PSYB024 Психология на развитието – личност и общество
Анотация:
Целта на курса е да разшири познанията на студентите в областта на психология на развитието и да ги подготви за избор и участие в специализиращите курсове през следващите години. Разглежда се развитието на човека от юношеството до късна зрялост. Акцентът е върху развитието в социален контекст, моралното развитие, развитието на социалните взаимоотношения, промяната в ценностите в различните етапи от живота и т.н.
Преподавател(и):
доц. Милена Мутафчиева д-р
гл. ас. Методи Коралов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят:
• Основните парадигми за анализ на социалното поведение на човека
• Основните постижения - теории, конструкти и установени закономерности – при обяснението на взаимодействията между хората
• Методологията на социално-психологическите изследвания в сечението им с изследванията в психология на развитието
2) Могат:
• Да анализират и преценяват критично данни от социално-психологически изследвания
• Да осмислят самостоятелно теории, хипотези и анализи на данни от областта на сечението между социална психология и психология на развитието
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• От уводен курс по психология
• От уводен курс по психология на развитието
• От уводен курс по изследователски методи в психологията
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Юношество - физическо и когнитивно развитие
- Юношество - емоционално и социално развитие
- Възникваща зрялост - физическо и когнитивно развитие
- Възникваща зрялост - емоционално и социално развитие
- Ранна зрялост - физическо и когнитивно развитие
- Ранна зрялост - емоционално и социално развитие
- Тест 1
- Средна зрялост - физическо и когнитивно развитие
- Средна зрялост - социално и емоционално развитие
- Късна зрялост - физическо и когнитивно развитие
- Късна зрялост - емоционално и социално развитие
- Смърт и умиране
- Представяне на групови задания
- Представяне на групови задания
- Тест 2
Литература по темите:
Arnett, J. J. (2016). Human development: A cultural approach (Second edition). Pearson.
Бърк, Л. Е. (2012). Изследване на развитието през жизнения цикъл. Дилок.
Средства за оценяване:
1. Тест 1 - 30%
2. Тест 2 - 30%
3. Избор на нова емпирична статия за инфографиката - Да/Не
4. Инфографика (групова задача) - 30%
5. Представяне на инфографиката (групово) - 10%