MBAM073D Етномаркетинг
Анотация:
Курсът въвежда в интердисциплинарното поле на етномаркетинга, пресечна точка на антропологията като наука за човека в неговата цялост и и маркетинга като наука за управлението. Темите разработват в последователност проблематиката за връзките между културните различия и тяхното управление и употреби в постмодерните времена като се прави баланс между историко-теоретичното и практическото. Целта на курса е да запознае студентите със спецификата на антропологията и приложността й в сферата на маркетинга - възможностите за прилагане на антропологични методи на изследване и анализи за описание и разбиране на консумативни практики и потребление, за анализиране на тенденции и изработване на стратегии, които засягат отделни общности и групи потребители. Особено внимание е отделено на визуалното като инструментариума на изследване и познание с оглед съвременните визуални култури, новите форми на общуване и др. Представени са и нови места на общуване и обмен (разнообразните търговски центрове), нови социални факти, които са въведени чрез медиите (световни спортни състезания), марките като част от културите и др. Курсът се базира на примери от дейността на компании, които прилагат етномаркетингови изследвания и изработват нови стратегии на основата на "културни различия" в различни региони на света и в различни сфери (комуникации, автомобилна промишленост, агробизнес и храни, здравеопазване и др.).
Преподавател(и):
проф. Васил Гарнизов д-р
доц. Ирена Бокова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
- основни понятия и концепти в етномаркетинга втеоретичен и исторически план;
- основни понятия и концепти за културните различия и тяхното управление, политически и икономически употреби;
- основни понятия и концепции за теренното изследване в антропологията.
2) могат:
- да конструират изследване по етномаркетинг;
- да прилагат адекватни методи на изследване в сферата на потреблението и културните различия;
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
" C. Anderson (2007), La longue tra?ne, Coll. Village Mondial, Pearson Education France, Paris.
" P. Bouvier P (2002), La socio-anthropologie, Coll. Sociologie U, Armand Colin, Paris. Business Week (2006), " Ethnography : do it right…, playbook best-practice ideas ", Business Week (5 juin).
" O. Badot et B. Cova (1995), " Communaut? et consommation : prospective pour un marketing tribal ", Revue Fran?aise du Marketing, N° 151, p. 5-17.
" G. Berger (1964), Ph?nom?nologie du temps et prospective, PUF, Paris.
" F. Cochoy (2005), " L'hypermarch? : jardin d'un autre type aux portes des villes ", Ethnologie fran?aise, Paris, PUF, Vol. 35, N° 1, p. 81-91.
" V. Cova et B. Cova B (2001), Alternatives marketing : r?ponses marketing aux nouveaux consommateurs, Dunod, Paris.
" B. Cova et S. Wickham (1996), Strat?gies d'incertitude, Coll. Management Socio- Economique, Economica, Paris.
" J. Culler (1992), " D?fense de la surinterpr?tation ", Collini, S., ?d., Interpr?tation et surinterpr?tation, Coll. Formes s?miotiques, PUF, Paris, p. 101-114.
" D. Desjeux (1987), " Le marketing et le management sont-ils les stades supr?mes de l'anthropologie ? ", Bulletin de l'AFA, 26/27, p. 5-16.
" D. Desjeux (1990), " L'ethnomarketing. Un nouveau souffle pour les ?tudes de comportement des consommateurs ", Sciences Humaines, 1, p. 38-39, novembre.
" D. Desjeux (1997), " L'ethnomarketing, une approche anthropologique de la consommation : entre fertilisation crois?e et purification scientifique ", Revue UTINAM, 21-22, L'Harmattan, Paris, p. 111-147, mars.
" R. Ebguy (2002), La France en culottes courtes. Pi?ges et d?lices de la soci?t? de consolation, Jean-Claude Latt?s, Paris.
" M. Filser et J.F. Trinquecoste (2008), Editorial : Marketing et pouvoir d'achat, D?cisions Marketing, N° 50, p. 5-6, juin.
" P. Georget, N. Damery et J.B. Gallois (2008), Quel avenir pour le commerce en France ?, Somogy Editions d'Art, Paris
" Halter, Marilyn (2000): Shopping for Identity. New York
" Hannes Schammann (2013): Ethnomarketing und Integration. Eine kulturwirtschaftliche Perspektive. Fallstudien aus Deutschland, den USA und Gro?britannien, Bielefeld: Transcript.
" P. Laburthe-Tolra et J.P. Warnier (1993), Ethnologie. Anthropologie, Coll. Premier Cycle, PUF, Paris.
" M. Maffesoli (2007), Le r?enchantement du monde, La Table Ronde, Paris.
" H. Mariampolski (2006), Ethnography for marketers. a guide to consumer immersion, Sage Publications Inc, Thousand Oaks & London.
" P. Mass? (1967), Pr?vision et prospective, PUF, Paris.
" R.K. Merton (1949), Social theory and social structure, The Free Press, Glencoe, Il., Traduction et adaptation fran?aises par Mendras, H. (1953), El?ments de th?orie et de m?thode sociologique, Librairie Plon, Paris, r??dition (1997), Coll. U Sociologie, Armand Colin/Masson, Paris.
" P. Percq (1998), " L'utopie du coin de la rue ", Projets, 253, p. 56-60, mars.
" R. Spector (2005) Category killers. the retail revolution and its impact on consumer culture, Harvard Business School Press, Cambridge.
" P. Sunderland et R. Denny (2007), Doing Anthropology in Consumer Research, Left Coast Press Inc, Walnut Creek, Ca
" Doris Lindner (2004): Interkulturelles Marketing. Grundlagen, Strategien, Chancen, Risiken
" Matthias Wilken (2004): Ethno-Marketing. Erfolgreiches Marketing f?r eine multikulturelle Gesellschaft. VDM Verlag Dr. M?ller.
" Tanju Ayg?n (2005): Deutscht?rkisches Konsumentenverhalten. Eul.
" Lisa A. Guion und Heather Kent (2005): Ethnic Marketing: A Strategy for Marketing Programs to Diverse Audience. University of Florida Institute of Food and Agricultural Science.
" Claudia Valiente, Tanja Yetgin (2006): Ethno-Marketing f?r die deutscht?rkische Zielgruppe Grundlagen, Kriterien, Praxis VDM Verlag Dr. M?ller.
" Manuel Br?uhofer (2011): Ethnomarketing in ?sterreich. Das Praxishandbuch. Verlag Holzhausen.
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 70% (2 задачи)
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 30%