PSYB504 Мислене, разсъждение и решаване на проблеми
Анотация:
Курсът цели да представи разнообразни школи и подходи към изследване на човешкото мислене. Ще се разискват връзките между различните идеи, подходи и теории за човешкото мислене и за тяхното историческо развитие. Разглежда се влиянието на контекста (културен и физически) и на възрастта върху мисленето.
Представят се различни аспекти на мисленето като интелигентност, креативност, експертност, и се обсъждат проблемите в измерването и в целанасоченото развиване на тези характеристики в мисленето.
Преподавател(и):
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни експериментални парадигми и факти относно човешкото мислене;
• основни подходи и теории за човешкото мислене.
2) могат:
• критично да анализират теории и експериментални постановки за човешкото мислене;
• да проверяват теории за човешката мислене като планират експерименти.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• базови познания за нервна система, когнитивни процеси и експериментална психология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение - обсъждане на студентските интуитивни представи за човешкото мислене, основни понятия, класификация на проблемите.
- Решаването на задачи като обучение с подкрепа и наказание - асоционизъм, бихевиоризъм.
- Решаване на задачи като възприятие - Гещалтпсихологията - представяне на проблема, организация и реструктуриране, продуктивно и репродуктивно мислене
- Дедуктивни разсъждения - категориални, линейни, условни разсъждения, причини за допускане на логически грешки, статут на логиката като психологическа теория, атмосферен ефект, множествени подхори, ментални модели, задачата за селекция от четири карти, теория за прагматичните схеми
- Индуктивни разсъждения - генериране и проверка на хипотези, формиране на понятия, изследвания в симулирани и реални среди, непрекъсната и дискретна теории
- Разсъждения по аналогия - експерименти свързани с намиране на база за аналогия, подходящо съответствие и оценка на аналогиите, теория за структурното съответствие, подпроцеси на разсъжденията по аналогия
- Индивидуални разлики в мисленето.
- Развитие на експертизата - мисленето като повлияно от опита и обучението, случаите на шах, физика, математика, разлика между начинаещи и експерти, компетентност-вещина-експертиза.
- Едномодални срещу двумодални подходи към мисленето.
- Мисленето в контекст - контекстни ефекти и ефекти на предварителна нагласа, функционална неподвижност, ефекти на установката, мисленето като базирано върху социаен контекст, антропологични изследвания, ролята на артефактите и външните представянея в мисленето, ситуативен подход
- Развите на уменията за творческо мислене - дивергентно и конвергентно мислене, измерване на способностите за дивергентно мислене, критично мислене, мисленето като умение, което може да се научи - програми за обучение на креативно мислене, стимулиране на креативността - брейнсторминг, списък свойства, синектика, латерално мислене, Де Боно и други.
- Неврокорелати на мисленето.
- Тест и обсъждане
- Представяне и защита на курсовите проекти на студентите - експерименти в областта на човешкото мислене.
- Представяне и защита на курсовите проекти на студентите - експерименти в областта на човешкото мислене.
Литература по темите:
Holyoak & Morrison (2012) . The Oxford handbook of thinking and reasoning, Oxford University Press
Holyoak, K. & Morrison, R. (2005). Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning. Cambridge: Cambridge University Press
Mayer, R. (1992). Thinking, Problem Solving, Cognition. NY: Freeman & Company
Петков, Г. (2016). Огледала в нощта. Конструктивни познавателни процеси и релации. Издателство на Нов български университет.
Христова, П. (2017). Несъзнаваните аналогии: как съпоставяме релационно сходни неща, без да осъзнаваме това. Нов български университет.
Средства за оценяване:
1. Представяне ня стятия
2. Дизайн на експеримент върху решаване на проблеми
3. Тест с множествен избор и открити въпроси