BCLB562 Увод в методика на ЧЕО
Анотация:
Курсът цели да подготви студентите, избрали педагогическия профил, за бъдещи занимания със специфичните проблеми на методиката на ЧЕО.
Преподавател(и):
доц. Елена Савова д-р
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• имат основни познания в областта на методиката на ЧЕО,
• познават основните компоненти на учебния процес по чужд език, нормативните документи, задачите на учителя в обучението,
• владеят научната терминология в областта на методиката,
• имат частични познания в областта на методите на преподаване
2) могат:
• да разпознават и коментират конкретни проявления на различни методи на ЧЕО
• да анализират конкретни типове и видове упражнения,
да разпознават и обсъждат конкретни методически проблеми.
Предварителни изисквания:
• Не са необходими.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Методика на ЧЕО - определение, предмет. Методиката на ЧЕО и сродните й науки. Типология на ЧЕО.
- ЧЕО в българската образователна система. Особености на ЧЕО в отделните етапи и степени на образованието в българското средно училище.
- Принципи на ЧЕО (общодидактически и частнометодически).
- Цели на ЧЕО - таксономии; общи и специфични цели; видове речева дейност. Съдържание на ЧЕО – компоненти. Езиков курикулум - Обща европейска езикова рамка.
- Езикови навици (произносителни, правописни)и тяхното изграждане.
- Езикови знания (лексикални, граматични) и тяхното изграждане.
- Речеви умения и тяхното развиване - Рецептивни речеви умения (слушане и четене с разбиране).
- Речеви умения и тяхното развиване - Продуктиивни речеви умения (говорене и писане).
- Планиране на учебния процес. Краткосрочно и дългосрочно планиране. Държавни изисквания и документи за учебно съдържание. Планиране на учебно занятие. Форми на взаимодействие в учебния процес.
- Проверка и оценка на знанията и уменията – същност, форми на контрол и оценяване, държавни изисквания.
- Връзка на теорията с практиката – учителят по чужд език - компоненти на педагогическата компетентност. (СД)
- Връзка на теорията с практиката – подготовка за структурирано наблюдение и анализ на учебно занятие (СД)
- Връзка на теорията с практиката – структурирано наблюдение и анализ на учебно занятие с фокус върху езиковите знания (СД)
- Връзка на теорията с практиката – структурирано наблюдение и анализ на учебно занятие с фокус върху речевите умения (СД)
- Връзка на теорията с практиката – планиране и самооценка на учебно занятие (СД)
Литература по темите:
Основна
Български
Държавни образователни изисквания:
НАРЕДБА за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител"
НАРЕДБА № 12 от 01.09.2016 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти
НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка
Наредба № 7 от 11 август 2016 г. за профилираната подготовка
Наредба № 4 от 30.11.2015 г. за учебния план
Наредба № 6 от 30.11.2015 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала
НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците
Учебни програми по чужд език
Специализирана литература:
Андреев Марин (1995): Оценяването в училище. Университетско издателство "Св. Климент Охридски", С.
Входно-изходно равнище на учебния предмет «Чужд език» в българското основно училище (1993): сп. Чуждоезиково обучение, кн.4
Входно-изходно равнище на учебния предмет "Чужд език" (английски, испански, италиански, немски, руски и френски) за гимназиалната степен на българското училище (1995): сп. Чуждоезиково обучение, кн.4-5
Входно-изходно равнище на учебния предмет "Чужд език" (английски, испански, италиански, немски, руски и френски) за българските езикови гимназии (1995): сп. Чуждоезиково обучение, кн.4-5
Гочева Емилия (2000): Чуждоезиково обучение. София: ЛОДОС.
Димитрова, Светлана, Светлана Ташевска (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
Димитрова, Светлана (2007). Професионална подготовка на учителя по чужд език. София: ИК Нов български университет
Обща европейска езикова рамка - учене, преподаване, оценяване (2004): Варна: РЕЛАКСА ООД
Симеонова Йорданка (2000): Преподавателят по чужд език. Комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. София: "Актив Комерс"
Стефанова Павлина (1998). Ранно чуждоезиково обучение в началното училище – проблеми, перспективи, сп. Педагогика, кн.8-9
Стефанова Павлина (2007). Учебният комплекс в теорията и практиката на чудоезиковото обучение. София: Анубис
Стефанова Павлина (2015): Павлина Стефанова. Методика на обучението по съвременни езици. София: Нов български университет
Стойчева Мария (2006): Европейска езикова политика. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски".
Шопов Тодор (1998): Вторият език. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски"
Шопов Тодор (2002): Чуждоезиковата методика. Университетска библиотека № 413. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски"
Шопов Тодор (2013): Педагогика на езика. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“
Допълнителна
Английски:
• Harmer, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. London: Longman
• Harmer, J. (1998). How to Teach English. London: Longman
• Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated). London: Longman Pearson Education Limited
• McDonough, J. and Shaw, C. (2003). Materials and Methods in ELT (2nd edition). Oxford: Blackwell Publishing
• Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
• Ur, P.(1996). A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Немски:
Barkowski Hans, Patrick Grommes, Beate Lex, Sara Vincente, Franziska Wallner, Britta Winzer-Kiontke (2014). Deutsch lehren lernen, Einheit 3. Deutsch als fremde Sprache. Klett-Langenscheidt
Dalgalian Gilbert (2005): Frühe Zweitspachigkeit – Was uns die Psycholinguistik und die Neurowissenschaften zu sagen haben, in: Kernfragen des Fremdsprachenunterrichts in der Grundschule. Westermann Schroedel Diesterweg Schöningh Winklers GmbH, Braunschweig, 128-139
Doye Peter (2005): Kernfragen des Fremdsprachenunterrichts in der Grundschule. Westermann Schroedel Diesterweg Schöningh Winklers GmbH, Braunschweig
Funk Hermann, Christa Kuhn, Dirk Skiba, Dorothea Spaniel-Weise, Rainer Wicke (2014). Deutsch lehren lernen, Einheit 4. Aufgaben. Übungen, Interaktion. München, Klett-Langenscheidt
Krumm Hans-Jürgen, Christian Fandrych, Britta Hufeisen, Claudia Riemer (Hg.) (2010). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. 1. Und 2. Halbband. Berlin, New York: Walter de Gryuter. (Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft, Bd. 35.2).
Schart Michael, Michael Legutke. Deutsch lehren lernen, Einheit 1. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin u.a.: Klett-Langenscheidt, 2014
Френски:
• Le Français dans le Monde, списание
VERS UN NIVEAU 3. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1987.
LITTERATURE ET ENSEIGNEMENT- La perspective du lecteur. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1988.
NOUVELLES TECHNOLOGIES ET APPRENTISSAGE DES LANGUES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Septembre 1988.
... ET LA GRAMMAIRE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1989.
PUBLICS SPECIFIQUES ET COMMUNICATION SPECIALISEE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Spetembre 1990.
CULTURE, CULTURES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Janvier 1996.
• Mackey, W.F. (1972) Principes de didactique analytique. Didier, Paris,
• Valette, Rebecca M. (1975) Le test en langues etrangeres. Guide pratique. Classiques Hachette