BCLB512 Практика: ИКТ в обучението по чужд език и работа в дигитална среда
Анотация:
Курсът е предвиден за самостоятелна работа на студенти, изкарали пълния курс на “Методика на чуждоезиковото обучение”. Целите са да бъдат изградени умения за създаване и прилагане на автентични аудиовизуални приложения в процеса на обучението по езика.
Преподавател(и):
гл. ас. Милен Шипчанов д-р
гл. ас. Станислав Богданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
•как да използват аудиовизуални приложения в ЧЕО.
2) могат:
•да ползват програми за създаване на аудиовизуални материали
•да изготвят необходимата учебна документация с тези материали
Предварителни изисквания:
Студентите трябва да владеят поне един чужд език на равнище С1, още по-добре два езика, както и да имат висока степен на компютърна грамотност.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Практическа задача
- курсов проект
- Представяне на проекти и дискусия
Литература по темите:
1.Аудиовизуални и технически средства в обучението по чужд език
a. Видео-техника и методика на използването на автентични видеозаписи в ЧЕО.
b. Телекомуникационни технически средства в ЧЕО .
c. Персонален компютър - устройство и принципи на действие. Периферия за ЧЕО.
d. Видове компютърни програми в ЧЕО: учебен софтуер, компютърни игри в обучението на деца и възрастни, компютърни програми в качеството им на автентични документи, моделиращи програми (симулации), изготвяне на учебна документация с помощта на съвременните технически средства
e. Мултимедия - основни понятия, организация, периферия, софтуер и приложение на интерактивна мултимедия в класа по чужд език (деца и възрастни)
f. Internet - структура, принципи, програми, адреси. Упражнения и прилагане в учебния процес. Дистанционно обучение. Интердисциплинарно обучение.
2.Методи и подходи на чуждоезиково обучение – граматико-преводен, директен, аудио-визуален, сугестопедия, метод на изцяло физическата реакция, естествен, “тихия подход”, взаимен, комуникативен, междукултурен и др.
3.Проверка и оценка на уменията и знанията
a. методи за проверка и оценяване на учебните постижения
b. тестът по чужд език и принципи на изготвяне на изпитните материали
c. приложение на съвременните технически средства за оптимизирането на оценяването
d. статистически методи за определяне валидността на изпитните материали и за изследване и прогнозиране на усвояването на знанията по чужд език
4.Планиране на обучението
a. Учебен процес – етапи
b. Подготовка на обучението по чужд език - дидактически анализ
c. Планиране на учебния час - изработване на план, провеждане, самооценка
d. Работа с автентични материали
5. Стратегии за учене
a. Стратегии за учене – дефиниция, потребност и начини за развиването им у обучаваните
b. Задачи, развиващи самостоятелността на обучаваните в ЧЕО
c. Обучение в проекти
6. Ранно чуждоезиково обучение (4 ч.)
a. специфика в организацията на учебния процес в класната стая по чужд език
b. развиване у малките деца на четирите основни езикови умения (слушане, говорене, четене, писане) поотделно взети и интегрирано (тематичния подход в ранното ЧЕО)
c. преподаване на различните аспекти на чуждия език (азбука, лексика, граматика, правопис, произношение и пр.) в началното училище
d. адаптиране и допълване на учебника по чужд език чрез самостоятелно разработени материали за деца на предучилищна и начална училищна възраст