SQBM005D Учене и развитие в организацията
Анотация:
Курсът въвежда в проблемите на ученето и развитието в организацията, изяснявайки смисъла и важността на ефективното управление на тези процеси в съвременната динамична и несигурна среда. Последователно се разглеждат стратегии за учене в организацията на равнището на индивида, групата и цялата организация. Дискутират се условията за изграждане на учеща организация, която подкрепя непрекъснатото учене и развитие.
Във втората си част курсът разглежда стратегически, управленски и оперативни проблеми, свързани с управление на развитието и кариерата в организациите, както и някои психологически и социални фактори, влияещи върху начина, по който хората се отнасят към своята кариера. Подпомагането на развитието на хората е ключов аспект от работата на мениджърите и лидерите. Курсът проблематизира постигането на баланса между: 1) стремежите и очакванията на отделните служители; 2) потребностите на организацията да поддържа своя база от умения и да развива потенциала и ангажираността на своя персонал; 3) все по-голямата грижа на хората да поддържат равновесие между работата и “качеството на живот”.
Цели на курса:
• Да се формира разбиране за процесите на развитие и лидерската роля за управление на ученето в организацията.
• Да се развият способностите за непрекъснато управленско личностно и професионално развитие.
• Да се разгледат критически разнообразни системи и средства за управление на развитието и кариерата в организациите.
• Да се приложат теории и практики за учене и развитие за подобряване на индивидуалното и организационното изпълнение.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Димитър Панайотов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават различни стратегии за учене в организацията и област на тяхната приложимост.
• Познават практиките и средствата за управление на развитието и кариерата в организациите.
• Как по-широката икономическа, технологична, политическа и социална среда влияе върху характера на трудовите взаимоотношения и кариерата на отделните хора.
• Отношението между стремежите на участниците на трудовия пазар за професия, работа, кариера и стратегическите цели на организацията.
• Ползите и добавената стойност от ефективното и професионално управление на развитието на отделните хора, за организацията и в по-широк смисъл.
• Субективния и обективен смисъл (значение) на кариерата като динамична концепция.
• Психологическото въздействие на възможностите за учене и развитие и отражението му върху психологическия договор между отделния служител и работодателя.
• Инструментите и техниките за диагноза и оценка в областта на управление на ученето и развитието.
• Същността и ролята на самооценката, на изграждането и насърчаването на вяра в собствените сили в ситуации на промяна на работата или ролята
• Различните потребности у различните хора за развитие на кариерата; различните начини, по които промяната в работата или ролята засягат различните хора според тяхната възраст и етап от професионалния им живот.
2) могат:
• Да оценяват себе си и другите с помощта на различни инструменти и компетентностни модели.
• Да избират подходящи методи за учене и развитие и оценяват политиката за развитие на хората в организациите.
• Да идентифицират методи за подобряване на изпълнението на работата чрез съгласуване на индивидуалните и организационните потребности.
• Да оказват подкрепа и съветват отделни хора, изправени пред възможности за учене и развитие
• Да формулират подходящи послания, с които да се помага на хората в организацията да разбират смисъла и последствията от промените, влияещи върху тяхното развитие.
• Да служат като ролеви модели за развитие, изпълнявайки лидерската си функция в организациите.
• Да определят и предвиждат възможни модели за развитие на кариерата за отделни членове на организацията.
• Да се справят с емоционалните проблеми, неизменно възникващи при управление на развитието, да предугаждат и да реагират по подходящ начин на реакциите на служителите при загуба на работа, промяна на кариерата, трудни ситуации, разочарование, постигнати успехи или неуспехи.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Участие в курс SQBM 004 – двата курса са взаимосвързани.
• желателен работен опит в организация поради спецификата на заданията, насочени към практиката
• за семинарните занятия студентите трябва да бъдат в група до максимум 20 души
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Ученето в организацията. Равнища на учене – индивидуално, групово, учеща организация.
- Бариери пред ученето. Принципи на индивидуално учене. Основни правила за групово учене. Условия за организационно учене.
- Мениджърите и лидерите като модел за учене. Нови роли и умения.
- Стратегии за индивидуално учене. Лична визия и цели, планове за развитие, саморефлексия, дневници, семинари и уъркшопи, ротация, коучинг, менторство, обучение в работата.
- Стратегии за групово учене. Споделяне на визията чрез консенсус. Учене чрез действие. Непрекъснато измерване. Групов диалог. Групова рефлексия. Професионални групи за споделяне на опит.
- Стратегии за организационно учене. Бенчмаркинг. Одобряващо проучване (appreciative inquiry).
- Организационни структури, подкрепящи ученето. Лидерство, култура, комуникация, управление на знанието, материална среда. Оценка на практиките в организацията.
- Казуси от организации. Примери за управленски практики и проекти в България.
- Управление на развитието и кариерата в организацията. Заинтересовани страни и гледни точки. Основни области, отговорности и роли.
- Типове котви на кариерата. Влияние на кариерната ориентация върху избора на тип работа, преценката за справедливост на възнаграждението, очаквано повишение и признание.
- Управление и развитие на кариерата от гледна точка на стратегическите насоки в развитието на организацията. Типология на кариерните системи.
- Средства за управление на развитието и кариерата в организацията. Програми и практики.
- Подходи към ученето и развитието, основани на компетентност. Моделиране на уменията. Компетентностни профили.
- Интегриране на управлението на индивидуалното развитие в цялостния процес на управление на човешкия капитал.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Пожарлиев, A. (2009) Управление на кариерата и развитието, УМ – НБУ, София.
2. Пожарлиев, А. (2009) Управление и развитие на кариерата в организациите. В Управление на кариерата в организацията. Наръчник с добри практики от България и Европа, БАУРЧР, 21-50.
3. King, Z. (2004). Career Management – a CIPD guide. London, CIPD.
4. Yarnal, J. (2008). Strategic Career Management. Developing your Talent. Elsevier.
Допълнителна литература:
5. Иванчевич, Дж., Глюк, У. (2000) Планиране и развитие на професионалната кариера, ред. Крабельова, С., "Управление на човешките ресурси", Христоматия. Лик. София.
6. Карабельова, С. (2015) Избор на кариера. Класика и стил, София.
7. Кови, С., Колосимо, Дж. (2011) Супер работа, супер кариера. Кибеа, София.
8. Панайотов, Д., съст. (2014) Управление на човешките ресурси. Курсове и тематични направления за специализации към магистърска програма “Бизнес администрация”. НБУ, София.
9. Пожарлиев, А. (2004) Управление и развитие на кариерата, в Ефективно управление на човешките ресурси, ред. Е. Вачкова, РААБЕ, София.
10. Сенги, П. (2012). Петата дисциплина. С. Изток-запад.
11. Харис, Дж. (2008). Успешната обратна връзка. Харвард бизнес прес, сп. Мениджър.
12. Baruch, Y. (2006) Career development in organizations and beyond: Balancing traditional and contemporary viewpoints . Human Resource Management Review, 16 (2), 125–138.
13. Boyatzis, R. E., Kolb, D. A. (1991) Assessing Individuality in Learning: The Learning Skills Profile. Educational Psychology, Vol. 11, Issue 3/4, p. 279.
14. Carter, G., Cook, K., Dorsey, D. (2009). Career Paths. Charting Courses to Success for Organizations and Their Employees. Wiley-Blackwell.
15. Feldman, D. C. , & Ng , T. W. H. ( 2007). Careers: Mobility, embeddedness, and success . Journal of Management , 33, 350 – 377.
16. Gill, St., (2000) Organizational learning. HRD Press.
17. Hirsh, W., Jackson, Ch., Jarvis, J. (2005) Career Discussions at Work. Practical Tips for HR, Managers and Employees. London, CIPD.
18. Knowdell, R. L. (1996). Building a Career Development Program. Davies-Black Publishing, Consulting Psychologists Press, Palo Alto, California.
19. Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
20. Osland, J., Kolb, D., Rubin, I., Turner, M. (2007) Organizational Behavior: An Experiential Approach, 8-th edition, NY: Prentice-Hall.
21. Ready , D. A. , & Conger , J. A. ( 2007) Make your company a talent factory. Harvard Business Review , 85 (6), 68 – 77.
22. Salisbury, M. (2009). ILearning. How to Create an Innovative Learning Organisation. Pfeiffer.
23. Schein, E. (1990) Career Anchors: Discovering Your Real Values, London: Pfeffer and Co.
24. Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. NY: Basic Books.
25. Sonnenfeld, J., Peiperl, M. (1988) Staffing Policy as a Strategic Response: A Typology of Career Systems, Academy of Management Review, Vol 13, N 4.