PIDM037 Мониторинг на реформите и оценка на въздействие
Анотация:
Курсът има за цел да подготви студентите за разбиране и прилагане на разнообразни методи за професионална оценка на политики и стратегии, на служби, програми и проекти в сферата на социалната промяна и социалната подкрепа. Курсът въвежда в основни теоретични постановки за социалната промяна и социалната травма, както и в основните умения за изготвяне на дизайн на мониторинг и на оценка на програма чрез прилагане на методите на action research, теория на промяната, оценката на риска и оценка на ефективност и въздействие. Темите в курса са разгледани чрез илюстрации от съвременните процеси на реформа в областта на деинституционализацията на грижите за деца, включващото обучение, психичното здраве, превенцията и преодоляването на домашното насилие и трафика на хора, работата по интеграция на малцинствени общности и други области на социалната работа.

Преподавател(и):
гл. ас. Любомир Джалев д-р
ас. Антоанета Матеева
Стели Петева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще знаят:
• Разликите между изследване, мониторинг и оценка на програма.
• Дефиниции за социална травма и социална промяна.
• Дизайни на планиране и оценка на организации, програми и проекти в социалната сфера.
• Съвременни международни и национални програми и стратегии за реформа в социалната, образователната и здравната сфера.
Студентите ще умеят да:
• Разбират и анализират дизайни и резултати от проведени мониторинги и оценки на програми.
• Прилагат разнообразни подходи и инструменти за мониторинг и оценка.
• Планират социални и организационни промени, информирани от научно обосновани данни.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Социална промяна – дефиниции, видове. Теория на промяната. Разбиране на контекста.
- Планиране, проследяване и оценка на процеса на промяна. Методът на action research. Цикъл на промяната.
- Методът на action research. Рефлективно учене и действие. Партиципативно изследване.
- Мониторинг и оценка на програми и проекти – видове дизайни.
- Създаване на система за мониторинг и оценка на собствената социална служба.
- Социална травма. Изучаване и измерване на социалната травма.
- Оценка на въздействие в политиките и програмите в социалната сфера.
- Инструменти на оценка на въздействието
- Мониторинг на качеството при предоставяне на социални услуги за деца в риск и с увреждания – подходи, индикатори, инструменти
- Мониторинг на качеството при предоставяне на социални услуги за възрастни с увреждания – подходи, индикатори, инструменти
- Мониторинг на качеството при работа по случай – подходи, индикатори, инструменти
- Мониторинг на интегрирани услуги за уязвими групи
- Проучване на добри практики за мониторинг и оценка на въздействието
- Изготвяне на проект за мониторинг на програма или политика в социалната сфера
- Представяне на курсовите работи на студентите
Литература по темите:
1. Доклад – оценка, изследване и анализ на изпълнението на ключови държавни ангажименти в политиките за децата и семействата в РБ за 2018 г.,
С.: Национална мрежа на децата,2018.
2. Модели за регламентиране на медиаторския подход на работа с уязвими общности, Правен анализ на българското законодателство и практики. С.: Български център за нестопанско право, 2012. www.nccedi.government.bg/upload/docs/Mediatori_analys_final_21_02.doc
3. Оценка на състоянието и анализ на профила на подрастващите и младежите, които не работят, не учат и не се обучават (NEETS). С.: ЕСТАТ по задание на УНИЦЕФ, 2015.
4. Преглед на българското законодателство за подпомагане превенцията на изоставянето на деца в България, юли 2011 г.. С.: Национална мрежа за децата, 2011.
5. Рефлективни пътешествия. Книга за фасилитиране на ученето през целия живот в професионалното образование и обучение. С., НБУ, 2007.
6. Alexandrov, H. (1998). Social participation in post-totalitarian society. Annual of Bourgas Free University, Vol. 1. Bourgas.
7. Carr, W. & Kemmis, S. (1986) Becoming critical: education knowledge and action research. London: Falmer Press.
8. Checkland, P. (1981) Systems thinking, systems practice. Chichester: Wiley.
9. Clark, S. & Hoggett, P. (Eds.) (2009) Researching beneath the surface: Psycho-social research methods in practice. London: Karnac.
10. Dick, B. (2000) A beginner's guide to action research [On line]. Available at http://www.uq.net.au/action_research/arp/guide.html
11. Eco-Hawk, Lance. (2012) Measures of societal trauma: Indicators and markers. http://www.ehcounseling.com/materials#rpg
12. Guba, E.G. and Lincoln, Y.S. (1989) Fourth generation evaluation. Newbury Park, Ca.: Sage.
13. Imas, Linda G. Morra & Rist, Ray C. (2009) The road to results: Designing and conducting effective development evaluations. Washington, The World Bank.
14. Khandir, R.Sh., G.B. Koolwal, Samad, H.A. (2010) Handbook on Impact Evaluation, Quantitative Methods and Practices. Washington, The World Bank
15. Kemmis, S. and McTaggart, R., eds. (1988) The action research planner, third edition. Victoria: Deakin University
16. Kusek, Jody Zall & Rist, Ray. (2004) Ten steps to a results-based monitoring and evaluation systems.
17. Rush, W. & Wolfe, C. (Eds.) (2000) Observing complexity: Systems theory and postmodernity. Minneapolis etc.: Univ. of Minnesota.
18. Social assessment of child care in Bulgaria. (2000). UN Program for development, UN Department of economic and social issues (UNDESA), World bank.
19. Solesbury, W. (2001) Evidence based policy: Whence it came and where it's going.
20. Tomov, T. (1995) Social Violence and the Social Institutions. In: Human Relations, Authority and Justice: http://human-nature.com/hradj/ttsocvi.html.
21. UNICEF (2001). A decade of transition: Regional monitoring report 8. Florence, Italy: UNICEF International Child Development Centre. Retrieved August 2, 2006.http://www.unicef-icdc.org/cgi-bin/unicef/download_insert.sql?PDFName=monee8/eng/index.html&ProductID=313&DownloadAddress=/publications/pdf/monee8/eng/index.html
22. UNICEF (2002). Social Monitor 2002. Innocenti social monitor, Florence, Italy. UNICEF Innocenti Research Centre.