CARB740 Анимационните техники преди компютъра

Анотация:

• Курсът запознава студентите с различните техники, с помощта на които са се създавали анимационните филми преди появата на компютърните технологии. Стремежът към максимално разкриване на художествените намерения на авторите ги е принуждавал, нерядко и вдъхновени от някои модерни течения в изкуството, да търсят и откриват нови и оригинални изразни средства, с които не само че са впечатлявали професионалната и широката публика, но и са разкривали нови хоризонти за развитие на авторското анимационно кино доближавайки го до високите стандарти на голямото изкуство. Въпросните техники се разглеждат както от гледна точка на тяхната техническа същност, така и от гледна точка на техния принос за високите художествени качества на създаваната филмова творба. При запознаването с всяка една от тях се представят филмите на едни от най-изявените автори, които са ги практикували. Курсът има допирни точки и с историята на анимацията, тъй като проследява появата и развитието на съответната анимационна техника в контекста на появата и развитието на този вид кино в световен мащаб.

Курсът предоставя и възможност за практически упражнения с някои от разглежданите анимационни техники.

прочети още
Анимационно кино

Преподавател(и):

 Пенчо Кунчев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Запознавайки се с техниките на създаване на анимационния филм преди появата на компютъра, студентите разширяват своя мироглед и познания относно същността на творческия процес в онези години.

Придобитите познания могат да послужат като вдъхновение и стимул за бъдещите автори на анимационни филми да откриват и те, вече с помощта на дигиталните технологии, нови изобразителни средства, с които да повишат художественото ниво на своите творби, доближавайки ги до най-добрите образци в този вид кино.
Предварителни изисквания:
Участниците в този курс е желателно да имат основни познания както относно технологията на създаването на анимационния филм, така и спрямо същността на анимацията като средство за раздвижване на рисунки и предмети.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Рисунка върху плака. Историческа справка. Филмите на Ференц Рофуш, Жорж Швицгебел и Фредерик Бак. Някои особености в използването на плаката в български анимационни филми.
  2. Изрезковата техника. Историческа справка. Филмите на Юрий Норщейн.
  3. Изрезката във филмите на Емануеле Луцати, Рьоне Лалу, Жан-Франсоа Лагийони, Христо Топузанов и Иван Андонов.
  4. Силуетен филм. Историческа справка. Филмите на Лоте Райнигер и нейните последователи.
  5. Рисунка върху хартия. Материали и техники на изпълнение. Филмите на Бил Плимптън, Зденко Гашпарович и Фил Мълой.
  6. Уйлям Кентридж и неговите раздвижени рисунки с въглен.
  7. Акварелната техника и нейното приложение във филмите на Михаел Дудок де Вит, Гил Алкабец, Елизабет Хобс...
  8. Живопис под камера с маслени бои. Филмите на Александър Петров, Уенди Тилби...Рисунка с пастел под камера. Филмите на Норман МакЛарен, Флоранс Миай, Роберто Катани...
  9. Пластелинената живопис на Джоан Грац и нейния филм "Мона Лиза слиза по стълбите".
  10. Пьотр Думала и неговите гипсови плочи. Представяне на някои от неговите филми: "Кротката", "Франц Кафка" и "Престъпление и наказание". Покритите с пастел листове на Симоне Маси и неговите филми.
  11. Анимиране на пясък и оцветена морска сол. Филмите на Жизел и Ернест Ансорж, Александра Корейво, Ференц Цако, Виола Сова...
  12. Екранът на Алексеев и неговите филми "Нощта над голата планина", "Нос", "Картини от една изложба"...Жак Дрюен и неговият "Пейзажист". Уникалният експеримент на Дрюен и Бржетислав Пояр в техния "Романс от тъмнината".
  13. Ротоскопия. Историческа справка. Филмите на Герит ван Дайк, Уенди Тилби, Елоди Буедек...Ротоскопията в българската анимация.
  14. Особености на т.нар. директна (безкамерна) анимация или рисуването върху лентата във филмите на Норман МакЛарен и Лен Лай. Филмите на Роман Мейцов.
  15. Особености на безкамерната анимация във филмите на Керолайн Лийф, Пол Буш и Юлиан Антониш.

Литература по темите:

1. Маринчевска,Н. (2005). Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. София: Титра.

2. Selby,A. (2009). Animation in Process. London: Laurence King Publishing Ltd.

3. Furniss,M. (2008). The Animation Bible! London: Laurence King Publishing Ltd.

4. Jouvenceau,P. (2004). Le film de silhouettes. Recco-Genova: Le Mani.

5. Halas,J. (1976). The Technique of Animated Film. London: Focal Press.

6. Kitson,C. (2005). Yuri Norstein and Tale of Tales. Eastleight:John Libbey Ltd.

7. Noake,R. (1988). Animation: A Guide to Animated Film Techniques. London: Macdonald Orbis.