VIPB064 Рисуване на цяла, облечена фигура

Анотация:

• В курса студентите се запознават с многообразието на рисунката и основополагащата й роля във визуалните изкуства, архитектурата и дизайна.

• Набляга се на аналитичното мислене и художествената изразителност. Изучава се методиката за изследване на формата. Това включва етапите на рисуване, поставяне и изобразяване на обеми в пространството, чрез линеарно и светлосенъчно моделиране на реални обекти.

• Сред основните цели на курса са придобиване на задълбочени познания за човешката фигура, изобразителните средства и способност за боравене с различни рисунъчни форми, техники и материали.

• За по-ефективно напредване в познанията се изпълняват и самостоятелни, домашни задачи свързани с изучаваната материя.

прочети още
Визуални изкуства

Преподавател(и):

преп. Станимир Божилов  
доц. Ралица Мирчева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Историята на изобразяването на човешкото тяло през вековете

• Как да подбират различни материали за работа от многообразието на пазара, да ги използват тематично и жанрово

• Основните принципи в рисуването на фигура по натура

• Основните похвати и терминологията в рисуването

2) могат:

• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство с използване възможностите на молива – точка, линия, щрих, петно, растер и тяхното степенуванепри изобразяването на фигура по натура.

• Да ползват принципите на композицията, анатомията и перспективата, като изграждащи пространството и човешката фигура независимо от темата и материала

• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство с използване възможностите на молива – точка, линия, щрих, петно, растер и тяхното степенуване.

• Да съпоставят стилове, жанрове и майстори


Предварителни изисквания:

• От студентите се изисква да имат интерес към тематиката на курса, визуалните изкуства, базови познания в рисуването и самостоятелно творческо мислене.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Етюд на глава по натура. Локални тонални стойности в етюда и придаване на материалност.
  2. Проблеми в композиране и пропорциониране на цяла облечена фигура – опорни точки и движение, поставяне на видове обеми върху фигурата.
  3. Светлина, форма и обем в пространствена постановка от натура. Светлосянъчно изграждане.
  4. Пространствено изграждане на седнала облечена фигура в интериорно пространство.
  5. Глава с ръка и аксесоари. Степенуване на светлосянката и детайла според плановете в пространството.
  6. Обемно-пластичен анализ на формите и елементите в модела.
  7. Ролята на изразните средства за изразяване на: обем и материя. Начини на моделиране с различни материали и техники – елементи на светлосянката. Проблем за материалността и дрехите при рисуване на драпериите.
  8. Стилизиране и деформиране при натурното рисуване. Пропорции на тялото при различни възрасти.
  9. Портретност. Глава с ръка. Връзка на главата с раменния пояс и убедително вмъкната в позата ръка. Анализ на детайлите и връзката им с цялата форма. Артистични рисунки - авторски почерк.
  10. Семестиален конферанс

Литература по темите:

• Основна литература:

• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000

• ГОЧЕВ, Олег. Стенописта: Проблеми и ппредизвикателства. София: Нац. худож. акад., 2009. – 326 с.: с цв

• ИЛИЕВ, Илия. Паркетиращи конвексни петоъгълници. - София: Архимед, 2009. - 272 с.: с ил.

• КАНДИНСКИ, Василий. За духовното в изкуството. - София: Лик, 1998. - 308 с.: с ил.

• КЛЕЕ, Паул. Педагогически бележник // Паул Клее; Прев. Таня Петрова. - София: АГАТА-А СД, 1996. - 60 с

• СТАНЕВ,Александър. Рисуването. София: Наука и изкуство, 1992.

• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.

• Допълнителна литература:

o Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.

o .Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..

o Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984

o .Чуховски, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.

o Borgman, Harry. The illustrator’s guide to pen and pencil drawing technique. New York: Watson-guptill publications, 1989.

o „Burne Hogarth - Drawing Dynamic Hands.”– Издательство АТС - 2001г.

o Giovanni Civardi - Drawing Portraits Faces And Figures” -2002г.

o Watson, E. W. The art of pencil drawing. New York: Watson-guptill publications, 1985.

o https://www.pinterest.com/pin/765541636646668577/?nic_v1=1a8bUHu3o3LjAgA9NhlTFkQydSa0je8lR2k%2FjjbtxHnb9soHqi%2FbivpkBw18q5a7ie

o https://www.youtube.com/watch?v=E7mpCPRmQ1c

o https://www.youtube.com/watch?v=2delOXUlLRo

Средства за оценяване:

ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:

Ангажирано участие в събития организирани от преподавателя на курса:

Семинари с дискусия

Извънаудиторни практики

Групови изложби

Редовно присъствие в лекции

Пърформанси, хепънинги, оказване помощ при акции, изложби и др.

Покриването на условията са за оценка отличен!