VIPB501 Натурни цветни студии - І част

Анотация:

„VIPB501 Натурни цветни студии - І част”

ЛЕКТОР: СТАНИМИР БОЖИЛОВ

• Курсът запознава студентите с характеристиката и специфичните особености на композицията и колористичното изграждане в живописта

• Пластичната форма е израз, азбучен образ за изразяване.

• Формата като провокация на идеи може да е носител на конкретни изображения от действителността или да бъде чиста, абстрактна форма, изразяваща свободната воля на артиста.

• За започващия да изучава изобразителни изкуства натурното обучение е задължително.

• За студента от трети курс човешката фигура е основа на провокативен учебен материал за поставяне на задачи, чрез които студентът култивира своя талант, за да може да се изразява чрез езика на пластичния образ.

прочети още
Визуални изкуства

Преподавател(и):

доц. Венцислав Занков  д-р
преп. Станимир Божилов  
доц. Ралица Мирчева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• спецификата на различните форми и техники на живописта

• Чрез натурата, подадена от натюрморта и фигурата студентът придобива знания по пропорции, светлосянка, отношение към линията и пространството

• основите на колористичната организация на формите

2) могат:

• С различни живописни средства да извеждат типажа и експресията на изобразяваната фигура.


Предварителни изисквания:
За да може студентът да решава поставените задачи за ІІІ курс, той трябва да е минал успешно програмата за І и ІІ курс.

ДА ИМА БАЗОВИ ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ ПО ОСНОВНИТЕ ИЗОБРАЗИТЕЛНИ ДИСЦИПЛИНИ, ЗАСТЪПЕНИ В І и ІІ КУРС НА БП „Визуални изкуства”: РИСУВАНЕ, ЖИВОПИС, КОМПОЗИЦИЯ, ЦВЕТОЗНАНИЕ, ПЛАСТИКА, ПЕРСПЕКТИВА

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Живописни принципи за изграждане на натурата. Запознаване с класическите образци и канони. Натюрморт в предварително зададена колористична организация.
  2. Линия, локален тон и светлосянка – основен израз на пластичната форма.
  3. Начални етапи в работата по живописния етюд. Композиране, пропорциониране, улавяне на движението и конструиране.
  4. Завършващи етапи в работата по живописния етюд. Цветово, колористично изграждане, светлосянка и завършване на постановката.
  5. Композиционни проблеми при изграждането на гола фигура
  6. Локален цвят, реална цветност , психологическа характеристика и експресия на цвета.
  7. Пластично изграждане на полуфигура от натура в условна цветност.
  8. Портретен жанр, история, развитие. Роля на дрехата и драперията при живописното изграждане на фигура от натура.

Литература по темите:

• Основна литература:

• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.

• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988.

• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000

• РАЙЧЕВ, Румен. Цветовете в изкуството. – София: ЛИК

• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.

• Kandinsky, V., Point & Line to Plane. - London: Dover Publication, 1980

• Допълнителна литература:

• Кенет, К., Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983

• Киплик, Д. И Техника на живописта. София: Наука и изкуство, 1956.

• Перюшо, А., Животът на Ван Гог. – София: Бълг. худож.,1981

• Фрай, Р., Въображение и рисунка. – София: Наука и изкуство, 1988

• Цонев, Кирил. Технически наръчник на художника. – София: Наука и изкуство, 1957. – 210 с.

• Чоканов, К. Пластична анатомия. -2. осн. прераб. и доп.изд. – София:Наука и изкуство,1974.

• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002

• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972

• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991

• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961

• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988

• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970

• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974

• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986

• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.

• Moszynska, A., Abstract Art. - London: Thames and Hudson Ltd, 1990

• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969

• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975

• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.

• Ulrich, B., Max Ernst, Cologne: Taschen, 1988

• https://www.youtube.com/watch?v=D3MHqlFLdMU

• https://www.youtube.com/watch?v=zvjLfBFCXTs

• https://www.youtube.com/watch?v=eJWLaDSNBAI

Средства за оценяване: