VIPB063 Рисуване на облечена полуфигура
Анотация:
• Курсът има за цел да продължи работата със студентите в усвояването на основните принципи, техники и изразни средства, които се използват в рисунката. Той ги подготвя за решаването на основните композиционни, конструктивни, пластични и пространствени проблеми при рисуването на човешката полуфигура (седнала до под коленете) от натура.
• Последователността от по-прости към по-сложни задачи, правилното им поставяне и повторението им до пълното овладяване на даден проблем са важно условие за успеха в етюда по рисуване.
• Изпълняват се линеарни или обемно-пластични рисунки с максимална насоченост за изобразителна изразителност на обекта.
• Поставянето на специфични задачи има за цел както овладяване на основните изразни средства, така и развиване на композиционен усет и естетически вкус.
Преподавател(и):
преп. Станимир Божилов
доц. Ралица Мирчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Да знаят:
• класическите пропорции на човешката фигура, както и видовете изменения, които са в резултат на движението им;
• анатомичните и пластични особености на мъжката и женска фигура седнала поуфигура
2) Да могат:
• да построяват анатомично и перспективно правилно човешка фигура;
• умения да :създават изображения в различни рисунъчни техники;
• да владеят и подбират най-подходящите изразни средства за реализирането на задачи, свързани с рисуването.
Предварителни изисквания:
• Да имат интерес към визуалните изкуства
• Да имат материалите, необходими за работа
• Основни понятия по рисуване, перспектива и анатомия
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Човешка глава - рисуване по натура. Поместване, пропорции и конструктивен анализ на глава от натура – перспективни особености при отделните положения, връзка между глава, шия и раменен пояс.
- Конструктивна роля на колонната сянка и тоналната й градация за изразяване на близки и отдалечени обемни форми.
- Етапи и последователност в работата по изграждане на етюд от натура.
- Конструктивно-аналитично построяване на полуфигура от натура – мъжка или женска – пропорции и движение. Проблеми при рязане "на живо под коленете".
- Анатомичен анализ и характеристика на формата при седналата полуфигура.
- Поместване, конструиране и пропорции и на седнала полуфигура.
- Търсене на силует, използване на оси на симетрия, напречни оси, перспективни изменения на големите обеми, и конструктивно свързване на детайлите във фигурата.
- Анатомичен и обемно-пластичен анализ на формите и елементите в модела. Начини за изразяване на различните материи и ролята на дрехите за подчертаване конструкцията и обема на тялото.
- Ръце в полуфигурата- конструиране и пластично изграждане
- Семестиален конферанс
Литература по темите:
• Основна литература:
• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.
• АМБРУШ Виктор, „Как да рисуваме човешката фигура”, Алианс – 1997.
• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000
• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988
• ГОЧЕВ, Олег. Стенописта: Проблеми и ппредизвикателства. София: Нац. худож. акад., 2009. – 326 с.: с цв
• ДОБРЕВ, Боян. Принципи на визуалната композиция. - [София]: Булгед, 2013. - 121 с.: с ил.
• КИРЧЕВ, Христо. Атлас – Глава: Анатомия, мимика, пластика. София:. Нар. просв. , 1985
• КЛАРК, Кенет. Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983
• СТАНЕВ,Александър. Рисуването. София: Наука и изкуство, 1992.
• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.
• ЧОКАНОВ, Кръстю. Пластична анатомия. София: Наука и изкуство, 1994
• ЧУХОВСКИ, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.
• Допълнителна литература:
• .Соловьсв, А. М. и др. Учебна рисунка./А.М. Соловьов, Г.Б. Смирнов, Е.С. Алексеева. София: Наука и изкуство, 1967
• Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.
• .Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..
• Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984
• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002
• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972
• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991
• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961
• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988
• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970
• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974
• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986
• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.
• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969
• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975
• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.
• Ulrich, B., Max Ernst, Cologne: Taschen, 1988
• https://www.pinterest.com/pin/691935930232460146/?nic_v1=1adJLdlFd8SaQ%2FxTEXW%2BkF6jkZDT%2FqmpMJ8rVo%2FTzTf4wNj42auAZJJ0VcuJAw6i1I
• https://www.pinterest.com/pin/590253094897705869/?nic_v1=1a7%2FBZDUlqhbZJXOVuAEL6OhoIjmj%2FfuQZe%2B0K5hZ6IydvhmgxKjWftnkpqFE0t3kQ