BUBB518D Индустриална организация
Анотация:
Курсът предлага допълнителна перспектива за бизнес организациите: структура на фирмите и индустриите, транзакционни разходи, неперфектна конкуренция, пазарно сигнализиране, асиметрична информация, влизане и излизане на пазара. Базира се на нови, но утвърдени научни резултати от последните двадесет години. Засягат се интересни проблеми за стратегическото поведение на фирмите, конкуренцията и регулацията на пазарите.

Преподавател(и):
доц. Виктор Аврамов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
•понятия като „бизнес организация“, „пазар“, „йерархия“, „мотивация“, „стимули“, „координация“, „транзакционни разходи“ и др.
•какво определя границите на фирмите и структурата на индустрията•видовете конкуренция: ценова, не-ценова, краткосрочна, динамична;
•какви са механизмите за навлизане, задържане и изход от пазарите;
•какво представлява и каква е ролята на информациятаза стратегическотоповедение на фирмите;
•каква е ролята и какво са механизмите за създаване на иновации и навлизане на нови технологии;
•основата на некооперативната теория на игрите: игри, стратегии, равновесия.
2) могат:
•да взимат решения за навлизане, задържане, изход от пазара;
•да прилагат оптимални инструменти за повишаване на конкурентостта;
•да създават и стратегически да използват фирмената репутация;
•извличат информация от поведението на фирмите, пазарната структураи регулацията, на база на която да формират фирмената стратегия;
•да оптимизират фирмената структура;
•да стимулират иновациите и оптимизират въвеждането на нови технологии/процеси във фирмата.
Предварителни изисквания:
Микроикономика;
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Основи на бизнес стратегиите: конкурентнипредимства, структурана индустрията и стратегическо позициониране
- Стратегическо взаимодействие: игри, стратегии, равновесия: Равновесие на Неш, Перфектно и Бейсово равновесие
- Модели на конкуренция: Бертран, Курно; доходност на индустрията
- Типове конкуренция и конкурентно поведение
- Навлизане, задържане и изход от пазара: бариери, предварителни разходи, таксономия на бизнес стратегиите
- Продуктов избор, качество и рекламиране
- Стратегическа информация, репутация и поведение
- Морален риск, неблагоприятна селекция, сигнализиране
Литература по темите:
Основна литература:
•Tirole, J.,The Theory of Industrial Organization MIT Press, 1988
•Milgrom, P.,Rberts, J., Economics, Organization and Management, Pearson1992
•Диксит,Ав.; Нейлбъф,Б.,Изкуството на стратегията, Locus, 2010
Допълнителна литература:
•Талер, Ричард Х.,Сънстейн, Кас Р. Побутване, Изток-Запад,2014•Шелинг, Т., Микромотиви и макроповедение Изток-Запад, 2014
•Binmore, K., Rational Decisions, Princeton2011