ARCM239 Интериор и дизайн за архитектура ІІ част
Анотация:
Икономическо развитие в ІІІ хилядолетие; Формиране и актуално състояние на дизайна; Видове дизайн; Архитектурен дизайн и дизайн за архитектурна среда; Дизайн за архитектурна среда като интелектуална собственост; Стратегия и тактика; Метод на художественото проектиране за архитектурна среда; Части на проекта; Формообразуване; Композиция и хармонизация на формата; Комбинаторика; Възприемане на формата; Дизайн за външна архитектурна среда; Комплексно проектиране на градски интериор; Архитектурно-дизайнерски средства за формиране на градски интериор
Преподавател(и):
доц. Банко Банков
гл. ас. Виолета Шатова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
принципите и методите на художественото проектиране, имат умения за анализиране на формата и знания за формообразуване и композиции при комплексно проектиране на архитектурна среда.
Предварителни изисквания:
Завършен курс по интериор - история и въведение в теорията
Завършен курс по интериор и дизайн за архитектурата – Iва част
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1. ИНФОРМАТИВНА ФУНКЦИЯ НА ФОРМАТА В ДИЗАЙН ЗА АРХИТЕКТУРНА СРЕДА Информативна функция на формата и основи на създаване на формата. Отчитане на функционалните особености на структурата. Ергономически изисквания. Роля на материала, конструкцията и технологията на производство за формата: Нови материали и създаване на нови стилове в предметна среда, Типове конструкция и влиянието й върху формата, Информационна стойност на технологията като формообразуващ фактор. Ре-дизайн. Социално-икономически и естетически аспекти на формообразуването. Композиция и хармонизация на формата: Композиционно формообразуване, Хармонизация на формата. Арт дизайн. Комбинаторика – метод във формообразуването. Pattern design. Възприемане на формата като прочит на заложената информация. 2. ЦВЯТ В ПРЕДМЕТНО-ПРОСТРАНСТВЕНАТА СРЕДА Цветът в понятията на науките физика и физиология. Колоритът като цялостна система – функции, характеристики. Колоритът като формообразуващ фактор – Хроматическа стереоскопия, Изменения на свойствата на формата под въздействие на цветовете. Суперграфика. Цветова култура – регионалност и история. 3. СВЕТЛИНА В ГРАДСКИЯ ИНТЕРИОР И ИНТЕРШАФТА Светлинната среда, като обект на творческа дейност. Концепция за формиране на светлинната среда в градския интериор. Методология на проектиране на градската светлинна среда. 4. ДИЗАЙН ЗА ВЪТРЕШНА АРХИТЕКТУРНА СРЕДА. Вътрешно пространство и мрежа от връзки. Човешко поведение в интериора. Семиотика на вътрешното пространство. Класификация на вътрешните пространства. Архитектурно-дизайнерски средства за формиране на интериор. Инструменти за работа в интериора. Ограждащи плоскости, мащаб, ритъм, цвят, светлина. Елементи и детайли в интериора. 5. ДИЗАЙН ЗА ВЪНШНА АРХИТЕКТУРНА СРЕДА Класификация на откритите външни пространства: Комбинация от структурни елементи, Мащабът - начин за разграничаването на пространствата, Линейни и прекъснати пространства, Фактор време; Класификация според етапа на развитие. Комплексно проектиране на градски интериор. Архитектурно-дизайнерски средства за формиране на градски интериор. Реклама в градската среда и масовата култура 6. ДИЗАЙН ЗА СРЕДА-СЪБИТИЕ. Характеристики на среда-събитие. Видове събития и среда за тях. Събитиен мениджър. Обичайни празнични събития: Тематични празници; Концерти, ревюта; Празници на населени места. Политически и социални демонстрации. Комерсиални и рекламни събития, „бранд”, корпоративен дизайн. Методика за проектиране на среда-събитие. 7. ДЕТАЙЛ В АРХИТЕКТУРАТА КАТО ДИЗАЙН Архитектурен дизайн и дизайн за архитектурата. Детайл в архитектурата като дизайн и арт дизайн. Специализирано строително и довършително изпълнение на детайли. Създаване на сградните структури и съоръженията като част от предметната среда. 8. Презентации на проучванията на студентите по поставените теми.
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
• Р. Никифорова „Дизайн в архитектурна среда”, Издателство на ВСУ, 2010
Допълнителна литература:
1. Азрикан, Д.А. (1980) Черти на системния обект на дизайна, превод от «Техническая естетика» 9/1979 в «Промишлена естетика/Декоративно изкуство», бр 3
2. Бодрияр, Ж. Към критика на политическата икономия на знака, ИК «Критика и хуманизъм», София, 1996
3. Бодрияр, Ж. Системата на предметите, ИК «ЛИК», София, 2003
4. Борисов, Б. Интелектуална собственост – Промишлен дизайн, Университетско издателство “Стопанство”, София, 2001
5. Делчев, С. Основи на промишления дизайн в архитектурата, “Техника”, София, 1993
6. Деянов, П. Психоанализа и рекламна символика, „Славена”, Варна, 2005
7. Ермолаев, А (SE). Словарь дизайнера для работы в 21 веке, 1998
8. Ефимов, А. В. Дизайн архитектурной среды, Архитектура-С, 2004, Москва
9. Ефимов, А. В. Колористика города, Стройиздат, 1999, Москва
10. Земпер, Г. Практическая естетика, Москва, 1970
11. Зелен Витрувий – Принципи и практики на устойчивото архитектурно проектиране, UNDP (Програма на ООН за развитие), Eneffect, София, 2010
12. Иконников, А. Эстетические ценности предметно-просранственной среды, Стройиздат, 1990, Москва
13. Илиев, И. Паркетиращи конвексни петоъгълници, АрхИмед, 2009
14. Караманска, Д., И. Йошовска. (2008) Ергономични принципи и задачи при проектиране на работни съоръжения и системи, http://hrm2resources1.hit.bg/3-14.pdf
15. Минервин, Г. Б., В. Т. Шимко. Дизайн илюстрованный словарь-справочник, Архитектура-С, 2004
16. Михайлов, С. История дизайна – том 1, Союз дизайнеров Росии, Москва, 2002
17. Михайлов, С., А. Михайлова. Основы дизайна, Казань „Дизайн-квартал”, 2008
18. Никифорова, Р. Дизайн в архитектурата, Сборник І на Международна конференция „Пространство в европейската архитектура – традиции и новаторство”, 2009
19. Никифорова, Р. (2008) На границата между архитектура и дизайн, АМС Аспекти, бр.4
20. Никифорова, Р. Интериор – история и теория, Славена, 2008
21. Никифорова, Р. Информативна функция на формата, електронно издание на ВСУ, 2010, http://ejournal.vfu.bg
22. Пономарьова, Е. С. Цвет в интерьере, Минск, Вышейшая школа, 1984
23. Райчев, Р. Структурна комбинаторика, Издателска къща „Анубис”, 2002
24. Райчев, Р. Цветовете в изкуството, ИК ЛИК, София, 2005
25. Рессин, Г.К. Архитектура и машины, М., Стройиздат, 1977
26. Родькин, П. Оранжевая визуальная революция, Фирменные стили против символических систем. Эскалация дизайна и эскалация власти. М.: «ЛУч» 2005
27. Родькин, П. Новое визуальное восприятие, Современное визуальное искусство в условиях нового перцептуального вызова., М.: «Юность» 2003
28. Родькин, П. Промышленный бренд будущего – визуальная революция в эпоху атомного ренессанса, Москва, ФОРУМ, 2009
29. Рунге, В.Ф. История дизайна, науки и техники Вторая книга, Москва – С, 2007
30. Рябушин, А. В. Архитекторы рубежа тысячилетий, Исскуство ХХІ век, 2005
31. Сомов, Ю.С. Композиция в технике, М. Машиностроение, 1977
32. Терзиев, С., М. Петрова. Архитектурно осветление, „Славена”, Варна, 2009
33. Томиh, Драгана В. Култура боjе у граду: Идентитет и трансформациjа, Универзитет у Београду, 2007
34. Тьялве, Эскилд. Краткий курс промышленого дизайна, Машиностроение, М. 1984
35. Фесенко, Д. Теория архитектурного процесса: контуры новой парадигмы, Москва, журнал “АВ”, 2010
36. Фийл, Шарлот и Питър. Дизайнът на 20 век, “Алианс-97”, Taschen, 2001
37. Фийл, Шарлот и Питър. Индустриален дизайн от А до Z, “Алианс-97”, Taschen, 2004
38. Шербеџиja, Милица М. Нови дизаjн радног места, Грађевинска кнjига а.д., Београд, 2007
39. Шимко, В. Т. Архитектурно-дизайнерское проектирование, СПЦ принт, 2003
40. Asensio, Paco., Cristina Montes. Furniture/Mobel Design, teNeues, 2003
41. Boschetti, Josef. (edited by). Details in design, The Images Publishing Group Pty Ltd, Victoria, Australia, 2006
42. Chris, Lefteri. Materials for inspirational design, RotoVision SA, 2006
43. Fischer, Joachim. Design Destination Worldwide, Tandem Verlag GmbH, 2008
44. Gale, Mary. An Opinion on The Theory of Ergonomic Task Seating vs the Facts, Australia, http://www.bambach.co.uk/pdf/theoryofergonomics.pdf
45. Ganares, Ana. Chill Out Space, Tectum Publisher, 2004
46. Garner, Philippe. Sixties design, Tashen, 1996
47. Guy, Julier. The Thames & Hudson Dictionary of Design Since 1900, 2004
48. Itten, Johannes. Kunst der Farbe, Иоханнес Иттен, Искусство цвета. Пер. с немецкого. — М.: Изд. Д.Аронов, 2000
49. Lloyd Jones, Peter. Taste Today: The Role of Appreciation in Consumerism and Design, Oxford, 1991
50. Maksimovic, M. Arhitektura i, Arhitektonski Fakultet Univerziteta u Beogradu, 2008
51. Manguel, P. 501 must-be-there events, Polly Manguel Publisher, 2009
52. Michl, Jan. On Seeing Design as Redesign An Exploration of a Neglected Problem in Design Education, Scandinavian Journal of Design History, 2002 (12): 7-23, Norway
53. Michl, Jan. Alvar Aalto: Savoy Vase, 1936, in Contemporary Masterworks, ed. Collin Naylor, Chicago and London: St. James Press, 1991
54. Paul, Overy. De Stijl Art, Architecture, Design, Thames and Hudson, 1991
55. Pevsner, Nicolaus. Pioneers of Modern Movement, from William Morris to Walter Gropius, Yale University Press, 2005
56. Pevsner, Nicolaus. The Sourses of Modern Architecture and Design, Thames and Hudson, 1968
57. Philip, Pacey. (1992) 'Anyone Designing Anything?' Non-Professional Designers and the History of Design. Journal of Design History. 5/3, р 217
58. Pulos, Arthur J. American Design Ethic: A History of Industrial Design, MIT Press Date, 1986
59. Pulos, Arthur J. American design adventure 1940-1975, MIT, 1988
60. Schittich, Christian. Exibitions and Displays Museum design concepts Brand presentation Trade-fair design. Institut fur internationale Architektur-Dokumentation Gmbh&Co. KG, 2009
61. Schittich, Christian (Ed.). Small Structures Compact dwellings, Temporary structures, Room modules. Institut fur international Architektur-Dokumentation Gmbh&Co. KG, 2010
62. Spuybroek, Lars. NOX machining architecture, Thames and Hudson, 2004
63. Vasiljevic, Milovan. Dizajn, Fakultet za dizajn, Beograd, 2005
64. Vitra Eames, Germany, 1996
65. Walker, Peter and Partners. Landscape Architecture Defining the Craft
Thames and Hudson, 2005
Средства за оценяване:
Провежда се текущ контрол. Текущият контрол е въз основа на две поставени задачи – самостоятелно проучване по зададена тема и презентация пред курса. Желателно е темите да са свързани с проекта за обществен или индустриален интериор, който студентите разработват в същия семестър в курса ARCM 240.