CARB419 Българската анимационна школа - върхове и съвременни проекции - II част

Анотация:

Курсът разглежда българската анимация от 90-те години на ХХ век до наши дни, като проследява кризата и спада на производството в годините след 1989 през постепенната «реанимация» до нормализацията на творческите процеси в днешно време. Лабораторно се изследва приносът на емблематични фигури и филми от този период. Анализират се различните творчески, продуцентски, производствени и фестивални стратегии и ролята на висшите училища по анимация, допринесли съществено за възраждане на някогашната слава на Българската анимационна школа.

прочети още
Анимационно кино

Преподавател(и):

 Боряна Матеева-Пенева  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти трябва да:

1) знаят:

- филмите, темите, техниките и стиловете на най-значимите творчески фигури от последните 35 години в българската анимация

- свободно да се ориентират в съвременната картина на българската и световната анимация с техните производствени и фестивални стратегии

- самостоятелно да съпоставят днешните постижения с успехите от миналото и да виждат себе си като част от една голяма и обща творческа верига

2) могат:

- да се ориентират свободно в художествените тенденции в съвременната българска анимация

- да анализират самостоятелно техниките, темите, стиловете и новаторските подходи в българската анимация днес

- да развиват собствен художествена вкус и да обогатят чувствително филмовата си и общата си култура

- да прилагат творчески получените знания в бъдещата си работа като режисьори, художници и аниматори


Предварителни изисквания:
Студентите трябва да са придобили основни познания по история на анимацията от първата част на курса: да познават филмите и стила на емблематичните имена, което ще им помогне да разберат приемствеността между «класиците» и новите автори. Тези познания ще направят възможно по-лесното и задълбочено възприемане на филмите и процесите, протичащи през последните години.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Златин Радев и следващите "нови млади" на прага на промените. Куклената антиутопия "Консервфилм".
  2. Българската анимация през 90-те години – криза, застой, производствено-организационни и творчески проблеми. Обща характеристика.
  3. Българската анимация през 90-те години - филми и творчески индивидуалности. Пенчо Кунчев – творчески път, стил и филми. Силата на поетичната експресия. Цветомира Николова – филми и отдаденост на детското кино и педагогическата дейност. Господин Неделчев-Дидо – филми.
  4. Българската анимация през 90-те години - филми,творчески индивидуалности и стратегии за оцеляване: Андрей Кулев, Анна Харалампиева, Биляна Иванова, Владо Шишков, Георги Димитров, Лъчезар Иванов, Красимир Иванов, Явор Калъчев и др.
  5. Българската анимация след 2000-та година – „реанимация”, производствени и творчески начини за постепенно преодоляване на кризата. Андрей Цветков – творчески път и филми.
  6. Българската анимация след 2000-та година - Драгомир Шолев, Борис Десподов, Калина Вутова и др. Филми,стил, фестивални участия, награди.
  7. Българската анимация след 2000-та година – бавно и постепенно обновление. Весела Данчева от „Анна Блуме” до „Пътуваща страна”. Продуцентски опит с „Компот-колектив. Успешният експеримент с филмите-омнибуси "Щрих и стих" 1 и "Щрих и стих" 2.
  8. Българската анимация след 2000 година - навлизане на млади режисьори от висшите училища по анимация от България и чужбина и тяхната рофесионална реализация. Студентски филми, естетически търсения. Севина Иванова, Велислава Господинова, Йоана Александрова и др.
  9. Синтез на документални структури и анимационно кино. Опитът с филма „Баща” на Иван Богданов и привличането на професионален кръг от съмишленици около „Компот-колектив” - една успешна стратегия.
  10. Силни творчески индивидуалности, наложили се след 2010: Сотир Гелев, Ася Кованова, Симеон Сокеров, Димитър Димитров и др. Филми, техники, стилове.
  11. Анализ на опита на българските анимационни режисьори, работили/работещи в чужбина. Румен Петков, Велислав Казаков,Теодор Ушев – три варианта за успешна творческа реализация.
  12. Възможности за субсидиране в новите икономически условия – Законът за филмовата индустрия и ролята на ИА „НФЦ“. Световните фестивали на анимацията: Анеси, Загреб, Хирошима, Отава и др. - особености, критерии, тенденции.
  13. Националните фестивали за анимационно кино – история и съвременни измерения. Новият живот и значение на Световния фестивал на анимационния филм във Варна. Мястото на студентските работилници за формиране на ново поколение режисьори.
  14. Новата българска анимация от последните години - автори, посоки, тенденции, надежди. Филмите на Свилен Димитров, Димитър Димитров-Анимитер и др.
  15. "Българската анимационна школа" - обобщение. Зараждане, периоди, особености на графичния стил, основни представители. Драматургични модели, естетически параметри и техники. Място и значение за националната култура.

Литература по темите:

Маринчевска, Надежда. Българско анимационно кино 1915-1995. Издателство "Колибри". София, 2001

Матеева, Боряна. Анима.bg. Нов български университет. София, 2021

Янакиев, Александър. Енциклопедия "Българско кино". Изд. "Титра", София, 2000

Герчева, Красимира. Феноменът Българска анимация. Издателство "Наука и изкуство". София, 1983

Чернев, Григор. Една чехкиня в София – книга за Зденка Дойчева. Издателско ателие „Аб”.София, 2006

Алексиев, Райков. Трай, лебо ми ядеш! Библиотека „Щурец” №1. Изд. къща „Иван Вазов”. София, 1998

Александър Денков 1925-1972. Каталог. Издателство „Глобус 91”. София, 2002

Топузанов, Христо. Спомени и есета. ИК ”Валентин Траянов”. София, 2006

Иван Андонов. Vedar Gallery. София, 2013 (албум със спомени за него). Универсалният (портрет на Иван Андонов) - Боряна Матеева - с. 42

Вятър работа – сценарии за анимационни филми на Христо Ганев. ИА „НФЦ”. София, 2014

Анимационният свят на Иван Веселинов - сборник. Нов български университет. София, 2015

Веселинов, Иван. Анимационни сценарии. Фондация за българска литература. София, 2017

Попова, Невелина. Драматургичното пространство на анимацията. Нов български университет. София, 2016

Нейкова, Радостина. Съвременно детско кино. Изд. „Петко Венедиков”. София, 2016

СТАТИИ

"25 години българска анимация" - Спомени на пионерите на българската анимация. Сп. "Кино и време" 11/1975, с 62.

Динов, Тодор: "Анимацията - особено изкуство", сп. "Киноизкуство" 10/1969, с.5.

Динов, Тодор: "Анимацията е авторско кино" - сп. "Киноизкуство" 8/1980, с. 28

Динов, Тодор: "Размисли за анимацията" - сп. "Киноизкуство" 4/1985, с. 21

Матеева, Боряна. In memoriam – Тодор Динов (1919-2004). В. „Култура”, 25.06. 2004.

Матеева, Боряна. Многоокият:Тодор Динов. Сп. „Кино”1/2010, с. 2

Топузанов, Христо: "Записки по историята на българската обемна анимация" - сп. "Кино" 1/1998, с. 50

Маринчевска, Надежда. „Неуморим експериментатор – Христо Топузанов на 75”. Сп. „Кино” 4/2005, с. 8

Маринчевска, Надежда. Доньо Донев на 75. В. „Култура”, 18.06.2004

Генчева, Ростислава. Реквием за един човек и една школа – Пройко Пройков (спомени на негови колеги). Сп. „Кино” 4/2000, с. 17

Матеева, Боряна. Момче, а по календар на 80 (портрет на Стоян Дуков). Сп. „Кино” 6/2011, с. 12

Матеева, Боряна. „Един дискретен веселяк на 80 – портрет на Пенчо Богданов”. Сп. „Кино” 5/2003, с.7

Маринчевска, Надежда: "Влиянието на модернизма в ранните филми на Анри Кулев и Николай Тодоров". Сп. "Проблеми на изкуството" 3/1995, с. 38

Пинг понг в прохода Чилкут. Екип на „Култура” разговаря с Анри Кулев. В „Култура”, 18 март 1994

Михайлова, Надежда: "Анимация в неравноделен такт". В: "Проблеми на изкуството" 2/1994

Матеева, Боряна: "Приказка за пътя, разказана с вяра в ритника". В. "Култура", бр.16, 16.10.1998

"Българската анимация на кръстопът - какво мислят авторите?" - сп. "Кино" 1/1999, с. 8

Петков, Румен. В Холивуд забравих суетата. Сп. ЛИК 9/2000, с.42

Маринчевска, Надежда. Анимационното кино – смяна на поколенията. Сп. „Кино” 4/2003, с. 28

Матеева, Боряна. Дребосъци, поети и пегаси – високо в небето на анимацията. Сп.”Кино” 6/2003, с.13