BCLB531 Психолингвистика

Анотация:

· да подготви студентите за теоретични занимания с проблеми на езикоусвояването;

? да даде на студентите необходимите знания за процесите, протичащи при усвояване на роден и чужд език, с които те ще се сблъскат в учителската им практика;

? да помогне на студентите да анализират психолингвистичните процеси, протичащи при превод.

прочети още
Русистика (с втори чужд език английски)

Преподавател(и):

проф. Мария Грозева  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

? процесите, протичащи в човешката психика при усвояване на родния език;

? процесите, протичащи при усвояване на втори и следващи езици;

? основните модели на усвояване на речника и граматиката на езика;

? психологическите процеси, протичащи при превод;

2) могат:

? могат да прилагат резултатите от психолингвистичните изследвания в конкретните случаи на педагогическа и преводаческа дейност

? да подлагат на анализ затрудненията в езикоусвояването и превод от гледна точка на психолингвистичните процеси като търсят подходящо решение.


Предварителни изисквания:
завършен курс “Увод в общото езикознание”



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. 1. Предмет, задачи и методи на изследване в психолингвистиката. Основни теории. и школи в съвременната писхолингвистика и техните представители.Езикоусвояването като дял от психолингвистиката
  2. 2. Равнища на анализ: Възприемане и пораждане на реч.
  3. 3. Език и мислене, език и култура.
  4. 4. Психологическа семантика. Организация на семантичната памет. Значение, контекст и референтност
  5. 5. Езукоусвояване - физиологически основи. Анатомия и функциониране на човешкия мозък. Езикови центрове. Влияние на дясното и лявото полукълбо върху ЧЕО.
  6. 6. Езикоусвояване: предмет, основни понятия и основни методи. Универсална граматика - история на въпроса. Видове езикоусвояване. Основни процеси при езикоусвояването.
  7. 7. Усвояване на първи език. Деца-Маугли. Критически период в езикоусвояването. Доречеви етап. Усвояване на отделните езикови системи. “Родителски език”.
  8. 8. Пораждане на реч: Модели на речепораждане.Многоезичие.
  9. 9. Влияние на социалните фактори върху езикоусвояването. Значение на езиковата информация. Учебни регистри и тяхното значение.
  10. 10. Влияние на личностните фактори и характеристики върху езикоусвояването.
  11. 11. Усвояване на втори език. Видове и характеристика. Спонтанно усвояване на Л2. Усвояване на различните подсистеми на езика-цел.
  12. 12. Чуждоезиково обучение. Чуждоезиково обучение и спонтанно езикоусвояване.
  13. 13. Дума – изречение – текст. Пораждане и възприемане на текст.
  14. 14. Езикови патологии и психолингвистика.
  15. 15. Приложни аспекти на езикоусвояването: съдебна психолингвистика, език и джендер, език и въздействие.

Литература по темите:

1. Caron, Jean. An Introduction to Psycholinguistics. Harvester, 1992

2. Goodluck, Helen. Language Acquisition. A Linguistic Introduction. Blackwell, Oxford, 1992.

3. Слобин, Д. Дж. Грин. Психолингвистика. Москва, 1976.

4. Белянин, В.П. Психолингвистика. Москва, 2003.

5. Стоянова, Юлияна. Ранно езиково развитие (От първите звукови комплекси до многословни изказвания).

6. Стоянова, Ю. Психолингвистични изследвания. София, „Веда Словена – ЖГ“, 2006, 236 стр.

7. Стоянова, Ю. Вашето дете говори. Речеви актове в ранна детска възраст. София, Унив. Изд. «Св. Кл. Охридски»,1992

8. Тарасов, Е.Ф. Тенденции в развития психолингвистики. Москва, 1987.

9. Шахнарович, А.М. (составитель). Психолингвистика. Сборник статей. Москва, 1984.

10. Герганов, Енчо. Език и памет. Наука и изкуство, София, 1987.

11. Balhorn, Heiko, H.Giese, Cl. Osburg (Hrsg). Betrachtungen über Sprachbetrachtungen. Grammatik im Unterricht. Kallmeyersche Verlagsbuchhandlung, 2003

12. De Houwer Annick (2009): An Introduction to Bilingual Development. Multilingual Matters, 2009

13. Engelkamp, Joh. Psycholinguistik. Fink-Verlag 1974

14. Hakuta, K., Bialystok, E. & Wiley, E. (2003). “Critical evidence: A test of the critical¬period hypothesis for second language acquisition”. Psychological Science, 14, 31¬38. Harley, B. & Wang, W. (1997). “The critical period hypothesis: Where are we now?”. In A. M. B. de Groot & J. F. Kroll (Eds.), Tutorials in Bilingualism: Psycholinguistic perspectives (pp. 19–51). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

15. Kroll, J. F., & Bialystok, E. (2013). Understanding the consequences of bilingualism for language processing and cognition. Journal of Cognitive Psychology, 25, 497-514.

16. Meibauer J., M.Rothweiler. (Hrsg). Das Lexikon im Spracherwerb., Francke, 1999

17. Rickheit, G., H.Strohner. Grundlaagen der kognitiven Sprachverarbeitung. Francke, 1993

18. Rickheit, Gert. Psycholinguistik. Stauffenberg, 2002

19. Wode, Hennig. Einfuhrung in die Psycholinguistik. Hueber, 1988.

20. Zimmer, Dieter E. So kommt der Mensch zur Sprache.W.Heyne Verlag, 1999

Средства за оценяване:

1. Тестове

2. Реферат