ENGB018D Английски език чрез литературни текстове
Анотация:
Курсът по английски език чрез литературни текстове се състои от 60 академични часа с предимно практическа насоченост. Под формата на разнообразни дейности за индивидуална и групова работа, студентите развиват своята чуждоезикова компетентност чрез работа с художествени текстове от англоезичната литература. Обогатяват се граматическите и лексикални знания на студентите в степен, която да гарантира тяхното свободно функциониране в чуждоезиковата среда, усъвършенстват се рецептивните и продуктивните езикови умения на студентите, за да могат да използват английски език в широк спектър от по-сложни комуникативни ситуации. Сред основните цели на курса са:
• да разшири езиковите знания и да доразвие комуникативните умения на студентите до ниво на компетентност Advanced (равнище С1 от Общоевропейската езикова рамка);
• да осигури необходимата база от езикови знания и комуникативни умения у студентите за ползване на чуждия език при четене с разбиране и дискутиране на разнообразни литературни текстове;
• да развие практически умения у студентите за автономен авторски прочит, критичен анализ и осмисляне на образците от художествената англоезичната литература;
• да разшири и обогати междукултурната компетентност на студентите на базата на сравнителен анализ на културогемите от разглежданите произведения и аналогичните проявления в родната култура;
• да създаде умения за резюмирано представяне и рецензиране (устно и писмено) на литературен текст;
• да запознае студентите с едни от най-изтъкнатите класически и съвременни англоезични автори и техните най-бележити литературни произведения.

Преподавател(и):
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
• граматическата система и богат набор от лексикални единици и структури на английски език на ниво С1, интегрирани в сложния когнитивен модел на света (представен в литературните произведения);
• познават социолингвистични и културни характеристики на англоезичните реалии, съотнесени към българската действителност;
• някои основни модели за критичен анализ на литературни текстове;
• едни от най-изтъкнатите класически и съвременни англоезични автори и техните най-бележити литературни произведения..
2) могат:
• да използват езика спонтанно и точно в разнообразни комуникативни ситуации (при устно и писмено общуване), като рядко допускат дребни несъответствия и незначителни езикови грешки;
• да четат свободно автентични текстове от съвременни автори в различни жанрове и стилове;
• да правят езиков разбор на отделни пасажи от избрани литературни текстове;
• да осмислят критично прочетените художествени произведения (откъси от тях) и да интерпретират културоведческата информация, заложена в тях;
• да излагат организирано и обосновано собствени възгледи за разглежданите образци от художествената литература;
• да разработват писмени текстове (напр. резюмета, рецензии и аргументативни есета) с необходимата кохерентност и реторична структура, като употребяват правилно граматичните и лексикалните средства, за да изразят свободно и ясно многообразие от идеи;
• при слушане в естествени условия на комуникация да показват разбиране, сходно с това на естествените носители на езика.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
· владеят английски език на ниво В2 или по-високо от Европейската езикова рамка.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Увод. Запознаване с формите на текущо оценяване в курса - обсъждане на изискванията и формата на очакваните резултати. Преговор на езиковите знания на студентите на база литературен текст.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Презентации на студентите върху личността и творчеството на отделен (избарн от тях) английски или американски класически автор
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- междинен писмен езиков тест
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- Надграждане над езиковите знания, комуникативните умения и социокултурните компетенции на студентите - практически знанимания на база задълбочен езиков и литературен анализ на подбраните от лектора и от студентите конкретни образци на художествената литература (класическа и съвременна), както и допълнителни езикови упражнения.
- # устен изпит - езиков разбор на откъс от предварително избрано произведение от съвременната английска или американска художествена литература и презентация на литературното произведение (и неговия автор) # писмена рецензия на избрано от студента литературно произведение от класически автор
- # устен изпит - езиков разбор на откъс от предварително избрано произведение от съвременната английска или американска художествена литература и презентация на литературното произведение (и неговия автор) # писмена рецензия на избрано от студента литературно произведение от класически автор
- финален писмен езиков тест
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
· Основна литература
1. Димитрова, С. Практическа английска граматика (с упражнения и отговори), София: Везни 4, 2008
2. Thompson, E. et al. (ed.) (1991) Prentice Hall Literature: The English Tradition, New Jersey: Prentice Hall
3. подбрани от лектора и от студентите конкретни образци на англоезичната (британска и американска) художествената литература – в началото на курса лекторът предлага на студентите списък от избрани класически автори и техните творби за работа през семестъра; литературните произведения от съвременните автори се избират от самите студенти според техните интереси и предпочитан жанр, но се изборът се одобрява от лектора.
· Допълнителна литература
1. Carter, R. & Nash, W. (1995) Seeing through Language, Blackwell
2. Coulthard, M. (ed.) (1994) Advances in Written Text Analysis, London: Routledge
3. Haliday, M. A. K. & Hasan, R. (1990) Language, Context and Text: Aspects of Language in a social-semiotic perspective, Oxford: Oxford University Press
4. Hasan, R. (1989) Linguistics, Language and Verbal Act, Oxford: Oxford University Press
5. Willis, P. (1993) “Symbolic Creativity”, In: A. Gray & J. McGuigan Studying Culture, Edward Arnold
Примерен списък с препоръчителни автори и художествени произведения от англоезичната литература:
British
1. Daniel Defoe – “Robinson Crusoe”
2. Jonathan Swift – “Gulliver’s Travels”
3. Robert Burns (poetry)
4. William Blake (poetry)
5. George Byron (poetry)
6. Robert Stevenson – “Treasure Island”
7. Thomas Hardy – “Tess of the Urbervilles”
8. Charles Dickens – “Great Expectations”
9. Emily Bronte – “Wuthering Heights”
10. Charlotte Bronte – “Jane Eyre”
11. Oscar Wilde – “The Picture of Dorian Gray” / “Fairy Tales”
12. Jane Austen – “Pride and Prejudice” / “Emma”
13. D.H. Lawrence – “Sons & Lovers” / “Lady Chatterley’s Lover”
14. E.M. Forster – “A Passage to India” / “A Room with a View”
15. George Orwell – “1984”
16. Virginia Woolf – “To the Lighthouse”
17. Graham Green – “The Heart of the Matter” / “Our Man in Havana”
18. Aldous Huxley – “Brave New World”
19. George Bernard Shaw (drama)
20. P.G. Wodehouse – “Carry on, Jeeves” / “The Code of the Woosters”
21. Joseph Conrad – “The Secret Agent’
22. William Golding – “Lord of the Flies”
23. Jerome K. Jerome – “Three Men in a Boat”
24. Margaret Drabble – “The Waterfall”
25. S. Maugham – “The Moon and the Sixpence”
26. John Braine – “Room at the Top”
27. John Fowles – “The French Lieutenant’s Woman”
28. Agatha Christie – “Murder on the Orient Express” (short stories)
29. Sir Arthur Conan Doyle – “The Adventures of Sherlock Holmes”
30. Iris Murdoch – “The Sandcastle” / “Under the Net”
American
1. Edgar Allan Poe (short stories)
2. Nathaniel Hawthorne – “The scarlet Letter”
3. Herman Melville – “Moby-Dick”
4. Emily Dickinson (poetry)
5. Mark Twain – “Adventures of Tom Sawyer”
6. Theodre Dreiser – “American Tragedy”
7. F.S. Fitzgerald – “The Great Gatsby”
8. E. Hemingway – “Farewell to Arms”
9. William Faulkner – “The Sound and the Fury”
10. John Steinback – “The Grapes of Wrath”
11. Jack London – “Martin Eden” / “The Call of the Wild”
12. Harper Lee – “To Kill a Mocking Bird”
13. J. D. Salinger – “The Catcher in the Rye”
14. Joseph Heller – “Catch 22”
15. Kurt Vonnegut – “Slaughterhouse-Five”
16. John Updike – “Rabbit is Rich” / “Rabbit at Rest”
17. Margaret Mitchell – “Gone with the Wind”
18. Ray Bradbury – “Fahrenheit 451”
19. Ken Kesey – “One Flew over the Cuckoo’s Nest’’
20. Truman Capote - “Breakfast at Tiffinay's”
Средства за оценяване:
Форми на проверка и оценка на компетенциите /с процентно разпределение на всяка от формите в крайната оценка/.
• писмен езиков тест - 25%
• устна презентация върху творчеството на отделен
английски / американски автор - 25 %
• писмена рецензия на избрано от студента литературно
произведение - 25 %
• финален устен изпит - езиков разбор на откъс от
предварително избрано произведение от съвременната английска
или американска художествена литература и презентация на
литературното произведение (и неговия автор) - 25 %