PSYB011 Когнитивни процеси
Анотация:
Представят се основните теории и експерименти, свързани с познавателните процеси памет и мислене, усещане и възприятие. Представят се различните гледни точки по отношение на човешката памет и възприятие; нормативните и дескриптивни теории за вземане на решение. Обсъжда се човешкото поведение като продукт на съзнавани и несъзнавани когнитивни процеси.
Преподавател(и):
проф. Елена Андонова д-р
доц. Евгения Христова д-р
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
знаят:
• основните методи, използвани в когнитивната наука
• основните теории за механизмите на човешките познавателни процеси
могат:
• да обсъждат идеи и теории за човешките познавателни процеси
• да анализират критично експерименти, насочени към изучаване на когнитивните процеси
• да планират и провеждат собствени експериментални изследвания върху памет, мислене, усещане и възприятие
Предварителни изисквания:
• PSYB 007 Въведение в когнитивната наука
• PSYB 010 Основи на психологията
• PSYB 002 Увод в експерименталните изследвания
• PSYB 004 Експериментален дизайн
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Усещане и възприятие.
- Възприемане на сцени и проследяване на очните движения.
- Обучение: учене и памет.
- Работна памет и функции на работната памет.
- Памет. Тренинг на умения за изследване на конструктивна памет.
- Конструктивна памет.
- Мислене по аналогия. Разлика между структурно и повърхностно сходство. Решаване на проблеми по аналогия.
- Внимание и автоматични когнитивни процеси.
- Тест. Обсъждане.
- Емоции – дефиниране и измерване.
- Влияние на емоциите върху когнтивните процеси.
- Познание при животни.
- Дизайн и представяне на експерименти от студенти
- Дизайн и представяне на експерименти от студенти
- Дизайн и представяне на експерименти от студенти
Литература по темите:
• Стърнбърг, Р. (2012). Когнитивна психология. София: Изток-Запад.
• Канеман, Д. (2012). Мисленето. София: Изток-Запад.
• Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2015). Cognitive psychology: A student's handbook. Psychology press.
Средства за оценяване:
тест - 50 %
дизайн на експеримент - 50 %