SQBM004D Управленско учене и развитие

Анотация:

Съвременните тенденции в информационната и концептуална епоха в XXI век се характеризират с изключително високи темпове на развитие на всички сфери от живота, нарастваща динамика, несигурност и непредсказуемост в бизнеса. Успешната реализация на мениджърите и лидерите зависи не само от това какви професионалисти са, а и от това как учат и се развиват непрекъснато. Курсът си поставя за цел да спомогне изграждането на умения за учене и развитие, съответстващи на новите методи и подходи, характерни за управлението в XXI век. За успешната реализация на всеки мениджър и лидер е важно осъзнато да управлява собствения си процес на учене, развитие и промяна в начина на мислене.

Съдържанието на курса е насочено към опознаване на процесите на ефективно учене и овладяване на умения за учене и саморазвитие, чрез използване на водещи теории и модели за ученето при възрастните.

Цели:

• Да се активизират процесите на опознаване на себе си и на другите.

• Да се развият умения за самодиагностика, ефективно учене, критична рефлексия и планиране на развитието.

• Да се повиши личната ефективност и ефикасност.

• Да се усъвършенстват уменията за общуване и емоционалната компетентност.

• Да се формира и поддържа индивидуален и екипен стил на рефлексивна практика.

• Да се формира разбиране за процесите на развитие и подобряване на индивидуалното и организационното представяне.

• Да се подкрепи развитието на ориентация към постижения, независимост, увереност и поемане на премерени рискове.

• Да се развият способностите за непрекъснато личностно и професионално развитие.

прочети още
Мениджмънт за организационно съвършенство - ДО

Преподавател(и):

гл. ас. Александър Пожарлиев  д-р
доц. Димитър Панайотов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Изискванията пред съвременните мениджъри и лидери

• Подходи към развитието, основани на компетентност и стандарти. Теории за развитието и етапи в развитието на хората

• Цикъл на учене и промяна

• Средства и дейности за управление на развитието

• Характеристиките на рефлексивната практика

• Влиянието на стиловете на учене, кариерните и личностните ориентации, уменията за учене върху ефективността и вземането на решения

• Инструменти и техники за диагноза и оценка в областта на управлението на развитието.

• Коучинг подход на учене с помощта на другите

• Същността и ролята на самооценката, на изграждането и насърчаването на вяра в собствените сили в ситуации на промяна на работата или ролята

• Различните потребности у различните хора за развитие; различните начини, по които промяната в работата или ролята засягат хората според тяхната възраст и етап от професионалния им живот.

2) могат:

• Да изучават и развиват собствения си потенциал по отношение на индивидуален стил на учене, избор на посока за развитие, актуални познания, умения и изповядвани ценности.

• Да анализират и извършват рефлексия върху своите действия, за да управляват системно и ефективно процеса на собственото учене и развитие.

• Да определят лични цели, насоки и планове за действие. Изграждат визия и планове за развитие и проактивно се ангажират с израстване и развитие.

• Да използват коучинг подход на подпомагане на развитието

• Да работят в екип и да се интегрират в студентската общност, участват в самоподпомагащи се групи и притежават натрупан опит за работа в екип и умения за комуникация с колегите.

• Да разбират и оценяват по-добре себе си и другите с помощта на различни инструменти и модели.


Предварителни изисквания:
• Няма изисквания за предварително изучавани курсове

• Желателно е студентите да имат опит от работа в организация

Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същност и природа на ученето. Учене при мениджърите и лидерите. Теории за ученето. Психологически принципи на ученето.
  2. Теория за учене чрез опита – динамичен и холистичен модел за управленско учене и развитие.
  3. Индивидуални различия в процеса на учене. Стилове на учене. Основни характеристики и проявления в работата
  4. Компетенции и умения за учене и развитие. Йерархична карта на управленската компетентност.
  5. Единичен и двоен цикъл на учене. Адаптивно и генеративно (творческо) учене. Трансформиращо учене.
  6. Същност на самоусъвършенстването. Принципи и практики. Отговорност за и собственост върху собственото учене и развитие. Ориентация към промяна.
  7. Етапи на развитието. Цикъл на развитието и промяната. Управление на процеса на учене и развитие? Планиране на развитието.
  8. Роля на осъзнаването в процеса на учене. Условия за разширяване на осъзнаването.
  9. Учене с помощта на другите. Коучинг, менторство, консултиране, съветване.
  10. Основни способности за екипно учене. Поощряване на стремежите, рефлексивен разговор, разбиране на комплексността.
  11. Учене чрез действие. Съвместно разрешаване на проблеми.
  12. Рефлексивно учене. Видове рефлексия. Цикъл на рефлексия.
  13. Рефлексивна практика. Мениджърът като рефлексивен практик. Умения за рефлексия и рефлексивен диалог.
  14. Учене отвътре – навън. Теория U. Вътрешни измерения на ученето. Изкуството на слушането, свързването и присъствието.

Литература по темите:

Основна литература:

1. Пожарлиев, А. (2016) Използване на групата за повишаване на ефективността на управленското учене – учене чрез действие. Българско списание по психология, София, 2016, бр.1-4, с. 5-26. ISSN 0861-7813.

2. Пожарлиев, A. (2009) Управление на кариерата и развитието, УМ – НБУ, София.

3. Пожарлиев, А. (2004). Оценка на уменията за учене и стиловете на учене при обучение на мениджъри. Психологични изследвания, кн. 1, БАН, с. 81-100.

4. Уитмор, Дж. (2012) Коучинг за високи постижения. София, НЛП България.

Допълнителна литература:

5. Барет, Дж. (2003) Професионални тестове за самооценка на вашите способности, личност и мотивация, Фокус, София.

6. Бъкингам, М., Клифтън, Д. (2005) Открийте силните си страни. Класика и стил, София.

7. Голман, Д. (2000). Емоционална интелигентност. С., Кибеа.

8. Кови, Ст. (1999). Седемте навика на високо ефективните хора – действена стратегия за личностна промяна. С., Кибеа.

9. Кови, Ст. (2012). Осмият навик. С., Кибеа.

10. Клатърбък, Д. (2012) Коучинг на екипи и работни групи. София, НЛП България.

11. Мерлеведе, П., Бриду, Д., Вандам, Р. (2005). 7 стъпки към емоционална интелигентност. Класика и стил.

12. Сенги, П. (2012). Петата дисциплина. С. Изток-запад.

13. Харис, Дж. (2008). Успешната обратна връзка. Харвард бизнес прес, сп. Мениджър.

14. Arnold, J. (2009) Coaching Skills for Leaders in the Workplace. How To Books.

15. Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1987). Reflection: turning experience into learning, Kogan Page, London. 26-27, 30-34.

16. Brockbank, A. & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. London and Philadelphia, Kogan Page.

17. Kolb, D. A. (1999) Learning Style Inventory. Version 3. Hay/ McBer.

18. Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

19. Osland, J., Kolb, D., Rubin, I., Turner, M. (2007) Organizational Behavior: An Experiential Approach, 8-th edition, NY: Prentice-Hall.

20. Scharmer, O. (2007). Theory U: Leading from the Future as It Emerges. Cambridge, MA: Society for Organizational Learning.

21. Revans, R. (1998) ABC of action learning. London: Lemos and Crane.

22. Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. NY: Basic Books.

23. Schon, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey Bass.

Средства за оценяване: