PSYB004 Експериментален дизайн
Анотация:
Курсът задълбочава познанията и уменията, свързани с основната методология за провеждане на експериментални изследвания в областта на психологията. Съдържанието е структурирано около основните типове експериментален дизайн. Предвидени са различни самостоятелни задачи върху анализ на проведени експерименти, планиране на експеримент, събиране на данни и описание на резултатите, които имат практически характер. В края на обучението студентите трябва да могат да планират и реализират самостоятелно експериментални и неекспериментални изследвания като използват различни изследователски стратегии. Усвояват се умения за представяне на изследванията в приетия от научната общност формат.
Цели
• да представи цялостния процес на експерименталното психологическо изследване;
• да изясни критериите за избор на изследователска стратегия и основните видове експериментален дизайн;
• да представи основните неекспериментални подходи: квазиексперимент, корелационно изследване, анализ на случай и др.
• да изясни професионалните деонтологичните принципи и спецификата на приложението им в експерименталната психология
• да се усвоят стандартите за описване на научно изследване
• да се тренират умения за представяне на изследователски проекти
Преподавател(и):
проф. Емилия Алексиева д-р
доц. Евгения Христова д-р
гл. ас. Веселина Къдрева д-р
гл. ас. Иво Попиванов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• разликата между житейски и научни знания
• теорията на психологическия експеримент
• основните видове експерментален дизайн
• цялостния процес на експерименталното психологическо изследване
2) могат:
• да намират в научните информационни потоци изчерпателна информация за изследвания по проблеми, които ги интересуват
• да четат с разбиране научни публикации, които съдържат описания на експериментални изследвания
• да разбират и прилагат професионалните етични принципи в изследванията си
• да планират еднофакторни и двуфакторни експерименти
• да провеждат експерименти
• да представят експерименталните резултати в приет от научната общност формат
• да презентират изследователски проекти и резултатите от тях
Предварителни изисквания:
• PSYB002 Увод в експерименталните изследвания или PSYB013 Увод в изследователските методи
• PSYB001 Въведение в психологията
• GENB002A Статистика - I част.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Експериментален метод. Променливи. Хипотези. – лекция с тренинг въз основата на казуси
- Методи на измерване. Скали на измерване. –лекция с тренинг въз основата на казуси
- Въпросници. Анкетни проучвания
- Еднофакторни експерименти – междугрупов дизайн. –
- Еднофакторни експерименти – интрасубектен дизайн.
- Стандарти за описание на експериментален дизайн. Търсене и работа с научни източници. Основни правила за цитиране на използвани източници
- Представяне на експериментален дизайн: развиване на умения за представяне на експериментален дизайн.
- Представяне на експериментален дизайн: развиване на умения за представяне на експериментален дизайн.
- Представяне на експериментален дизайн: развиване на умения за представяне на експериментален дизайн.
- Факторни експерименти
- Неекспериментални подходи в психологията: квазиексперименти и корелационни изследвания.
- Обобщаване на резултатите от експеримента. Стандарти за описание на емпирично изследване.
- Представяне на проведен експеримент: развиване на умения за писмено и устно представяне на експериментални резултати в приет от научната общност формат
- Представяне на проведен експеримент: развиване на умения за писмено и устно представяне на експериментални резултати в приет от научната общност формат
- Представяне на проведен експеримент: развиване на умения за писмено и устно представяне на експериментални резултати в приет от научната общност формат
Литература по темите:
• Алексиева Е. (под печат). Експериментална психология
• Алексиева Е. Родителските социализиращи стратегии и проекциите им в тестове с животни, ГСУ, т.87, 1994;
• Алексиева Е. (2000). Рисунките в психологическото изследване на личността, София, Университетско издателство “Св.Климент Охридски”
• Алексиева Е., К.Лоретан (1992). Рисунката на човешка фигура при здрави и хоспитализирани деца, София, ГСУ, т.82, с.89-132
• Алексиева Е. (1990). Семантика на графичното изображение в теста “Рисунка на дърво”, София, ГСУ, т.76, с.84-118
• Алексиева Е., Герганов Е. (1988). Многомерно психологическо скалиране на ритмично-интонационни структури, София, ГСУ, т.78, с.58-93
• Арънсън Е. (1994), (1984), Човекът – социално животно, София, НИ,
• Герганов Е. (1985). Памет и смисъл, София, НИ
• Готтсданкер Р. (1982) Основы психологического эксперимента, МГУ
• Джонев С. (2004), Социална психология, т.5, София, Софи-Р
• Етични принципи на Българското психологическо дружество (1992), Българско списание по психология, 2
• Калинов Кр. (2001) Статистически методи в поведенческите и социалните науки, София, НБУ
• Кампбелл Д. (1985), Модели экспериментов в социальной психологии и прикладных исследованиях, Москва, Мир
• Матеев Ст. (1980) Психофизика, София, НИ
• Мартин Д. (2002). Психологические эксперименты, идея, интерпретация, тонкости воплощение, Санкт Петербург, Олма-Прес
• Милграм Ст. (2000), Эксперимент в социальной психологии, Санкт Петербург, Питер
• Мельников В., Ямпольский Л. (1985) Введение в экспериментальную психологию личности, М., Просвещение.
• Модел за личност, С., НИ, 1987
• Пирьов Г., Ц. Цанев (1973), Експериментална психология, София, НИ
• Пирьов Г. Психология и психодиагностика на интелигентността, С., НИ, 1985, гл.6 (Измерване на интелигентността).
• Общая психодиагностика (1988), под ред. А.А. Бодалева и В.В. Столина, МГУ
• Стърнбърг Р. (2002) Успешната интелигентност, София, НИ
• Шванцара Й. Диагностика на психичното развитие, С. , НИ,
• Христозов Хр., Пенушлиева Р. Психологично изследване на детето, С., МФ, 1970
• Экспериментальная психология, под. ред. П. Фресса и Ж. Пиаже, М., Мир, 1966, т.1-2, пер. с фр.
• Anzieu D., C. Chabert (1987). Les Mйthodes projectives, PUF, 8иme ed.
• Barker Ch., N. Pistrang, R. Elliott (1994) Research Methods in Clinical and Counselling Psychology, Wiley
• Cook T., D. Campbell (1979) Quasi-Experimentation. Design & Analysis. Issues for Field Settings, Rand McNally College Publishing Company, Chicago
• Edwards A. (1985) Experimental Design in Psychological research, Harper & Row Publishers, NY
• Conceptual Foundations of Behavioral Assessment (1986), R. O.Nelson, S. Hayes (Eds.), The Guilford Press
• Cozby, P. (1993). Methods in Behavioral Research. Mountain View: Mayfield Pub. Co.
• Cronbach L.J. (1990) Essential of Psychological Testingm Harper Collins Publishers
• Cronbach L.J. (1990) Essential of Psychological Testingm Harper Collins Publishers
• Elmes, D. G., Kantowitz, B. H., Roediger III, H. L. (1985). Research methods in psychology. St. Paul: West Pub. Co.
• Handbook of Psychological Assessment (1984) G.Goldstein, M. Hersen (Eds.) Pergamon General Psychology Series
• Handbook of Personality Assessment, (1994),
• Harris, Peter (2002) Designing and Reporting experiments in Psychology, Biddles Ltd.
• Gottsdanker R, (1982) Experimenting in Psychology, Englewood Cliffts, NJ, Prentice Hall
• Kantowitz B. H., H. L. Roediger III, D. G. Elmes (1988). Experimental Psychology. Understanding Psychological research. West Publishing Company, NY, Los Angeles, San Srancisco
• Kaplan N., Saccuso Psychological Testing
• Kline P. (1993) The Handbook of Psychological Testing, Routledge
• McGuigan F.J. (1983) Experimental Psychology, 4th ed., Englewood Cliffys, NJ: Prentice Hall
• Psychological Testing. An Inside View (1992) M. Zeidner, R. Most (Eds.). Consulting Psychologists Press, Inc.
• Rapaport D., M. Gill, R. Shafer. Diagnostic Psychological Testing (1972), International Universities Press, Inc.
• Robinson P.W. (1976) Fundamentals of Experimental Psychology, Englewood Cliffys, NJ: Prentice Hall
• Solso R., H. Johnson (1989) An Introduction to Experimental Design in Psychology. A Case Approach, Harper & Row Publishers, NY
• Testing People. A practical Guide to Psychometrics (1990), NFER-NELSON
• Списания:
• Психология / Българско списание по психология
• Психологически изследвания / Психологични изследвания
• Вопросы психологии, Психологический журнал
• Вестник Московского университета. Серия 14. Психология
• Journal of Experimental Psychology
• Journal of Personnality and Social Psychology
• Handbook of ... (и областта, от която се интересувате , в библиотеката ще откриете няколко издания).
Средства за оценяване:
• Самостоятелно планиране на експеримент (описание и представяне) - 30 %
• Самостоятелно планиране на експеримент (описание) - 40 %
• Проведен експеримент (описание и представяне) – 30 %