VIPB064 Рисуване на цяла, облечена фигура
Анотация:
• В курса студентите се запознават с многообразието на рисунката и основополагащата й роля във визуалните изкуства, архитектурата и дизайна.
• Набляга се на аналитичното мислене и художествената изразителност. Изучава се методиката за изследване на формата. Това включва етапите на рисуване, поставяне и изобразяване на обеми в пространството, чрез линеарно и светлосенъчно моделиране на реални обекти.
• Сред основните цели на курса са придобиване на задълбочени познания за човешката фигура, изобразителните средства и способност за боравене с различни рисунъчни форми, техники и материали.
• За по-ефективно напредване в познанията се изпълняват и самостоятелни, домашни задачи свързани с изучаваната материя.
Преподавател(и):
преп. Станимир Божилов
доц. Ралица Мирчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Историята на изобразяването на човешкото тяло през вековете
• Как да подбират различни материали за работа от многообразието на пазара, да ги използват тематично и жанрово
• Основните принципи в рисуването на фигура по натура
• Основните похвати и терминологията в рисуването
2) могат:
• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство с използване възможностите на молива – точка, линия, щрих, петно, растер и тяхното степенуванепри изобразяването на фигура по натура.
• Да ползват принципите на композицията, анатомията и перспективата, като изграждащи пространството и човешката фигура независимо от темата и материала
• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство с използване възможностите на молива – точка, линия, щрих, петно, растер и тяхното степенуване.
• Да съпоставят стилове, жанрове и майстори
Предварителни изисквания:
• От студентите се изисква да имат интерес към тематиката на курса, визуалните изкуства, базови познания в рисуването и самостоятелно творческо мислене.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Етюд на глава по натура. Локални тонални стойности в етюда и придаване на материалност.
- Проблеми в композиране и пропорциониране на цяла облечена фигура – опорни точки и движение, поставяне на видове обеми върху фигурата.
- Светлина, форма и обем в пространствена постановка от натура. Светлосянъчно изграждане.
- Пространствено изграждане на седнала облечена фигура в интериорно пространство.
- Глава с ръка и аксесоари. Степенуване на светлосянката и детайла според плановете в пространството.
- Обемно-пластичен анализ на формите и елементите в модела.
- Ролята на изразните средства за изразяване на: обем и материя. Начини на моделиране с различни материали и техники – елементи на светлосянката. Проблем за материалността и дрехите при рисуване на драпериите.
- Стилизиране и деформиране при натурното рисуване. Пропорции на тялото при различни възрасти.
- Портретност. Глава с ръка. Връзка на главата с раменния пояс и убедително вмъкната в позата ръка. Анализ на детайлите и връзката им с цялата форма. Артистични рисунки - авторски почерк.
- Семестиален конферанс
Литература по темите:
• Основна литература:
• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000
• ГОЧЕВ, Олег. Стенописта: Проблеми и ппредизвикателства. София: Нац. худож. акад., 2009. – 326 с.: с цв
• ИЛИЕВ, Илия. Паркетиращи конвексни петоъгълници. - София: Архимед, 2009. - 272 с.: с ил.
• КАНДИНСКИ, Василий. За духовното в изкуството. - София: Лик, 1998. - 308 с.: с ил.
• КЛЕЕ, Паул. Педагогически бележник // Паул Клее; Прев. Таня Петрова. - София: АГАТА-А СД, 1996. - 60 с
• СТАНЕВ,Александър. Рисуването. София: Наука и изкуство, 1992.
• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.
• Допълнителна литература:
o Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.
o .Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..
o Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984
o .Чуховски, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.
o Borgman, Harry. The illustrator’s guide to pen and pencil drawing technique. New York: Watson-guptill publications, 1989.
o „Burne Hogarth - Drawing Dynamic Hands.”– Издательство АТС - 2001г.
o Giovanni Civardi - Drawing Portraits Faces And Figures” -2002г.
o Watson, E. W. The art of pencil drawing. New York: Watson-guptill publications, 1985.
o https://www.pinterest.com/pin/765541636646668577/?nic_v1=1a8bUHu3o3LjAgA9NhlTFkQydSa0je8lR2k%2FjjbtxHnb9soHqi%2FbivpkBw18q5a7ie
o https://www.youtube.com/watch?v=E7mpCPRmQ1c
o https://www.youtube.com/watch?v=2delOXUlLRo
Средства за оценяване:
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Ангажирано участие в събития организирани от преподавателя на курса:
Семинари с дискусия
Извънаудиторни практики
Групови изложби
Редовно присъствие в лекции
Пърформанси, хепънинги, оказване помощ при акции, изложби и др.
Покриването на условията са за оценка отличен!