VACB602 Пространствен дизайн - ІІ част

Анотация:

Пространственият дизайн е творчески процес за създаване на пространства, които да се използват за продажба или промоция на стоки и предмети в обществена среда. Целта на втората част от тази дисциплина е да предостави по-добро разбиране на сложността на изложбения дизайн, като изследваме ролята на дизайнера на изложбени пространства като на креативен практик, обслужващ мултимилиардна световна индустрия.

Симбиотичен и експериментален по природа, експозиционният дизайн покрива широк набор от задачите на дизайна, за да може да бъде възможно най-изразителен пред публиката. От гледна точка на пространствена намеса, е най-близък е до дейностите на интериорния дизайн. Експозиционният дизайн често е отражение, а понякога и водач на съвременната мода и стил диктуващ тенденциите на световно ниво. Подобно на интериорния дизайн се занимава с мащабиране на мебели и съоръжения в пространството, със самата форма и избиране на повърхностните покрития. Но за разлика от интериорния дизайн, изложбите могат, когато е необходимо, да стоят самостоятелно от архитектурата и в тях можете да видите подчертани пространствените взаимоотношения, съчетани с мултимедия и реклама.

Целта на този лекционен курс е студентите да разберат процеса и методите необходими за проектиране на пространството. Дизайнерите на експозиционни пространства трябва да бъдат любознателни и широкоскроени за да могат да пресъздадат тематично разказа в пространството, което често се разглежда като точка на привличане, за която да закачите една история. Театралните възможности на пространствата обсипани с мултимедия, звук, дизайн на осветлението и редица други технологии, са интересни възможности за разказване на истории.

Основният композиционен подход при създаването на експозиционни площи остава композиционният похват чрез който се комбинират изображения и текст чрез пространствено решение на елементите от графичния дизайн, който остава ключов елемент за комуникация във все по-технологичното и визуално съвремие. Лесният и артистичен достъп до информация за продуктите или фирмата помагат да се трансформира начина на представянето им в експозиционните площи - от окачването на обикновен "графичен панел" на стената, до създаването на пространствени многопластови скулптури, подчертани с мултимедия и интерактивни сензорни екрани, навигиращи посетителя в огромното море от многопластова информация, с която е залят по време на посещението на едно експозиционно събитие.

През семестъра ще се разработват самостоятелно от студентите и текущи задачи, които тренират части от творческия процес, имащи за цел генерирането на идеи и предизвикването на иновативни и стилни пространствени решения, като част от дългия процес на цялостното проектиране на пространства. Крайната цел е създаването на проект на експозиционно пространство, промотиращо определен обект (продукт, марка, фирма, историческа ценност и забележителност или абстрактно понятие). По време на курса се показват нагледни примери чрез изображения и рисунки, проекти от практиката, както и студентски проекти от предишни години.

прочети още
Графичен дизайн

Преподавател(и):

доц. Рангел Чипев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

-познания в процеса на проектиране на пространства и елементите в тях чрез системен подход;

-познания в интериорния дизайн на експозиционни площи и технологии на изпълнение на дизайнерски проект за интериор;

- прилагане на композиционни средства при проектирането на пространства;

- пластично формоизграждане, създаване на концепции за пространствени решения свързани с бранда;

- познания в тенденциите при проектирането на продажбени площи, витрини и експозиции.


Предварителни изисквания:
умения за скициране, компютърни умения, креативност, работа в екип, познаване на основите в графичния дизайн и печата, познаване на история на изкуството, дизайна и стиловете



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Видове експозиционни площи - Търговски панаири, изживяване на марката, тематични атракционни, световни експозиции
  2. Музеи, галерии. Експозиции с културно наследство и изкуство. Особености при експонирането в музеи, галерии, посетителски центрове, исторически обекти, исторически забележителности в природата и арт инсталации
  3. Създаването на разказ при проектирането на тематични експозиции.
  4. Конферанс. Обсъждане на задача "Сравнителен анализ на съществуващи експозиции"
  5. Дизайн за хората - човекопоток и потребителски изисквания към експозиционното пространство. Анализ на функционалните изисквания на експозиционните пространства - зониране и ходови линии. Приложение на изводите от тематичния анализ на съществуващи знакови пространства
  6. Конферанс. Обсъждане на задача "Сторилайн"
  7. Техники на представяне на проекта - начини на презентиране, визуализация на перспективите, работа с архитектурни чертежи
  8. Видове подпомагащи композицията елементи от сценичния дизайн - осветление, видео, музика, интеракция
  9. Конферанс. Обсъждане на задача "Морфогенезис". Създаване на пространсвена абстрактна композиция в материал
  10. Композиционни принципи при изграждането на пространствени решения. Прилагане на мащабността, ритъма, метъра, симетрията и асиметрията, избиране на центровете на композицията. Комбинаторика на пространствените елементи - типоелемент и единици
  11. Конферанс. Обсъждане на задачата „Тримерна визуализация на идеята за изложбено пространство“. Разглеждане на програми за тримерно моделиране
  12. Връзката на графичната визуална идентичност с формозиграждането на експозиционните пространства
  13. Конструктивни решения при изграждането на експозиции.
  14. Систематичен поход при пространствени решения за изложения и експозиции. Използването на готови конструктивни системи
  15. Конферанс. Обсъждане на семестриалния проект "Проект за експозиционен щанд на фирма“

Литература по темите:

1. Lynne Mesher (2010) Basics Interior Design 01: Retail Design. AVA Academia, ISBN 9782940411221

2. Pam Locker (2010) Basics Interior Design 02: Exhibition Design. AVA Publishing, ISBN 9782940411382

3. Jasmin Yu (2011) Exhibitions and Showrooms. Design Media Publishing Limited, ISBN 9789881974075

4. Simon Dodsworth (2009) The Fundamentals of Interior Design. AVA Publishing, ISBN 9782940373925

5. Inge Daniels (2019) What Are Exhibitions For? An Anthropological Approach. Bloomsbury Academic, ISBN 9781350065352

6. Sharon Macdonald (Editor), Paul Basu (Editor) (2007) Exhibition Experiments (New Interventions in Art History). ISBN 9781405130776

7. Mimi Love, Chris Grimley (2007) Color, Space, and Style: All the Details Interior Designers Need to Know but Can Never Find. Rockport Publishers, ISBN 9781592532278

8. Aurelia Bertron, Ulrich Schwarz, Claudia Frey (2006) A Compendium for Architects, Designers and Museum Professionals. Birkhäuser Architecture ISBN 9783764372071

9. // (2009) 1000 Retail Graphics: From Signage to Logos and Everything In-Store. Rockport Publishers ISBN 9781592535491

10. Jasmin Yu (2011) Shopping Experience: Store & Showroom. Design Media Publishing Limited, ISBN 9789881974082

11. Christian Schittich (2009) In Detail, Exhibitions and Displays: Museum design concepts, Brand presentation, Trade show design. Birkhäuser Architecture, ISBN 9783764399559

12. Philip Hughes (2009) Exhibition Design: An Introduction. Laurence King Publishing, ISBN 9781780676067

13. Vince Dziekan (2012) Virtuality and the Art of Exhibition: Curatorial Design for the Multimedial Museum. Intellect, ISBN 9781841504766

14. Иван Газдов (2008) Авторски плакат Типологичен личен трактат. Ателие Аб, ISBN 9789547377530

15. Tony Morgan (2016) Visual Merchandising, Third edition: Windows and in-store displays for retail. Laurence King Publishing, ISBN 9781780676876

16. Eddie Miles (2021) Contemporary Retail Design: A Store Planner's Handbook. The Crowood Press, ISBN 9781785008702

17. Michael Levy, Barton Weitz, Dhruv Grewal (2018) Retailing Management. McGraw Hill, ISBN 9781259573088

18. Леонора Бонева (2009) Теория на музейната експозиция. Основен курс за дизайнери. НХА, ISBN 978-954-92524-7-7