Елена Панайотова
Професионална автобиография:
Елена Панайотова е театрален режисьор, педагог и продуцент, който играе важна роля в появата на нови тенденции и форми на театралните практики от края на деветдесетте години у нас. Завършва режисура и актьорско майсторство в първи випуск на Театрален департамент, НБУ. Има магистърска степен „Принципи на театралните изследвания“ и следдипломна специализация по Арт Мениджмънт към НБУ. През 1998 специализира шест месеца Европейска култура и история в Университета в Амстердам, Холандия.
Работи като програмен директор и преподавател по актьорско майсторство и театрална антропология в НБУ, четиринадесет години е редовен преподавател по театър в Университет за Изкуства в Утрехт, Холандия. Гост преподавател в Националния Университет в Сан Хосе, Коста Рика.
Съ-основател и председател на културна фондация “Ден Гри”, чрез която от 1999г. реализира и продуцира множество международни театрални проекти, програми и фестивали. От 2003 до 2016 стартира ежегодния проект „Лятна Театрална Академия за деца в риск“ в с. Широка Лъка. От 2010 до 2017 основава и ръководи международна програма „Артисти за деца“ в Кения. Проектите, които ръководи в сферата на изкуство и образование въвличат над 200 артисти и 5000 деца и младежи от четири континента. През 2016 г. като ръководител на проект „Performance Art for Youth Africa“ (PAYA), който се реализира в Кения и Танзания, печели финансиране и разпознаване от Международния фонд за промотиране на култура на ЮНЕСКО за принос в културното разнообразие в света.
Елена Панайотова участва в престижни европейски театрални форуми, симпозиуми и работни ателиета като актьор, режисьор и изследовател. Печели национални и европейски стипендии, включително две специализации по театрална антропология в Один театър в гр. Холстебро, Дания. Нейни спектакли са участвали в много национални и европейски фестивали (Сърбия и Черна Гора, Македония, Унгария, Чехия, Хърватска, Босна и Херцеговина, Германия, Холандия и др.). През 2005 г. за спектакъла „Домът на Бернарда Алба“ получава наградата на INFANT фестивал в Нови Сад, Сърбия за “най-оригинално изследване в сегментите на театралния език”, а българската критика го обявява за събитие в сферата на физическия театър у нас. Има реализирани над 30 театрални спектакли като режисьор на свободна практика и гост режисьор в държавни театри.
Нейни текстове са публикувани във в. „Култура“, в. „Литературен вестник“, сп. „Homo Ludens“ и др., както и в есеистичните сборници „Възможните майки“, „Куфарът на брат ми“ и „Бащите не си отиват“
Публикации:
Буто- Японска гледна точка, сп Homoludens 4-5, 2002
Тялото като текст(или как е мислен актьорът в Ориенталската театрална традиция)р Литературен вестник,бр.21, 2001
- Курсове от текущия семестър: