MBAM026D Маркетингови анализи
Анотация:
Курсът предоставя преглед на техниките за маркетингови анализи - от значение за вземането на стратегически решения в динамична бизнес среда. Чрез комбинация от теоретични рамки, казуси и практически задания студентите ще развият умения за анализиране на пазарни тенденции, поведение на потребителите, така като и за конкурентния пейзаж. Акцентът е поставен върху използването на анализи на данни, вкл. от пазарни проучвания, и върху изчисляването на маркетингови показатели за формулиране на приложими съждения и оптимизиране на маркетингови стратегии и за оценка на маркетинговата ефективност.
Преподавател(и):
доц. Ваня Сланчева-Банева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Изграждане на умения за:
1) подробна оценка на целевия пазар и на конкурентната среда в рамките на дадена индустрия;
2) проектиране на маркетингови кампании при представяне на бранд и на продукт на потребителите на пазара;
3) прилагане на количествени данни, като: размер на пазара, който да бъде обслужван, цени, които потребителите са готови да платят, прогнози за приходите
4) прилагане на качествени данни, като: ценности, желания и мотиви за покупка на потребителите.
Предварителни изисквания:
Курсът предполага студентите да имат основни знания по Основи на маркетинга, Стратегически маркетинг, Статистика
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Маркетинговият анализ: същност и значение. Разбиране на потребителя и отношението "продукт-пазар". Процес на маркетинговия анализ: 1) проучване на индустрията; 2) проучване на конкурентния пейзаж; 3) разкриване на пазарните "празнини"; 4) дефиниране на целевия пазар; 5) определяне на бариерите за навлизане на пазара
- Обучение чрез казус: Използване на дигитален маркетинг за ускоряване на стратегията за онмиканалност
- Позициониране на продукт. Използване на интерактивен инструмент за прилагане на Карта на клиентското възприемане
- Съвместен (конджоинт) анализ: Кои са предпочитанията на следващия или на най-добрия клиент. Принципи на съвместния анализ, място на маркетинговото проучване в него, методика на анализа.
- Анализ на размера на пазара и на пазарния дял: 1) измерване на пазара 2) остойностяване на пазарното търсене 3) остойностяване на продуктното търсене 4) изчисляване на пазарния дял 5) изчисляване на пазарното проникване
Литература по темите:
Цонев, Н. (2015) Маркетингово разузнаване. София: УНСС
Желев, С. (2008) Маркетингови изследвания. София: УНСС
Паунов, М. (2012) Стратегии на бизнеса. София: УНСС
Андонов, с. (2014) Маркетингово позициониране. София: Изток-Запад