PSYB010 Социална психология - поведенчески аспекти

Анотация:

Целта на курса е да разшири познанията на студентите в областта на социална психология и да ги подготви за избор и участие в специализиращите курсове от областта на социалната психология през следващите години.

Акцентът в този курс е върху различните форми на взаимодействие между хората – агресия и алтруизъм, конформизъм, подчиняване и съгласяване, харесване и любов и т.н. Всяка лекция е придружена от практическо (тренингово) занятие, където, на базата на предварителна самостоятелна работа, се представят и обсъждат конкретни експериментални и корелационни изследвания.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

доц. Елена Паспаланова  д-р
доц. Пенка Христова  д-р
гл. ас. Методи Коралов  д-р
гл. ас. Мартин Янков  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основни парадигми за анализ на социалното поведение на човека;

• Основните постижения - теории, конструкти и установени закономерности – при обяснението на взаимодействията между хората;

• Методологията на социално-психологическите изследвания.

2) могат:

• Да анализират и преценяват критично данни от социално-психологически изследвания;

• Да осмислят самостоятелно теории, хипотези и анализи на данни от областта на социалната психология.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• От PSYB003 Социална психология 1

• От уводен курс по психология

• От уводен курс по експериментални изследвания



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Лекция 1: Предмет, основни проблеми и базови хипотези в социалната психология. Социални нагласи. Дефиниране, формиране, връзка с поведението. Функционален подход към нагласите (Д. Катц)
  2. Семинар 1: Измерване на нагласите - скали-Търстоун, скали-Ликерт, семантичен диференциал
  3. Лекция 2: Убеждаване и промяна на нагласите. Комуникационен модел - Ховланд. Теория за когнитивния дисонанс - Фестингер. Теория за себе-възприемането - Бем
  4. Семинар 2: Предпоставки за ефикасност на убеждаването. Дискутиране на възможностите за промяна на социалните нагласи
  5. Лекция 3: Социално влияние - равнища (вътрешно - външно; публично - лично). Конформизъм, съгласяване, подчиняване. Експерименти на Музафер Шериф и Соломон Аш - информационно и нормативно социално влияние
  6. Семинар 3: Практическо приложение на стратегии и техники за получаване на съгласие. Развиване на умения за анализ на социално взаимодействие в следствие на проявен конформизъм, съгласяване или подчиняване
  7. Текущо оценяване (тест)
  8. Лекция 4: Агресия. Биологични фактори. Влияние на средата. Индивидуални различия в агресивното поведение - агресията като личностова особеност. Връзката фрустрация - агресия. Социално учене и агресия
  9. Семинар 4: Медии и агресия. Развиване на умения за анализ на причините за агресията, проявена в рамките на конкретни социални взаимодействия. Развиване на умения за анализ на механизмите за редуциране на агресивните тенденции
  10. Лекция 5. Просоциално поведение и алтруизъм. Проблеми на дефинирането. Социобиологични теории. Нормоцентричен подход - норма за реципрочност, норма за социална отговорност. Експерименти на Латане и Дарли - дифузия на отговорността. Икономически модел (загуба и полза) за помагането на Пилиавин
  11. Семинар 5. Възможен ли е „чистият” алтруизъм? Трениране на умения за формулиране и аргументиране на алтернативни (противоположни) тези. Анализиране на причини за проявено или не проявено просоциално поведение в рамките на конкретни социални взаимодействия
  12. Лекция 6: Харесване и привличане. Потребност от афилиация. Пространствена близост и харесване; ефект на самото изложение; сходство; физическа привлекателност. Любов и близки взаимоотношения; теория на Стернберг; теория на Хендрик и Хендрик
  13. Семинар 6: Развитие на близките взаимоотношения през жизнения цикъл. Развиване на умения за анализ на близките взаимоотношения от гледна точка на социално-психологическите теории и изследвания
  14. Лекция 7: Социални групи - характер и функции. Групови процеси. Групово вземане на решение (“групово мислене”), поляризация, деиндивидуация
  15. Текущо оценяване (тест).

Литература по темите:

Андреева, Л. (1988). Социално познание и междуличностно взаимодействие, София

Андреева, Л. (2001). Социална психология. Христоматия, София

Аргайл, М., Хендерсън (1989). Анатомия на човешките отношения

Арънсън, Е. (2009). Човекът – «социално животно», София, изд. Дамян Янков

Гановска, К. (1980). Проблемът за манипулацията на човека в концепцията на Б. Ф. Скинър, Психология, кн. 2, 130-137

Градев, Д. (Съст.) (2002). Христоматия по социална психология. Възникване, предмет, изследователски методи, Софи-Р

Джонев, С. (1996). Социална психология, София: Софи-Р, т. 1

Московичи, С. (Ред.) (1998). Социална психология, София: ИК “Женифер-хикс”, т. 1

Тодорова, Е. (1994). Социална психология, София.

Aronson et al. (2019). Social psychology, Pearson Education Ltd.

Branscombe & Baron (2017). Social psychology (14th ed.). Pearson Education Ltd.

Hoggs, M. Vaughan, G. M. (2018).Social psychology (8th ed.). Pearson Education Ltd.

Cassin et al. (2017). Social psychology. Cengage Learning.

Средства за оценяване:

Тестовете се попълват единствено присъствено.