CARB731 Анализ на анимационен филм

Анотация:

Курсът представлява теоретико-историческо въведение в спецификата на анализа на анимационен филм и предоставя инструменти за осмислянето на отделно произведение, автор, школа и ситуирането им в контекст. Целта на курса е у студентите да се формират естетически критерии и умения и те да се формулират чрез професионална терминология. Филмовият анализ е необходимо базисно знание за бъдещите анимационни режисьори.

прочети още
Анимационно кино

Преподавател(и):

 Боряна Матеева-Пенева  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти трябва да:

1)знаят:

- да разчленяват филмите и да разглеждат отделните им компонентите без да губят способността си за емоционално възприемане на цялото

- да придобият умения да разглеждат филмите от позицията на това "как" са направени

- да се фокусират върху специфичните техники, с които филмът е направен

- да оценяват професионално и самостоятелно и произведения от другите видове кино

2) могат:

- да развият на по-високо ниво собствения си художествен вкус

- да си изработят самостоятелно мнение за отделни филми, автори, школи - по-стари и съвременни

- да оценяват анимационните и аудиовизуалните произведения в по-общ културен костекст, национален и световен
Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в спецификата на филмовия анализ. Видове кино. Филмови жанрове. Историческият спор за анимацията като жанр или самостоятелно изкуство. Отношенията „натурно кино“ - анимация.
  2. Естетически параметри на анимацията: третиране на времето, пространството и движението. Развитие от натуроподобие към стилизация и условност.
  3. Проблемът за темата, идеята, типажа, сюжета, конфликта, композицията и специфичният им израз в анимацията. Филми и представители на абстрактната анимация.
  4. Анимационните техники като основен инструмент на анимационната изразност. Видове, специфика, обща характеристика и историческо развитие. Класическа плакова технология. Рисунка върху хартия. Безкамерна анимация. Знакови примери от българската и световната анимация
  5. „Живите техники“ – живопис под камера, пясъчни техники и насипни материали. Иглен екран. Знакови примери от българската и световната анимация.
  6. Изрезкови техники и силуетния анимационен филм. Пространствени измерения на обемните техники – кукла, пиксилация. Знакови примери и автори от българската и световната анимация
  7. Артистични възможности на комбинираната техника. Исторически преглед и примери от световната и българската анимация.
  8. Естетически параметри на компютърната анимация. История и перспективи. Знакови примери от световната и българската анимация
  9. Емблематични направления и школи в анимацията. Моделът Дисни – естетически, производствени и идеологически параметри. Контрамоделът UPA – графичен стил, визуална и идейна революция.
  10. Национални школи и водещи фигури - чешка анимация (Иржи Трънка, Ян Шванкмайер и др.). Канадска анимация (Норман Макларен, Керълайн Лийф, Фредерик Бак и др.). Знакови филми.
  11. Национални школи и водещи фигури - руска анимация (Юрий Норщейн, Александър Петров, Александър Хржановски). Естонска анимация (Прийт Пярн). Знакови филми.
  12. Национални школи и водещи фигури - загребска анимация (Душан Вукотич, Боривой Довникович и др.) Полска анимация (Ян Леница, Йежи Кучия, Пьотр Думала и др). Емблематични филми.
  13. Българската анимационна школа. Естетически параметри, драматургични модели, графичен стил, развитие на техники през годините. Исторически етапи и основни автори.
  14. Хибридните форми в анимацията като една от най-съществените черти на съвременния филмов процес. Смесване на видове, жанрове и филмови кодове. Примери от световната и българската анимация.
  15. Посоки и естетически тенденции в развитието на съвременната авторска анимация – динамика и контексти. Знакови примери.

Литература по темите:

Аристотел. За поетическото изкуство. Софи-Р. София, 1993

Айзенщайн, С. Неравнодушната природа. Наука и изкуство. София, 1973

Айзенщайн, С. Избрани произведения в три тома. Наука и изкуство. София, 1977

Асенин, С. Волшебники экрана. Эстетические проблемы современной мультипликации. Искусство. Москва, 1974

Антология “Из историята на филмовата мисъл” (съставител Ивайло Знеполски), І част – 1986, ІІ част.“Наука и изкуство”, София, 1988

Андрейков, Тодор – “История на киното” – Нямо кино – І част. “Медиа”, 1994

Андрейков, Тодор. История на киното - том втори. ИК „Колибри“, 2004

Игнатовски, Владимир. Електронната Геновева. „Колибри“. София, 2001

Игнатовски, Владимир. Картини от светлина. Теорията на нямото кино. 2007.

Игнатовски, Владимир. Времепространство или хронотопът в ранната филмова теория, 2009

Милев, Неделчо. “Пътят към психофизическия монолог”. “Наука и изкуство”. София, 1970

Милев, Неделчо. Специална теория на киното. Архив на ИИ-БАН. София, 2003

Иванов Вано, Иван. Кадр за кадром. Искусство. Москва, 1980

Герчева, Красимира. Естетика на анимационния филм. „Наука и изкуство“, София,

1979

Маринчевска, Надежда. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. „Титра“. София, 2005

Маринчевска, Надежда. Анимационните хибриди. „Титра“. София, 2016

Матеева, Боряна. Анима.bg. Нов Български университет. София, 2021.

Furniss,Maureen. Art in Motion – Animation Aesthetiсs. John Libbey, 1999

Wells, Paul. Understanding Animation. Routledge. London and New York, 1998

Wells, Paul. Animation: Genre and Authorship. Wallflower Press. London, 2002

Halas, John and Manvell, Roger. The Technique of Film Animation. Focal Press. London, N.Y.,1959

Bendazzi, Giannalberto. Cartoons. Le Cinema d'animation 1892-1992. Liana Levi, 1991

Попова, Невелина. Драматургичното пространство на анимацията. Нов български университет. София, 2016

Герчева, Красимира. Феноменът Българска анимация. "Наука и изкуство", София, 1983

Маринчевска, Надежда. Българско анимационно кино 1915-1995. Издателство „Колибри", София, 2001

Найденова, Вера. “Съвременният киносвят”. Варненски свободен университет “Черноризец Храбър”, 2000

Димитрова, Мая – “Авторското кино”, БАН. София, 1995

Манов, Божидар – “Дигиталната стихия. Киното и новите медии в цифровия 21-ви век”. “Титра”, София, 2003

Лазаров, Николай. Изкуство и техника на визуалните ефекти. Графимакс. София, 2000

Николова, Цветомира. Хипотезата за „странната долина“ и анимацията. Нов български университет. София, 2014

Вятър работа – сценарии за анимационни филми. ИА „НФЦ”. София, 2014

Анимационният свят на Иван Веселинов – Нов български университет. София, 2015

Топузанов, Христо: "Записки по историята на българската обемна анимация" - сп. "Кино", 1/1998, с. 50

Янакиев, Александър.“Българско кино – Енциклопедия”.“Титра”, 2000