PSYB008 Психология на развитието
Анотация:
• Курсът е посветен на човешкото развитие - физическо, психично и социално в перспективата на жизнения цикъл, разгледано като динамична система, съставена от взаимодействието между съзряване и учене. Неговото предназначение е да въведе студентите в основните аспекти на т.нар. развитиен подход в психологията. Специално внимание е обърнато на парадигмите, които предлагат цялостен поглед върху развитието като поредица от житейски задачи и предизвикателства, с които хората трябва да се справят в различни етапи от живота си.
• Цели на учебната дисциплина: да ориентира студентите в основните категории и теории на психологията на развитието през целия жизнен цикъл; да подпомогне формирането на познания и нагласи, които ще послужат като база за надстройването на специализирана информация по психологическите дисциплини от този цикъл.
Преподавател(и):
гл. ас. Методи Коралов д-р
доц. Надя Колчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните етапи от развитието през целия жизнен цикъл
• Основните промени в развитието през целия жизнен цикъл
• Основни теории и конструкти в областта на развитието през целия жизнен цикъл
2) могат:
• Да анализират и преценяват критично текстове от областта на развитието през целия жизнен цикъл
• Да се ориентират в ключовите промени, настъпващи в различните етапи от развитието през целия жизнен цикъл
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и умения от уводен курс по психология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Бренър, Ч. (1993). Психоанализа. Основен курс. С.,Фондация "Отворено общество".
Дако,П. (1995). Фантастичните победи на модерната психология, С., Колибри.
Димитров, И. (2001). Увод в ортодоксалната психоанализа на развитието, С., Просвета.
Долто, Ф. (1995). Тийнейджърите. Най-после отговор на вашите въпроси. С., Наука и изкуство.
Ериксън, Е. (1996). Идентичност, младост и криза. С., Наука и изкуство.
Крайг, Г.(2000). Психология развития. 7-е международное издание, М., Питер.
Маринова, Е. (1998). Жан Пиаже. Двата морала.С., НБ "Кирил и Методий".
Маслоу, А.(2001). Мотивация и личност. С., Кибеа.
Сиймън, Д. и Кенрик, Д. (2002). Психология, С., Нов български университет. Силгиджиян-Георгиева,Х.(1998).Аз концепция и психосоциална идентичност.Жизненият преход към зрелостта. С., Университетско издателство "Св.Кл.Охридски".
Стаматов, Р.(2000). Детска психология, Пловдив, Хермес.
Хьелл, Л., Д. Зиглер. (1998). Теории личности. Основные положения, исследования и применение. Петербург, Питер Ком.
Шулц, Д. (2004). Психология на растежа. Модели на здравата личност.С;, Наука и изкуство.
Hergenhahn, B.(1980). An introduction to theories of personality, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.
Myers, D.(1995). Psychology. New York, Worth Publishers.
Newman, B., Newman, Ph. (1991). Development through life: a psychosocial approach. Pacific Grove: Brooks/Cole Pub. Co.
Papalia, D., Olds, S. (1995). Human development. New York: McGraw-Hill.
Santrock, John W. (1997). Life-span development. Madison: Brown and Benchmark Publishers.
Средства за оценяване:
Текущата оценка се формира от два теста, които се отнасят съответно до първата и до втората половина от съдържанието на курса.
Забележка: Тестовете се попълват в електронна форма през Мудъл.