PSYB015 Развитие на психичните процеси
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с основните промени, стабилността и развитието на психичните процеси през целия цикъл на живота, да представи контекста и факторите, които влияят върху тези промени и да научи студентите на основни изследоватески методи и психологически инструменти, които се използват в контекста на различните възрасти.
Преподавател(и):
доц. Милена Мутафчиева д-р
гл. ас. Кристина Гоцева-Българанова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Ще познават промените, които настъпват в психичните процеси през различните възрасти;
• Ще знаят изследователските методи, съответни за дадена възраст.
2) могат:
• Ще могат да водят дискусии за проблеми, свързани с развитието на психичните процеси;
• Ще могат да осмислят критично ситуации от развитието;
• Ще имат първоначални умения за провеждането на психологически експерименти и използване на психологически въпросници в контекста на различни възрасти.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• да познават основните теории за развитие;
• да познават основните психични процеси.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Основни теоретични дебати в теориите за развитието.
- Теорията на Пиаже за когнитивното развитие. Основни характеристики на структурализма.
- Съвременен поглед върху теорията на Пиаже
- Психодинамична теория за развитието – Зигмунд Фройд.
- Психосоциална теория за развитието на Ерик Ериксън.
- Информационен подход в развитието
- Теория за социалното учене
- Теорията на Виготски и контекстуализъм.
- Съвременен поглед върху теорията на Виготски.
- Пренатално развитие и развитие в кърмаческа възраст.
- Развитие на вниманието и ХАДВ
- Полови роли и стереотипи.
- Представяне на изследвания.
- Представяне на изследвания.
- Тест
Литература по темите:
1. Miller, P. (2011). Theories of Developmental Psychology. W.H. Freeman and Company, NY.
2. Сиймън, Дж., Кенрик, Д. (2002). Психология. София. НБУ
3. Ериксън Е. (1996). Идентичност, младост и кризи. София. Изд. Наука и изкуство
4. Стаматов, Р. (2004). Детска психология. Пловдив. Издателска къща „Хермес”
5. Бренър, Ч. (1999). Увод в психоанализата. София. НБУ
6. Славин, Р. (2004). Педагогическа психология. Изд. Наука и изкуство
7. Papalia, D., Sterns, H., Feldman, R., Camp, C. (2002). Adult development and aging. Boston: McGraw-Hill.
8. Cowan, N. (1997). The development of memory in childhood. Hove: Psychology Press.
9. Newman, B. & Newman, P. (1991). Development through life: a psychosocial approach. Pacific Grove: Brooks/Cole Pub. Co.
10. Mitchel, P. & Ziegler, F. (2007). Fundamentals of development: the psychology of childhood. New York: Psychology Press.
Средства за оценяване:
Тест 60%
Изследване на дете 40%