HACM122 Иконография и изобразителен текст
Анотация:
- Да запознае студентите с функциите на изкуството в християнската цивилизация и с основните механизми за визуализация на определени идеи в изкуството.
- Да ризвие у студентите трайни умения за възприемане и дешифриране на някои видове изобразителен текст в християнското средновековие.
Преподавател(и):
гл. ас. Владимир Димитров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще знаят:
- еволюцията на християнското изкуство;
- ще имат базисни знания в сферата на иконографията и еволюцията на стила;
- ще познават най-важните паметници от периода;
Студентите ще могат:
- да използват придобитите знания във всички периоди свързани с европейско изкуство до 19 в.
- ще могат да водят екскурзоводски беседи за най-активните в художествено отношение средища по българските земи;
- ще могат да изготвят научно-мотивирани предложения за консервация, раставрация и социализация на паметници на културата сварзани с христиняската църква.
Предварителни изисквания:
Познания по Средновековно и Възрожденско изкуство
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
- Т. Коев и Г.Бакалов. Въведение в християнството. С. 1992;
- Ив. Марковски. Въведение в Светото писание, т.І. С. 1932 (или по-късно издание);
- Н. Фрай. Великият код. С.1990;
- А. Грабар. Плотин и корените на средновековната естетика. - В: А.Грабар
Избрани съчинения. т.І, с. 234-251;
- М. Шапиро. Художникът и неговият прочит на литературния текст. - В:
сб. М. Шапиро. Художник, общество, стил. С. 1985 (същото В: сп. Изкуство,
5,1989);
- Ас. Василиев. Ерминии. Технология и иконография. С.1976;
- В. Лазарев. Система живописной декорации византийского храма ІХ-ХІІ в. - В: сб. В. Лазарев. Византийская живопись. Москва 1971.;
- Р. Маринска. Канонът в изкуството. - сп. Изкуство, 9-10/1979;
- Б. Успенски. Съчинения. т. І. Семиотика на изкуството. С. 1992;
- Ст. Кожухаров. Към въпроса за обема на понятието "старобългарска поезия" - Литературна мисъл, 7, 1976;
- К. Станчев. Поетика на старобългарската литература (основни принципи и
проблеми). С. 1982;
- К. Станчев. Стилистика и жанрове в старата българска литература. С. 1985;
- Л. Прашков. Хрельовата кула. С. 1973;
- Е. Бакалова. Към интерпретацията на най-ранния житиен цикъл за Иван Рилски в изобразителното изкуство. - Кирило-Методиевски студии, 1986, 3, 146-154;
- Е. Бакалова. Житиеписно повествование и изобразителна интерпретация. -
Старобългарска литература, 1991, 25-26, 173-187;
- Е. Бакалова. Аспекти на съотношението `словесен текст-изображение` в
Българското средновековие /Песеннопоетична образност - визуални съответствия/. - Проблеми на изкуството, 1991, 1, 3-20;
- Е. Бакалова. Житието на Св. Петка Търновска в късносредновековното изкуство на Балканите. - сп. Родина, С. 1996, 57-84;
- А. Джурова. Томичовият псалтир.
- Г. Геров. Композиции по химнографски творби в средновековното ни
изкуство. - Музикални хоризонти, 12-13, 1989, 203-212;
- Здравка Евстатиева. Иконографски особености на Богородичния Акатист в Арбанашките църкви ХVІІ - ХVІІІ в. В: Античност - Средновековие - Съвременност. Студентски изследвания в чест на проф. Иван Маразов, д.н.
- Лиляна Мавродинова. Иконография.....
- A. Grabar. Christian Iconogaphy: A Study of its origins. The Mellon Lectures in Fine Arts. 1961. Princeton 1968 или A. Grabar. Les voies de creation en iconographie chretienne. Paris 1979 (и по-късни издания)
- N. Sevcenko. The Life of Saint Nicholas in Byzantine Art. Torino 1983
Средства за оценяване:
Визуален тест;
Анализ на произведение на изкуството.