BATB518D Практика: Анализ и оценка на конкурентоспособността в туризма

Анотация:

АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА ПРАКТИКАТА:

Целта е студентите да придобият знания, умения и навици да анализират конкурентната среда и познавайки успешните туристически практики на туризма в ЕС да са подготвени теоретично да управляват ефективно всяка туристическа фирма. Практиката цели и да запознае студентите с основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туризма.

ЦЕЛ И ЗАДАЧИ: Целта и задачите, свързани с оценката на конкурентоспособността се отнасят до предприемането на действия за нейното повишаване чрез внасянето на промени в предлагания туристически продукт на даден оценяван обект. В случая за конкурент се избира базов образец с установени позиции на даден пазар за определено време при продажбата на туристически продукт, чието предназначение съответства на оценявания продукт – еталон по отношение на определен брой показатели. Оценката на конкурентоспособността се заражда под формата на проучване на хотели, ресторанти и др. туристически обекти по време на посещение. Основният метод за събиране на данни е прякото наблюдение. Тя се използва като метод за проучване на туристически обекти. При извършването на наблюдения описанието се среща по-често от оценката. Сравняват се данни и факти от туризма в два или повече обекта предимно чрез описание и по-рядко се използват сравнителният анализ и разкриването на причините за констатираните разлики. Оценката на обектите е изцяло резултат от индивидуални инициативи.

прочети още
Управление на туризма - ДО

Преподавател(и):

доц. Милена Караилиева  д-р
гл. ас. Маргарита Мишева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

• изясняват се основни теминологични понятия, свързани с конкурентоспособността и конкурентните предимства на туристическия продукт;

• характеризират се детайлно основните източници за осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма източниците на конкурентно предимство;

• специално внимание се обръща на оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт, възникването и реализацията на идеята за оценка на конкурентоспособността;

• анализират се критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;

• разглеждат се методите за оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт;

• характеризира се туристическия продукт – структура и типология и жизнения цикъл на туристическия продукт – хотелиерски, ресторантьорски, туроператорски и турагентски;

• в ретроспективен план се анализира развитието на туризма в България и състоянието на конкурентоспособност и се очертават основните конкурентни предимства на българския туристически продукт;

• извършва се SWOT анализ на европейския туризъм и анализ на конкурентоспособността на българския туристически продукт;

• очертават се насоките за повишаване качеството и конкурентоспособността на българския туристически продукт;

Крайната цел на курса е студентите да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.


Предварителни изисквания:
МЕТОДИ НА ИЗМЕРВАНЕ НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА

Оценката, която трябва да се направи е чрез регистрационния метод – наблюдение на избрани обекти по определен признак (структурата на продукта, видове, групи, подгрупи) от групата на обективни методи за конкурентоспособността – определяне на качествени и количествени показатели по пътя на регистрацията на евентуалните несъответствия.

Задачите, които се поставят в областта на конкурентоспособността, могат да се решат успешно само на основата на количественото изразяване на показателите за конкурентоспособност. Това е възможно обаче да стане, само ако се прилагат комплексният и комбинираните методи за оценка на конкурентоспособността на продукта. Чрез тези методи е необходимо да се усъвършенства планирането, контролът и стимулирането. В плана трябва да намерят място количествените показатели за конкурентоспособност на продукта, като по тези показатели се контролира изпълнението на плана и на тази основа се извършва стимулирането на персонала.



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Практика, практикум

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. 1.Значение на конкуренто-способността на туристическата дейност за развитието на туризма. 2.Същност и съдържание на конкурентоспособността на туристическия продукт – терминологичен и понятиен апарат. 3.Конкурентно предимство на туристическия продукт – експликация и терминологични уточнения. 4 Осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма. Източници на конкурентно предимство 5.Оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт. Възникване и реализация на идеята за оценка на конкурентоспособността. 6.Критерии и показатели за конкурентоспособност на туристическия продукт. 7.Методи за оценка на конкуренто-способността на туристическия продукт. 8 Туристически продукт – структура и типология. Жизнен цикъл на туристическия продукт. Анализ на конку-рентоспособността. 9.Конкурентоспособност на хотелиерския продукт. Анализ и оценка. 10.Конкурентоспособност на ресторантьорския продукт. Анализ и оценка. 11.Конкурентоспособност на туроператорския и турагентския продукт. Анализ и оценка. 12.Конкурентоспособност на балнео, Спа и Уелнес туристически продукт. Анализ и оценка. 13.Сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми. 14.Анализ на състоянието на конкурентоспособност на българския туристически продукт. 15.SWOT анализ на европейския туризъм. Анализ на конкурентоспособността на българския тур. продукт.
  2. Оценка на конкурентоспособност по показатели 1.Показател за суперструктурата 2.Показател за номенклатурата и асортимента 3.Показател за качество 4.Показател за цената 5.Показател за формата на обслужване 6.Показател за работния режим 7.Показател за времето за обслужване 8.Показател за средата на обслужване 9.Показател за външния вид и отношението на обслужващия персонал 10.Показател за туристическата инфраструктура 12.Показател за екологичност

Литература по темите:

Рибов, М. „Конкурентни предимства в туризма“ С. Тракия 2011

Рибов, М. „Туризма в ерата на качеството“ С., Тракия М 2003

Рибов, М. „Управление на конкурентоспособността в туризма“ С. Тракия М, 2003