CARB740 Анимационните техники преди компютъра
Анотация:
• Курсът запознава студентите с различните техники, с помощта на които са се създавали анимационните филми преди появата на компютърните технологии. Стремежът към максимално разкриване на художествените намерения на авторите ги е принуждавал, нерядко и вдъхновени от някои модерни течения в изкуството, да търсят и откриват нови и оригинални изразни средства, с които не само че са впечатлявали професионалната и широката публика, но и са разкривали нови хоризонти за развитие на авторското анимационно кино доближавайки го до високите стандарти на голямото изкуство. Въпросните техники се разглеждат както от гледна точка на тяхната техническа същност, така и от гледна точка на техния принос за високите художествени качества на създаваната филмова творба. При запознаването с всяка една от тях се представят филмите на едни от най-изявените автори, които са ги практикували. Курсът има допирни точки и с историята на анимацията, тъй като проследява появата и развитието на съответната анимационна техника в контекста на появата и развитието на този вид кино в световен мащаб.
Курсът предоставя и възможност за практически упражнения с някои от разглежданите анимационни техники.
Преподавател(и):
Пенчо Кунчев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Запознавайки се с техниките на създаване на анимационния филм преди появата на компютъра, студентите разширяват своя мироглед и познания относно същността на творческия процес в онези години.
Придобитите познания могат да послужат като вдъхновение и стимул за бъдещите автори на анимационни филми да откриват и те, вече с помощта на дигиталните технологии, нови изобразителни средства, с които да повишат художественото ниво на своите творби, доближавайки ги до най-добрите образци в този вид кино.
Предварителни изисквания:
Участниците в този курс е желателно да имат основни познания както относно технологията на създаването на анимационния филм, така и спрямо същността на анимацията като средство за раздвижване на рисунки и предмети.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Рисунка върху плака. Историческа справка. Филмите на Ференц Рофуш, Жорж Швицгебел и Фредерик Бак. Някои особености в използването на плаката в български анимационни филми.
- Изрезковата техника. Историческа справка. Филмите на Юрий Норщейн.
- Изрезката във филмите на Емануеле Луцати, Рьоне Лалу, Жан-Франсоа Лагийони, Христо Топузанов и Иван Андонов.
- Силуетен филм. Историческа справка. Филмите на Лоте Райнигер и нейните последователи.
- Рисунка върху хартия. Материали и техники на изпълнение. Филмите на Бил Плимптън, Зденко Гашпарович и Фил Мълой.
- Уйлям Кентридж и неговите раздвижени рисунки с въглен.
- Акварелната техника и нейното приложение във филмите на Михаел Дудок де Вит, Гил Алкабец, Елизабет Хобс...
- Живопис под камера с маслени бои. Филмите на Александър Петров, Уенди Тилби...Рисунка с пастел под камера. Филмите на Норман МакЛарен, Флоранс Миай, Роберто Катани...
- Пластелинената живопис на Джоан Грац и нейния филм "Мона Лиза слиза по стълбите".
- Пьотр Думала и неговите гипсови плочи. Представяне на някои от неговите филми: "Кротката", "Франц Кафка" и "Престъпление и наказание". Покритите с пастел листове на Симоне Маси и неговите филми.
- Анимиране на пясък и оцветена морска сол. Филмите на Жизел и Ернест Ансорж, Александра Корейво, Ференц Цако, Виола Сова...
- Екранът на Алексеев и неговите филми "Нощта над голата планина", "Нос", "Картини от една изложба"...Жак Дрюен и неговият "Пейзажист". Уникалният експеримент на Дрюен и Бржетислав Пояр в техния "Романс от тъмнината".
- Ротоскопия. Историческа справка. Филмите на Герит ван Дайк, Уенди Тилби, Елоди Буедек...Ротоскопията в българската анимация.
- Особености на т.нар. директна (безкамерна) анимация или рисуването върху лентата във филмите на Норман МакЛарен и Лен Лай. Филмите на Роман Мейцов.
- Особености на безкамерната анимация във филмите на Керолайн Лийф, Пол Буш и Юлиан Антониш.
Литература по темите:
1. Маринчевска,Н. (2005). Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. София: Титра.
2. Selby,A. (2009). Animation in Process. London: Laurence King Publishing Ltd.
3. Furniss,M. (2008). The Animation Bible! London: Laurence King Publishing Ltd.
4. Jouvenceau,P. (2004). Le film de silhouettes. Recco-Genova: Le Mani.
5. Halas,J. (1976). The Technique of Animated Film. London: Focal Press.
6. Kitson,C. (2005). Yuri Norstein and Tale of Tales. Eastleight:John Libbey Ltd.
7. Noake,R. (1988). Animation: A Guide to Animated Film Techniques. London: Macdonald Orbis.