BCLB906 Методика на ЧЕО - I част

Анотация:

Курсът цели да осигури необходимата база от знания за развиване на специфични професионални умения, свързани с избраната специалност от студентите - филолог, учител по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н. Сред целите на курса са:

• да запознае студентите с особеностите на чуждоезиковото обучение в основната и средната степен на българското общообразователно училище;

• да представи основните съвременни методи за развиване на езикови знания и речеви умения;

• да разгледа различните аспекти на управление на учебния процес;

• да развие умения за изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.

прочети още
Германистика (с втори чужд език английски)

Преподавател(и):

доц. Светлана Димитрова-Гюзелева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят/познават:

• основните компоненти на чуждоезиковата компетентност,

• съвременните тенденции в методите за чуждоезиково обучение;

• особеностите на чуждоезиковото обучение в българското общообразователно училище,

• владеят научната терминология в областта на методиката.

2) могат:

• да анализират учебни процеси и чуждия преподавателски опит,

• да планират конкретни учебни занятия по чужд език върху основата на действащи учебни системи по съответния чужд език,

• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните,

• да контролират и управляват успешно учебния процес;

• да изследват и да се справят с конкретни методически проблеми на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• по чуждия език на равнище С1 по Общоевропейската езикова рамка;

• по дидактика и/или увод в методиката на ЧЕО.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение. Компоненти на комуникативната компетентност на чуждия език – Европейска езикова рамка
  2. Развиване на рецептивните речеви умения: четене с разбиране
  3. Развиване на рецептивните речеви умения: слушане с разбиране
  4. Развиване на продуктивните речеви умения: говорене
  5. Развиване на продуктивните речеви умения: писане
  6. Интегриране на езиковите знания в комуникативните умения
  7. Преподаване на езикови знания: произношение и правоговор
  8. Преподаване на езикови знания: лексика
  9. Преподаване на езикови знания: граматика
  10. Управление на учебния процес: педагогическа комуникация и метаезик на преподавателя
  11. Управление на учебния процес: форми на работа и взаимодействие в класната стая
  12. Управление на учебния процес: предоставяне на обратна връзка, проверка на резултата от учебните дейности и поправка на грешките
  13. Управление на учебния процес: планиране на учебното занятие
  14. Преподаване на чужд език на деца. Езиково портфолио и детско езиково портфолио
  15. Връзка между теорията и практиката на чуждоезиковото обучение – решаване на практически казуси

Литература по темите:

Основна литература

На български език/ In Bulgarian:

Димитрова, С. и Ташевска С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители

по чужд език. София: НБУ

Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006

Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Парадигма

Томас, Д., Димитрова, С., Гешев Г. и Ташевска С. (2002) Базово проучване на

подготовката на учители по английски език в България 2001 - 2002. София:

Британски Съвет

Шопов, Т. (1998) Вторият език (Аспекти на теорията и практиката на обучението

по английски език). София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски"

На английски език/ In English:

Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council

of Europe, Cambridge University Press, 2001 [има също версии на немски и

френски език]

Harmer, J. (1991) The Practice of English Language Teaching. London: Longman

Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman

Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition,

completely revised and updated), . London: Longman Pearson Education Limited

Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford:

Oxford University Press

Ioannou-Georgiou, S. & Pavlou P. (2003). Assessing Young Learners. Oxford:

Oxford University Press.

Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University

Press

Scrivener, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann

Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. 3rd ed. MacMillan

Thomas, D., Dimitrova, S., Geshev, G. and Tashevska, S. (2002) A Baseline

Survey of Pre-Service English Language Teacher Education In Bulgaria: 2001 -

2002. Sofia: The British Council

Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge:

Cambridge University Press

Wajnryb, R. (1992) Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University

Press

Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

Walters, S. and Gower, R. (1995) Teaching Practice Handbook. 2nd revised ed.

Macmillan