SODB848 Високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите със съвременните високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникаиця. Курсът представя основните технологии за допълваща и алтернативна комуникация. Също така се разглежда приложението им при деца и възрастни с различни нарушения на уменията за комуникация. Курсът включва и умения за работа с различни софтуерни приложения за допълваща и алтернативна комуникация.
Преподавател(и):
проф. Морис Гринберг д-р
доц. Евгения Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са основните високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация;
• Какви са приложенията на различните средства при работата с деца и възрастни с различни увреждания.
2) могат:
• Да използват високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация при работа с деца и възрастни с двигателни увреждания
• Да използват високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация при работа с деца и възрастни с когнитивни увреждания
Предварителни изисквания:
-
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Допълваща и алтернативна комуникация
- Нискотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация
- Вискотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация – нива на използване
- Алтернативни методи за използване на компютър
- Алтернативни методи за използване на компютър
- Софтуер за комуникация чрез символи
- Софтуер за комуникация чрез символи
- Софтуер за комуникация чрез текст и за управление на средата
- ТЕСТ – Текуща оценка 1
- Софтуер за ранно детско развитие
- Софтуер за ранно детско развитие
- Адаптирани методи за оценка на когнитивно развитие
- Вискотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация – приложение при деца и възрастни с двигателни увреждания
- Вискотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация – приложение при деца и възрастни с когнитивни увреждания
- Семинар – Текуща оценка 2
Литература по темите:
Основна
Cook, A. M., & Polgar, J. M. (2014). Assistive Technologies-E-Book: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences.
Lancioni, G. E., Singh, N. N., O’Reilly, M. F., Sigafoos, J., & Oliva, D. (2014). Assistive technology for people with severe/profound intellectual and multiple disabilities. In Assistive technologies for people with diverse abilities (pp. 277-313). Springer, New York, NY.
Допълнителна
Гринберг, М., Христова, Е., Павлова, Д., Давчева, К., Морфова, А., & Вичева, П. (2017). Помагащи технологии за контрол с поглед в България: Споделяне на опит и добри практики. В Е. Тодорова & Р. Йосифова (Ред.), Сборник с доклади от Международна Конференция “Логопедични терапии”, Aлбена’2017. София: ЛЦ “Ромел.”
Христова, Е., & Гринберг, М. (2017). Помагащи технологии за контрол с поглед и приложението им при работа с деца със специални нужди. В Е. Тодорова & Р. Йосифова (Ред.), Сборник с доклади от Международна Конференция “Логопедични терапии”, Aлбена’2017, 41–53. София: ЛЦ “Ромел.”
Христова, Е., Гринберг, М. (2017). Нагласи и използване на допълващи и алтернативни средства за комуникация в работата с деца със специални нужди: проучване сред ресурсни учители. Сборник научни доклади от VIII Национален конгрес по психология, ПЦ ЛМ, София
Христова, Е., Стоянова, Р. (2017). Нагласи спрямо хората с увреждания сред специалистите, работещи с тях. Сборник научни доклади от VIII Национален конгрес по психология. ПЦ ЛМ, София
Kurmanaviciute, R., & Stadskleiv, K. (2017). Assessment of verbal comprehension and non-verbal reasoning when standard response mode is challenging: A comparison of different response modes and an exploration of their clinical usefulness. Cogent Psychology, 25, 1–17. http://doi.org/10.1080/23311908.2016.1275416
Light, J. (1989). Toward a definition of communicative competence for individuals using augmentative and alternative communication systems. Augmentative and Alternative Communication, 5(2), 137-144.
Romski, M., Sevcik, R. A., Barton-Hulsey, A., & Whitmore, A. S. (2015). Early intervention and AAC: What a difference 30 years makes. Augmentative and Alternative Communication, 31(3), 181–202.
Ross, B., & Cress, C. J. (2006). Comparison of standardized assessments for cognitive and receptive communication skills in young children with complex communication needs. Augmentative and Alternative Communication, 22(2), 100-111.
Stadskleiv, K., Jahnsen, R., Andersen, G. L., & Tetzchner, von, S. (2017). Neuropsychological profiles of children with cerebral palsy. Developmental Neurorehabilitation, 1–13. http://doi.org/10.1080/17518423.2017.1282054