VIPB066 Пластичната анатомия в рисунката
Анотация:
• Курсът е 30 часов, едносеместриален и е ориентиран към всички, които имат интереси в областта на изобразителното изкуство и желаят да усъвършенстват уменията си в рисуването на човешката глава и фигура.
• Курсът цели да запознае студентите с пластичната анатомия като основа на фигуративното изкуство.
• Придобиване на базови познания в материята и способност за аналитично и конструктивно рисуване на човешката глава и фигура.
• Запознаване с основните положения при анализ на фигуративната рисунка в различните и аспекти.
• Поставянето на специфични задачи има за цел, както овладяване основните проблеми на пластичната анатомия, така и развиване на композиционен усет и естетически вкус.
Преподавател(и):
доц. Валентин Савчев
преп. Станимир Божилов
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните понятия в пластчината анатомия
• Познават пропорциите на човешката глава и фигура
• Основните кости и мускулни групи и изобразяването им в рисуването с различни материали
2) могат:
• Да създават скици и рисунки с правилни анатомични пропорции
• Да използват пластични изразни средства за постигане на убедителни фигуративни рисунки
Предварителни изисквания:
• Да имат интерес към фигуралното изкуство
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Основна литература:
• АМБРУШ Виктор, „Как да рисуваме човешката фигура”, Алианс – 1997.
• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000
• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988
• ГОЧЕВ, Олег. Стенописта: Проблеми и ппредизвикателства. София: Нац. худож. акад., 2009. – 326 с.: с цв
• ДОБРЕВ, Боян. Принципи на визуалната композиция. - [София]: Булгед, 2013. - 121 с.: с ил.
• КИРЧЕВ, Христо. Атлас – Глава: Анатомия, мимика, пластика. София:. Нар. просв. , 1985
• КЛАРК, Кенет. Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983
• СТАНЕВ,Александър. Рисуването. София: Наука и изкуство, 1992.
• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.
• ЧОКАНОВ, Кръстю. Пластична анатомия. София: Наука и изкуство, 1994
• ЧУХОВСКИ, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.
• Допълнителна литература:
• .Соловьсв, А. М. и др. Учебна рисунка./А.М. Соловьов, Г.Б. Смирнов, Е.С. Алексеева. София: Наука и изкуство, 1967
• Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.
• .Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..
• Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984
• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002
• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972
• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991
• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961
• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988
• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970
• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974
• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986
• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.
• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969
• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975
• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.
• Ulrich, B., Max Ernst, Cologne: Taschen, 1988
Средства за оценяване:
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 20 %
ПРИСЪСТВИЕ И УЧАСТИЕ 60 %
КОНФЕРАНС 20 %