PSYB611 Кроскултурна социална психология
Анотация:
• Курсът представя концептулизацията на явлението "култура" в психологията и идеите за това как тя влияе върху социалното поведение на човека. Разглеждат се основните дименсии на културата, чрез които се очертават различията между отделните култури. Проследява се влиянието на параметрите на културата върху такива страни от социалното поведение на човека като изразяване на емоциите, обясняване на причините за човешкото поведение (атрибуции), социално влияние (конформизъм), близки взаимоотношения, ценности в труда, лидерски стилове и др. Материята се представя на базата на богат емпиричен материал.
• Целта на курса е: да запознае студентите с най-основните постиженията в областта на културните различия в социалното поведение на човека; да ги научи критично да анализират установените емпирични факти; да ги стимулира да търсят възможните им интерпретации в различни психологически теории.
Преподавател(и):
доц. Елена Паспаланова д-р
проф. Толя Стоицова д.н.
гл. ас. Методи Коралов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Завършилите курса ще:
• познават основните дименсии за сравняване на културите.
• познават основните характеристики на на обществата разполагащи се в полюсите на културните дименсии.
• се ориентират в методологията на между-културните изследвания.
• умеят да планират междукултурно изследване.
• умеят да анализират различните култури от гледна точка на основните културни дименсии.
Предварителни изисквания:
• Познаване на основните теоретични парадигми и понятия в социалната психология
• Основните принципи на методологията на изследване в социалните науки
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Понятие за култура. Среда, култура и поведение. Културата като психологически конструкт.
- Предмет и цели на крос-културната психология. Връзка с други дисциплини.
- Методология на изследване - релативизъм, абсолютизъм и универсализъм.
- Дименсии на културата и културни синдроми.
- Преглед на крос-културните изследвания.
- Културен контекст и социално поведение.
- Аз-концепция и самооценка в различен културен контекст.
- Полово-ролево поведение в различните култури.
- Изразяване на емоциите в различен културен контекст.
- Междукултурни различия в стиловете на атрибуиране.
- Културни различия в упражняването на и следствията от социалното влияние (убеждаване, конформизъм)
- Характеристики на близки взаимоотношения (привличане, приятелство, любов) в различни куртури.
- Междукултурни различия в поведението в трудова среда - ценности и мотиви, свързани с трудовата дейност; стилове на общуване; управленски практики.
- Акултурация - същност, параметри на процеса.
- Текущо оценяване (тест)
Литература по темите:
1. Паспаланова, Е. (1999). Психологически измерения на индивидуализма. БАН: Акад. издателство "Марин Дринов"
2. Tакеучи, Х. (1992). Мотивация и продуктивност. В: Търоу, Л. (Съст.) Мениджърското предизвикателство. Японски гледища. Университетско издателство "Св. Климент Охридски" (28-40)
3. Хофстеде, Х. (2001). Култури и организации. Софтуер на ума. София: Класика и стил
4. Хофстед, Г. Х. (2002). Нива на културата. В: Карабельова, С. (Съст.) Управление на човешките ресурси. Христоматия, София, (106-124)
5. Ямазаки, М. (1992). Влияние на японската култура върху мениджмънта. В: Търоу, Л. (Съст.) Мениджърското предизвикателство. Японски гледища. Университетско издателство "Св. Климент Охридски" (41-50)
6. Adamopoulos, J., (1999). The emergence of cultural patterns of interpersonal behavior. In: Adamopoulos, J., Kashima, Y. (Eds.) Social psychology and cultural context. SAGE Publications, (63-76).
7. Berry, J.W. (1990). Psychology of acculturation: Understanding individuals mooving between cultures, . In: Brislin, R.W. (Ed.) Applied cross-cultural psychology, v.14, Cross-cultural Research and Methodology Series, Sage Publications (232-253)
8. Berry, J.W., Poortinga, Y.H., Segall, M.H., Dasen, P.R. (1993). Cross-cultural psychology. Research and application, Cambridge University Press
9. Brislin, R.W. (1990). Applied cross-cultural psychology: An introduction. In: Brislin, R.W. (Ed.) Applied cross-cultural psychology, v.14, Cross-cultural Research and Methodology Series, Sage Publications (9-33)
10. Feldman, J.M. (1999). Four questions about human social behavior. The social cognitive approach to th culture and psychology. In: Adamopoulos, J., Kashima, Y. (Eds.) Social psychology and cultural context. SAGE Publications, (43-62)
11. Hui, C.H. (1990). Work attitudes, leadership styles, and managerial behaviors in different cultures, In: Brislin, R.W. (Ed.) Applied cross-cultural psychology,v.14, Cross-cultural Research and Methodology Series, Sage Publications (186-208)
12. Lonner, W.J. (1990). An overview of cross-cultural testing and assessment. In: Brislin, R.W. (Ed.) Applied cross-cultural psychology, v.14, Cross-cultural Research and Methodology Series, Sage Publications (56-76)
13. Oyserman, D., Coon, H.M., Kemmelmeier, M. (2002). Rethinking individualism and collectivism: Evaluation of theoretical assumptions and meta-analysis. Psychological Bulletin, v. 128, 1, (3-72)
14. Pandey, J. (1990). The envoronment, culture, and behavior. In: Brislin, R.W. (Ed.) Applied cross-cultural psychology, v.14, Cross-cultural Research and Methodology Series, Sage Publications (254-277)
15. Singelis, T.M. (1998). (Ed.) Teaching about culture, ethnicity and diversity. Exercises and planned activities, SAGE Publications
16. Ting-Toomey, S. (1988). Intercultural conflict styles. A face-negotiation theory. In: Kim, Y.Y., Gudikunst, W.B. (Eds.) Theories in intercultural communication.International and intercultural communication annual, v. 12, SAGE Publications (213-235)
17. Triandis, H. C. (1990). Theoretical concepts that are applicable to the analysis of ethnocentrism. In: Brislin, R.W. (Ed.) Applied cross-cultural psychology, v.14, Cross-cultural Research and Methodology Series, Sage Publications (34-55)
Средства за оценяване:
Две форми за текущо оценяване:
• Устно изнесен реферат по избрана от студента тема.
• Тест.
или
• Писмен изпит в рамките на сесията.