BCLB906 Методика на ЧЕО - I част
Анотация:
Курсът цели да осигури необходимата база от знания за развиване на специфични професионални умения, свързани с избраната специалност от студентите - филолог, учител по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н. Сред целите на курса са:
• да запознае студентите с особеностите на чуждоезиковото обучение в основната и средната степен на българското общообразователно училище;
• да представи основните съвременни методи за развиване на езикови знания и речеви умения;
• да разгледа различните аспекти на управление на учебния процес;
• да развие умения за изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
Преподавател(и):
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
• основните компоненти на чуждоезиковата компетентност,
• съвременните тенденции в методите за чуждоезиково обучение;
• особеностите на чуждоезиковото обучение в българското общообразователно училище,
• владеят научната терминология в областта на методиката.
2) могат:
• да анализират учебни процеси и чуждия преподавателски опит,
• да планират конкретни учебни занятия по чужд език върху основата на действащи учебни системи по съответния чужд език,
• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните,
• да контролират и управляват успешно учебния процес;
• да изследват и да се справят с конкретни методически проблеми на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по чуждия език на равнище С1 по Общоевропейската езикова рамка;
• по дидактика и/или увод в методиката на ЧЕО.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Компоненти на комуникативната компетентност на чуждия език – Европейска езикова рамка
- Развиване на рецептивните речеви умения: четене с разбиране
- Развиване на рецептивните речеви умения: слушане с разбиране
- Развиване на продуктивните речеви умения: говорене
- Развиване на продуктивните речеви умения: писане
- Интегриране на езиковите знания в комуникативните умения
- Преподаване на езикови знания: произношение и правоговор
- Преподаване на езикови знания: лексика
- Преподаване на езикови знания: граматика
- Управление на учебния процес: педагогическа комуникация и метаезик на преподавателя
- Управление на учебния процес: форми на работа и взаимодействие в класната стая
- Управление на учебния процес: предоставяне на обратна връзка, проверка на резултата от учебните дейности и поправка на грешките
- Управление на учебния процес: планиране на учебното занятие
- Преподаване на чужд език на деца. Езиково портфолио и детско езиково портфолио
- Връзка между теорията и практиката на чуждоезиковото обучение – решаване на практически казуси
Литература по темите:
Основна литература
На български език/ In Bulgarian:
Димитрова, С. и Ташевска С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители
по чужд език. София: НБУ
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006
Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Парадигма
Томас, Д., Димитрова, С., Гешев Г. и Ташевска С. (2002) Базово проучване на
подготовката на учители по английски език в България 2001 - 2002. София:
Британски Съвет
Шопов, Т. (1998) Вторият език (Аспекти на теорията и практиката на обучението
по английски език). София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски"
На английски език/ In English:
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council
of Europe, Cambridge University Press, 2001 [има също версии на немски и
френски език]
Harmer, J. (1991) The Practice of English Language Teaching. London: Longman
Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman
Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition,
completely revised and updated), . London: Longman Pearson Education Limited
Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford:
Oxford University Press
Ioannou-Georgiou, S. & Pavlou P. (2003). Assessing Young Learners. Oxford:
Oxford University Press.
Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University
Press
Scrivener, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. 3rd ed. MacMillan
Thomas, D., Dimitrova, S., Geshev, G. and Tashevska, S. (2002) A Baseline
Survey of Pre-Service English Language Teacher Education In Bulgaria: 2001 -
2002. Sofia: The British Council
Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge:
Cambridge University Press
Wajnryb, R. (1992) Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University
Press
Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
Walters, S. and Gower, R. (1995) Teaching Practice Handbook. 2nd revised ed.
Macmillan