REHM404 Развитие на комуникацията в ранна детска възраст - Baby sign language

Анотация:

Целта на курса е да запознае студентите с комуникативните способности на детето преди началото на вербалната реч /период 0-12 месеца/. В рамките на този период се търсят предпоставките за поява на референциалната функция, чието развитие преминава през споделеното внимание и споделената референциалност; през осъзнаване перманентността на обектите и символната употреба на тялото /ръката, пръстите, главата/ за посочване или илюстриране на същите тези обекти, които все още не могат да бъдат назовани/артикулирани чрез вербалния канал. В курса е представена историята и същността на детския жестов език в САЩ, Великобритания и у нас; разискват се доказателствата за ефективност на тази комуникативна практика при деца в норма и с проблеми в комуникацията; провежда се практическо обучение за овладяване четирите нива на ДЖЕ.

прочети още
Езикова и речева патология

Преподавател(и):

проф. Виолета Боянова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

След завършване на курса студентите

Знаят:

- кои са предвербалните маркери за нормално психомоторно и комуникативно развитие на детето.

- основополагащото значение на референциалната функция на комуникацията/езика и как да изследват маркерите за отклонение.

- в кои случаи да препоръчват използването на детския жестов език.

Могат:

- да ползват четирите нива на детския жестов език в терапевтичната си практика;

- да обучават родители и специалисти в ползването на детския жестов език при деца с нормално развитие и деца с проблеми в комуникацията.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• речева патология

• невербална комуникация



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Библиография:

1. Банова, В. (2000). Изследване и оценка на психомоторното развитие на децата от 3 до 6 години. В: Б. Минчев, ред., Ръководсткво за изследване на детето: I Част, София, изд. „Веда Словена” – ЖГ.

2. Йосифова, Р. (2011). Класификации на жестове: Подходи и перспективи. В: Психология и лингвистика: Сборник статии в чест на проф. Енчо Герганов. Ю. Стоянова и Х. Кючуков (състав.), „Просвета”, София, 2011 (стр. 323-339)

3. Йосифова, Р. (2010). Взаимодействие на вокалната и жестомимичната модалности при продуциране на съобщение в ситуация на диалог. В: Логопедия, VIII Национална конференция на НСЛБ, 05-06 март, 2010. София, 2010. (стр. 83-95)

4. Йосифова, Р., Ю. Стоянова. (2009). Между езика и жеста. В: Логопедия, Седма национална конференция на НСЛБ, София, 6-7 март, 2009. София, 2009. (стр. 135-142)

5. Манова-Томова, В. (1974). Психологическа диагностика на ранното детство, София, изд. НП.

6. Стоянова, Ю. (1992). Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. Изд. на СУ "Св. Кл. Охридски", 1992.

7. Стоянова, Ю. (2006). Психолингвистични изследвания. София, “Веда Словена – ЖГ”, 2006.

8. Тодорова, К., Р. Якимова. (2007). Поява и функции на предвербалните средства за общуване. В: V Национална конференция, Балчик, 21-24 май,2006. София, 2007. (стр. 100-115)

9. Bates, E. (1979). Intentions, Conventions, and Symbols. – In: Cognition and Communication in Infancy. (Ed. Bates, E.) New York, 1979, 33–68.

10. Bates, E., P. S. Dale, D. Thal (1995). Individual Differences and their Implications for Theories of Language Development. – In: Fletcher, P., B. MacWhinney (eds.). The Handbook of Child Language. Oxford, Blackwell, 1995, 96–151.

11. Beyer, M. (2007). Teach your baby to sign. Fair winds press, Beverly, Massachusetts, 2007.

12. Briant, M. (2008). Baby sign language basics: Early communication for hearing babies and toddlers. Hay House, NY, 2008.

13. Henderson, A., C. Pehoski (2006). Hand function in the child: foundations for remediation, 2006, 1995, Mosby Inc, USA.

14. Piaget, J. (1951). Play, Dreams and Imitation in Childhood. New York, Basic Books, 1951.

15. Poggi,I., E. Caldognetto. (1998). A Procedure for the Generation of Gesture in Bimodal Communication. In: Oralite et Gesualite: Communication multimodale, interaction: Actes du colloque ORAGE’98. Paris, L’Harmattan, 1998.

16. Volterra, V., M. C. Caselli, O. Caprici, E. Pizzuto (2005). Gesture and the emergens and Development of Language. In: Tomasello, M., D. I. Slobin (Eds.). Beyond Nature-Nurture. Essays in Honor of Elizabeth Bates. Mahwah, New Jersey, 2005, pp. 3 – 40.

Средства за оценяване:

тестове, семинари, реферат, казус, други