BABB526 Бизнес етика
Анотация:
Курсът цели запознаване с етичните аспекти на икономическата активност и със средствата на моралната философия за анализ на етичните проблеми, които възникват в бизнеса. За тази цел, курсът обединява моралната философия с концептуални елементи от икономическия анализ и публичните политики. Неговият фокус е върху три възможни нива на етичен анализ: микро-ниво, свързано с индивидуалното поведение и етичните проблеми, които възникват в общуването между отделните индивиди; институционалното или макро-ниво на етичните правила и норми, които структурират индивидуалното поведение и дефинират правилата, по които функционират бизнес организациите; междинното ниво между тях, на което оперира самата бизнес организация, като основна градивна единица на икономическата активност.
Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
доц. Виктор Аврамов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• Кои са елементите на най-важните етични концепции
• Какви са връзките между етиката и рационалното поведение, свързано с икономическата активност
• Какви са етичните аспекти на лидерството и на финансовия, човешки и социален капитал
• Как публичните политики могат да влияят върху етичните аспекти на индивидуалното поведение и корпоративната активност
• Как възникват моралните норми и какви са механизмите на тяхната промяна
• Какви са стандартите за лична и корпоративна отговорност
• Какви са етичните аспекти на икономическата активност в различни контексти: екология, маркетинг, биотехнологии, права на животни, трудови взаимоотношения и т.н.
2) могат да:
• Прилагат етични стандарти в дейността си, осигуряващи личен интегритет и корпоративна отговорност
• Да могат да анализират етични дилеми и етични аспекти на бизнес решения
• Да могат да анализират нормативните рамки и политическите характеристики на средата, в която оперира бизнес организацията
• Да развият ефективни умения за поддържане и акумулиране на човешки, финансов и социален капитал в съответствие с етичните норми
• Да развият практически умения, чрез които да използват тези ресурси в интересите на организацията и нейните членове
• Да изработват и прилагат правила на етично поведение, които зачитат интересите на бизнес организацията и обкръжаващата я среда
• Да могат да изработват и артикулират морални аргументи, оправдаващи или отричащи конкретни стратегии, тактики, решения.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения по обща хуманитарна (напр.: философия, психология и/или социология) и икономическа подготовка /или ниво 2 от стандартите по етика за средното образование/.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Запознаване с тематиката на курса. Приложно поле. Култура и етика. Морал и етика.
- Етични принципи – утилитаризъм.
- Етични принципи – универсализъм. Категоричен императив.
- Етични принципи – справедливост, “общото благо”, “добродетели”
- Модели за взимане на етични решения.
- Бизнес етиката като приложна етика. Етични дилеми – лоялност, доверие, професионализъм, реклама
- Основни правила в професионалната етика. Етични кодекси.
- Бизнес и морална отговорност. Моралът в индивидуалното развитие и в развитието на организациите. Морални конфликти.
- Етика и конкуренция. Пазар, права и етика. Етика на парите.
- Европа – Северна Америка: сравнителен анализ. Културна специфика на деловото поведение на българина.
- Културата като умствено програмиране. Влияние при общуването в бизнеса.
- Интеркултурни умения. Кроскултурна бизнес етика.
- Ефективност на управлението в интеркултурна среда.
- Специфика на воденето на преговори в мултикултурна среда. Глобални проблеми на бизнес етиката.
- Силата на етикета в бизнеса – от външност и език на тялото през умение за “малък” разговор до планиране на съвещание. Дискусия по поставени задачи за групова работа.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Лекционен материал
2. Сотирова, Д. Бизнес етика: луксът, който си заслужава. Част първа и част втора. НБУ, С., 2009
3. Crane, Andrew: Business ethics, Oxford University Press 3ed. 2010
4. Hausman, D., M. Mcpherson, Economic Analysis,Moral Philosophy and Public Policy Cambridge University Press 2006
5. French, Peter A., Corporate Ethics, Fort Worth: Harcourt Brace 1995
Допълнителна литература:
1. Crisp, Roger (1998): A Defence of Philosophical Business Ethics. (Cowton, C. and Crisp, R. /eds./ Business Ethics: Perspectives on the Practice of Theory. Oxford Univ. Press, Oxford, 1998).
2. Kant, Immanuel (1785): Groundwork for the Metaphysics of Moral.
3. Amos Tversky; Daniel Kahneman, Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases Science, New Series, Vol. 185, No. 4157. (Sep. 27, 1974), pp. 1124-1131
4. Bentham, J., Principles of Morals and Legislation (1780)
5. J.S. Mill, Utilitarianism (1863)
6. Locke, J., Second Treatise of Government (1690)
7. Rawls, J., A Theory of Justice (1971)
8. Nozick R., Anarchy, State, and Utopia Wiley-Blackwell 2001 (1974)
9. Kahnemann, Daniel; Knetsch, Jack L.; Thaler, Richard (1986): Fairness as a Constraint on Profit Seeking: Entitlements in the Market. The American Evonomic Review, Vol 76, No. 4, (Sept. 1986), 728-741
10. Shleifer, Andrei, Does Competition Destroy Ethical Behavior? (February 2004). NBER Working Paper Series, Vol. w10269,
11. Ken Binmore, Game Theory and the Social Contract, Vol. 1: Playing Fair, The MIT Press 1994
12. 10. Ken Binmore, Game Theory and the Social Contract, Vol. 2: Just Playing, The MIT Press 1998
13. Kenneth J. Arrow, Amartya K. Sen, and Kotaro Suzumura, ed., 1997, Social Choice Re-Examined, 2 vol