REHM301 Клиника на афазии и терапия чрез алтернативни визуални системи
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, в които са включени теоретичен материал, упражнения и семинари върху клиниката и терапията на афазичните нарушения.Осъществяват се наблюдения в реална терапевтична среда.
Целите, които си поставя са:
Да представи стратегии и методи за речева рехабилитация при афазии
Да се създаде у студентите умение за организиране , планиране и провеждане на речевата терапия.
Да се развият умения за самостоятелен подбор на подходи, съобразени с типа афазия и индивидуалните особености на пациента.
Преподавател(и):
Цветанка Генова-Стоянова
проф. Ивайло Търнев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
При завършването на курса студентите трябва да имат натрупани знания и умения за:
познаване на синдромите на видовете афазичните нарушения
овладяване на основни и алтернативни терапевтични стратегии
организиране
планиране
провеждане
оценка на резултатите
на речевата терапия при пациенти със афазия
Предварителни изисквания:
Студентите да са курс по невропсихология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1.Мавлов Л. Фундаментална неврология София 2000 изд.Бойко Стаменов
2.Мавлов Л. Алексии и аграфии София 2005 изд.Ромел
3.Хаджиев Д.Рехабилитация след мозъчен инсулт- медицински и икономически аспекти Мозъчносъдови заболявания 1/ 2005 стр.40-44
4.Сиймънд Д,Кенрик Д. Психология НБУ София 2002
5.Стърнбърг Р.Когнитивна психология изд.Изток-Запад София 2012
6.Овчарова П. А., Особености на речевите нарушения и въздтановителното обучение при болни с афазия от съдов произход, Метод. Посмо, С., Инст. За спец. И усъв. На лекарите, 1979
7.К. Стоянова, А. Джанян, М. Райчева, И.Д. Попиванов, Ш. Мехрабиан, Л. Трайков., Случай на придобито норушение на четенето при поциент след мозъчени инфаркти: чиста алексия или дълбока алексия? сп.Неврология и невропсихология Том1/бр.2, 2017, стр.48 изд.ИВРАЙ/София
8.Ценова Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения,изд Радар Принт 2009.
9.БольшоковаС.Е. Речевьiе нарушения у взросльiх и их преодоление Ескимо-Пресс 2002
10.Волкова Л.С.Логопедия изд.Просвещение Москва 1999
11.Цветкова Л. С.,Афазиология:современньiе проблемьi и пути их решения Москва-Воронеж 2002 Изд.Московского психолого-социального института
12.Цветкова Л. С.,Глозман Ж. М. Афазия и восстановительное обучение. Тексты.ред., М., Изд-во МГУР 1989
13.Бейн Э.С., Бурлакова М.К., Визель Т.Г. , Восстановление речи у больных с афазией, М., Медицина, 1982.
14.Цветкова Л. С., Нейропсихологическая реабилитация больных, М., Изд-во МГУ, 1985.
15.“Детска афазия – специфика на изява, терапия и социална адаптация”, Цв.Стоянова, 2003 г.,
СУ “Климент Охридски”, департамент “Информация и усъвършенстване на учители”, стр. 75;
16.“Теоретични модели за генериране на глаголи и съществителни имена при афазия”, Цв. Стоянова, 2005 г.,
ІV Национална конференция на Националното сдружение на логопедите и фониатрите Албена Сборник-стр.175 Изд.”Ромел”
17.”Невропсихологични проябления на афазия при увреда в дясна хемисфера и логопедична терапия /клиничен случай/.” Цв.Стоянова
IV Есенна научна конференция на ФНПП СУ”Кл.Охридски”
Китен 18-22 септември 2006 г. 623 стр.
18.„ Изследване на нарушенията в речниковия фонд при пациенти с афазия на Брока.”Силввия Райчева, Цветанка Стоянова, Виолета Боянова
Сп.” Специална педагогика” Септември 2011 стр.52-65 , София
19. ”Терапевтичен модел за преодоляване на лексикално-семантични нарушения при пациенти с афазия” Цв.Стоянова, Март 2006 г. Списание“Специална педагогика” стр.57-67
20.Bak, T.H.&Hodges,J.R. The effects of motor neurone disease on language:Further evidence, Brain and Language, 89, 2004
21.Cognitive Neuropsychology and Cognitive RehabilitationqRiddoch M.J. and G.M.Humphreys (ed.), LawrenceErlbaum Associates Ltd., UK, 1994.
22.La Pointe L.L. Aphasia Therapy: Some Principles and Strategies for treatment. In: Clinical Management of Neurogenic Communicative Disorders. Donnel F. Ph.D. Johns - eds., Little Brown and Company, Boston 197 8, 1-103.
23.Lesser R., L. Millroy Linguistic and aphasia - Psycholinguistic and Pragmatic Aspects of intervention, London, Longman, 1993.
24.Fridman E.A.Hanakawa I. Chung M. et all Reorganization of the human ipsilesional premotor cortex after stroke Brain 2004,127 747-758
25.Chapey R. The Assessment of Language Disorders in Adults In Chapey R.Language Intrvention Strategies in Adult Aphasia Baltimor 1986 Williams&Wilkins
26.Bhogal SK, Teasell R, Speechley M. Intensity of aphasia therapy, impact on recovery. Stroke 2003;34:987-993
27.Meinzer M, Streiftau S, Rockstroh B. Intensive language training in the rehabilitation of chronic aphasia: efficient training by laypersons. J Int Neuropsychol Soc 2007b;13:846-853.
28.W.Mike; E van de Sandt-KoendermaJ Speech Lang Pathol. 2011 Feb;Vol.13(1):21-27. doi: 10.3109/17549507.2010.502973.
"Aphasia rehabilitation and the role of computer technology: can we keep up with modern times?"
29.Rebecca Palmer 1, Pam Enderby 2 and Gail Paterson 3
International Journal of Language & Communication Disorders
Volume 48, Issue 5, pages 508–521, September-October 2013
"Using computers to enable self-management of aphasia therapy exercises for word finding: the patient and carer perspective "
30.W. MIEKE E. VAN DE SANDT-KOENDERMAN1,2
International Journal of Speech-Language Pathology, 2011; 13(1): 21–27
"Aphasia rehabilitation and the role of computer technology: Can we
keep up with modern times?"
31.Starrfelt, R., Shallice, T. What’s in a name? The characterization of pure alexia, Cognitive Neuropsychology. 2014, 31(5-6), 367-377.
32.Александрова, Б., Терзиева, М., Търнев, И.,Мавлов, М. Превод и адаптация на Тест на Гудглас и Каплан – Бостън, Протокол за изследване и диагноза на афазиите. София, 1995 (Goodglass,H., Kaplan, E. Boston Diagnostic Aphasia Examination Booklet, 1983. Philadelphia: Lea & Febiger).
Средства за оценяване:
Тест - 1
Тест - 2
Семинари
Практическа разработка на терапевтична сесия
Реферат 50%