CARB017 Създаване на анимационен типаж I част

Анотация:

Курсът въвежда студентите в художествения процес на създаването на анимационния типаж като най-важният елемент в изобразителното и драматургическото решение на филма.Запознава с етапите на неговото създаване, както и с основните принципи, които трябва да бъдат спазвани при оформянето на неговата конструкция.

Запознава с различните видове типажи съобразно тяхната художествена стилистика и отношение към драматургията на филмовото произведение.

Предлага възможност на студентите да осъществят под ръководството на преподавателя свои художествени проекти.

Създава предпоставки за успешна творческа работа на студентите като художник - постановчици в техните бъдещи анимационни филми.

прочети още
Анимационно кино

Преподавател(и):

 Пенчо Кунчев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) Знаят:

Различни начини, практики и стилове в процеса на създаването на типажите в анимационния филм.

2) Могат:

Да създават свои анимационни типажи съобразно драматургическите изисквания на сценария на бъдещата анимационна творба.


Предварителни изисквания:
Да рисуват по памет и въображение, да имат чувство за цвят, пространство и композиция.

Да имат усет към експеримента като предпоставка за намиране на свой личен художествен стил.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в темите и задачите на курса. Създаване на анимационния типаж, неговите характеристики и особености.
  2. Особености на трактовката на човешкото лице в анимационния филм.
  3. Емоционалните състояния на човешкото лице. Особености на тяхното представяне в анимационния типаж.
  4. Типажи на голи човешки фигури. Голото тяло в изобразителното изкуство. Примери с творби на известни художници от миналото до днес.
  5. Разлики между реалистичната рисунка на голото тяло и тази на анимационния типаж. Промени в пропорциите и рисунката с цел постигане на характерен и неповторим персонаж, тясно свързан с драматургическите изисквания на филмовия сценарий.
  6. Типажи на облечени човешки фигури. В търсене на най-подходящия анимационен персонаж, отговарящ на изискванията на литературния първоизточник чрез намиране на съответстващ на характера на героя външен облик, промени в пропорциите, намиране на подходяща художествена стилистика както и отговарящо на съдържанието облекло.
  7. Създаване на умения за работа с документален изобразителен и текстови материал с цел постигане на максимална изобразителна и драматургическа достоверност на анимационния типаж.
  8. Основни принципи в създаването на анимационния типаж. Етапи на неговото създаване.
  9. Карикатурно-лаконичен типаж. Историческа справка. Особености и примери от филми на известни автори.
  10. Разработка на типаж по зададена тема в стилистиката на карикатурно-лаконичния типаж.
  11. Типаж на животно. Антропоморфичен типаж. Историческа справка с примери от световното анимационно кино. Характерни особености. Разлики между животинските типажи във филмите за деца и тези предназначени за възрастната аудитория.
  12. Разработка на животински типаж по зададена тема. Решения в по-реалистичен и в по-лаконичен стил.
  13. Карикатурно-декоративен типаж. Особености и примери от филми на известни автори.
  14. Разработка на типаж по зададена тема в стилистиката на карикатурно-декоративния типаж.
  15. Особености на цветовото решение на типажа в дневен и нощен декор. Взаимовръзки между цветовото изграждане на типажа и декора, върху който той играе. Динамика на цветовете в декора в панорамния кадър и съотношение на цветовете на типажа към тях.

Литература по темите:

Герчева, К. (1979). Естетика на анимационния филм. София: Наука и изкуство.

Динов, Т. (1964). Типажът в рисувания филм. Изкуство (5).

Иванов Вано, И.П. (1980). Кадр за кадром. Москва: "Искусство".

Маринчевска Н. (2005). Българско анимационно кино, 1915-1995. София: Колибри.

Норщейн, Ю. (2005). Снег на траве. Москва: ВГИК, Журнал "Искусство кино".

Blair, P. (1999).Zeichentrickfiguren leichtgemacht. Koln: Benedikt Tashen Verlag GmbH

Bordo, B.D. (1996). Skola crtanog filma. Zagreb: Prosveta.

Finch, Ch. (1993). The Art of Walt Disney. New York: Harry Abrams.

Halas, J. (1976). The Technique of Animated Film. London: Focal Press.

Wells,P., Quinn,J., Mills,L.(2009). Drawing for Animation. Lausanne: AVA Publishing.