси в Интернет:
- Wall Street Journal: http://www.wsj.com
- Национален статистически институт: www.nsi.bg
- Българска народна банка: www.bnb.bg
- Статистическа служба на Европейския съюз: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/
- Международен валутен фонд: http://www.imf.org
- Световна банка: http://www.worldbank.org
Средства за оценяване:
Оценяването се извършва чрез писмена разработка.
Всеки студент, участващ в семинара, трябва да изготви самостоятелна разработка с обем от около 1000 думи, в която трябва да направи икономическа интерпретация/анализ на публикация от масовите медии. Публикацията следва да е избрана така, че да е възможно да бъде обвързана с някоя от икономическите теми, посочени в тематичния план на курса.
В първата част на своя проект (около 30% от обема на разработката) студентът прави резюме на медийната публикация, в която са описани процеси, дейности, политики, които могат да бъдат анализирани в контекста на някоя от темите в тематичния план.
Във втората част на проекта (останалите 70% от обема на разработката) студентът прави анализ и представя собствената си позиция по избраната тема - във формата на коментар върху резюмето в първата част на проекта. За целта той може да привлече допълнителна информация и аргументация от други литературни източници, по собствен избор.
Съдържанието на проекта включва следните елементи:
- увод: в него студентът съвсем накратко обосновава избора на темата на курсовия проект;
- съдържание, първа част: резюме на избраната публикация;
- съдържание, втора част: коментар на студента върху информацията в първата част на курсовия проект, в който той анализира поставения въпрос.
- заключение;
- използвана литература: задължително се посочва в края на разработката, както и вътре в текста при цитиране. Описанието на литературните източници трябва да се направи при спазване на определени академични изисквания. Описват се чрез актуални адреси в интернет използваните източници, както и други източници на информация, включена в курсовия проект. При описанието се спазват академичните изисквания и се посочват: автор, заглавие, издателство или списание, вестник, година на издаване; за цитатите в текста - и страница. Студентите могат да намерят допълнителна информация относно правилата при цитиране на страницата на курса в MOODLE.
Готовите проекти се предават в активиран прозорец на домашната страница на курса в електронната система MOODLE и се проверяват чрез програма за преписани чужди текстове.