BAMB200D Предприемачество
Анотация:
Научната област, към която следва да се причисли курсът, е икономика. Той си поставя за главна цел да запознае студентите с основните характеристики, елементи и връзки, които съществуват във връзка с предприемачеството, предприемачът, креативността, иновациите, както и с стопанското предприятие, което представлява основната форма за реализация на икономическа дейност (бизнес) общо и развитие на предприемачеството в частност. Курсът изгражда основните понятия и принципи, върху които се основава съществуването и функционирането на предприемачеството, предприемача и предприемаческото предприятие, както и предприятието изобщо. Специално внимание се отделя на връзките между икономическите индивиди (актьори) и предприятието вътре в него, както и между обкръжаващата среда, външните стейкхолдъри (заинтересовани актьори) и (предприемаческото) предприятие. Фокусът попада и върху вътрешна структура и функционални области, които изграждат предприемачеството, предприемача и (предприемаческото) предприятието. В практически план се разглеждат ключови структури, връзки, въпроси и понятия, засягащи алтернативните форми за съществуване на предприемачеството, предприемача и (предприемаческото) предприятие от една страна, както и, техните визи, мисии, цели и стратегии.
![Счетоводство и контролинг - ДО](ProgramIMG/noimg.jpg)
Преподавател(и):
проф. Иван Боевски д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• кои са основните принципи, обосноваващи съществуването на предприемачеството, предприемача и стопанското предприятие;
• кои са базовите понятия, характеризиращи предприемачеството, предприемача и предприятието;
• какви са взаимовръзките между тях, вътре в и извън предприемачеството, предприемача и предприятието – между тях и окръжаващата среда;
• кои са видовете предприемачество, предприемачи и предприятия и в какви правно-регистрационни форми могат да функционират те в България;
• кои са централните функционални области, изграждащи предприятието;
• кои са основните теории за предприемачеството, предприемача и предприятието.
2) могат:
• да разбират смисъла на основните елементи и особености на предприемачеството, предприемача и предприятията, изобщо и у нас;
• да разбират и да могат да си служат с основните понятия от теория на предприемачеството, предприемача и предприятието;
• да могат да използват тези понятия при справянето с действителни проблемни ситуации в обучението по икономика и в стопанската практика;
• да могат да вземат решение за избор на локация за основаване на предприятие;
• да могат да вземат решение за избор на оптималната в даден случай правно-регистрационна форма на предприятие.
•
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Микро- и макроикономика
Общи икономически, финансови и организационно-управленски познания.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение и организация на курса Дефинициране на понятията предприемачество, предприемач и предприемачески процес. Еволюция на дефинициите. • основни понятия: икономически, морални, когнитивни, културни и социалени елементи на предприемачество и предприемач; предприемаческо познание и предприемачески начин на мислене; митове, легенди и реалности за предприемачеството и предприемача, предприемаческа етика и морал. • основни факти и реалии: креативност, възможност за идентифициране и реализиране на възможности, мотивация, склонност за поемане на риск, инициативност, самооценка, самоорганизираност и възможност за организиране и мениджмънт, самоотговорност, предприемаческо его, предприемачески стрес, предприемаческа дилема, комплексност на предприемаческото решение. Казуси от България, Европа и света. • големите изследователи и автори в областта: Ричард Кантилон, Йозеф Шумпетер, Фридрих Август фон Хайек, Харвей Лейбенщайн, Питър Дракър, Сандер Венекерс и Рой Търик и др. Предприемачески процес и жизнен цикъл на предприемаческата организация • основни понятия: Фази на предприемаческия процес. Роля на предприемача във всяка фаза • основни факти и реалии: иницииране, начало (възникване и създаване), реализация, растеж и развитие, изход от предприемаческта организация. Казуси от България, Европа и света. • големите изследователи и автори в областта: Ричард Кантилон, Йозеф Шумпетер, Фридрих Август фон Хайек, Харвей Лейбенщайн, Питър Дракър, Сандер Венекерс и Рой Търик и др. Начало и развитие на учението за предприемачеството и предприемача. • основни понятия: Възникване, ранна фаза, развитие, съвременност, школи и теории. • основни факти и реалии икономическо значение на предприемачество и предприемач, значение на креативността и иновацията за предприемачество и предприемач, идеята за „schopfeische Zerstorung“ (Creative Destruction) (съзидателното/градивно разрушаване) и роля предприемачество и предприемач за бизнес развитие, пазарът и предприемаческата активност са катализатор и мотор за развитие на бизнеса, актьорско центрирано разбиране за предприемачество, „предприемачески мениджмънт„ - предприемачеството е по-скоро социално-психологически, отколкото икономически феномен. • големите изследователи и автори в областта: Ричард Кантилон, Йозеф Шумпетер, Фридрих Август фон Хайек, Харвей Лейбенщайн, Питър Дракър, Сандер Венекерс и Рой Търик и др. Видове предприемачество и предприемачи • основни понятия: Критерии за отграничаване на видовете предприемачество и предприемачи • основни факти и реалии: фамилно, дребно, МСП, корпоративно, социално, локално, национално, интернационално и глобално, браншово, мъжко, женско, младежко, етническо. Казуси от света: Бил Гейтс (Майкрософт), Стив Джобс (Епъл), Марк Цукърбърг (Фейсбук), Елан Мъск (Тесла), Травис Каланик (Юбер), Мухамад Янус (Bank for the Poor – Microloans), Bangladesh – Нобелов лауреат, Sach Schau (Pure Fix Cycles); Казуси от България: Драгомир Кузов (DRAG Bicycle), Ивайло Пенчев (Walltopia), Cross cycling, . • големите изследователи и автори в областта: Креативност и иновация – характеристика, типове, видове и значение. • основни понятия: Креативност, иновация, интердисциплинарност на дефиниция, критерии за класификация на типове и видове. • основни факти и реалии: Разрушителна (Disruptive) и еволюционна (подобрена, осъвършенстваща се) иновация, продуктова, процесна, пазарна, маркетингова, организационно-управленска, финансова, научно-технически, икономически, социални, екологични, интегрални. Най-важни видове и за предприемачеството. Казуси от България, Европа и света. • големите изследователи и автори в областта: .
- Заобикаляща среда на предприемаческата организация – характеристика и значение. • основни понятия: Близка и далечна заобикаляща среда на предприемаческата организация. • основни факти и реалии: доставчици, клиенти, конкуренти, структури за финансиране и подпомагане, политически условия, правно-регулаторна рамка, политико-икономическа ситуация. Казуси от България, Европа и света. • големите изследователи и автори в областта: . Инструменти за изследване на заобикаляща среда на предприемаческата организация – характеристика, начин на използване и значение, . • основни понятия: SWOT, PESTEL, Porter’s 5 • основни факти и реалии: силни страни, слаби страни, възможности, заплахи, показатели за изследване на външна и вътрешна среда на организация, политически фактори, икономически фактори, социално-културни фактори, технологични фактори, екологични фактори, правно-регулаторни фактори, сила на доставчик, сила на продукт заместител, сила на конкуренти, сила на клиента, сила и бариери за New-Comer.. Казуси от България, Европа и света. • големите изследователи и автори в областта: . Заинтересовани страни (Stakeholders) – характеристика, видове, конфликти и решения. • основни понятия: Критерии за отграничаване на видовете заинтересовани страни, идентифициране на заинтересованите страни, комуникация и управление на заинтересованите страни. • основни факти и реалии: вътрешни и външни стейкхолери, ключови стейкхолдери, win-win, win-lose, lose-win, lose-lose . Казуси от България, Европа и света. • големите изследователи и автори в областта: . Правни форми за функциониране на предприемаческите организации. Видове и типове организации • основни понятия: правно-регистрационни форми, капиталови и персонални, малки, средни, големи предприятия, икономически браншове • основни факти и реалии: роля и значение на правнорегистрационните форми, важност на избора на правно-регистрационна форма, защо те са формулирани в закон, какви са видовете им и с какви особености се характеризират, класификации, характеристика и особености на видовете, икономическите браншове • големите изследователи и автори в областта: Казуси от България, Европа и света. Възможности за финансиране и подпомагане на предприемачеството и предприемача. • основни понятия: външни и вътрешни възможности за финансиране, видове финансиране, организация, институции, инструменти, програми и мерки за подпомагане на предприемачество и предприемачи • основни факти и реалии: собствен капитал, като възможност за финансиране, кредит, бизнес ангели, Crowd-funding, Crowd-investing, Investment Fund, Investment Trust, фондации, национални програми, програми на Европейски Съюз, други програми, инструменти и проекти за подпомагане извън ЕС. • големите изследователи и автори в областта: Доставки и складиране. • основни понятия: доставки, складиране • основни факти и реалии: с какво се характеризира доставното и складовото стопанство на предприятието
- Практически занимания: Семинар 1: Предприемач, предприемаческа идея и иновации. Семинар 2: Жизнен цикъл на предприемаческото предприятие. Семинар 3: Избор на правно-регистрационна форма за предприятие. Самостоятелна работа на студентите: ( Вид на самостоятелната работа. Проверка и индивидуална работа със студентите.) Изготвяне на анотация. Изготвяне на презентация. Провеждане на тест за проверка на знанията и уменията. Част 2: „Икономика и мениджмънт на предприемачеството“ Имуществени (разпоредителски) права. Разпределение на имуществените права в предприятието. Цели на предприятието. • основни понятия: външни ефекти, интернализиране, координатор, собственици на ресурси, максимизиране богатството на собствениците • основни факти и реалии: какво представляват имуществените (разпоредителските) права, как те са разпределени в предприятието, какви цели може/трябва да преследва предприятието • големите изследователи и автори в областта: Цели на предприятието и базови показатели • основни понятия: рентабилност и възвращаемост, обща възвращаемост, възвращаемост на собствения капитал, общия капитал и оборота • основни факти и реалии: кои са основните финансови цели на предприятието, какво е отношението между тях и как се отчита степента на постигането им • големите изследователи и автори в областта: Производствени фактори в предприятието • основни понятия: труд, средства за производство, материали, първични и диспозитивни фактори • основни факти и реалии: кои са производствените фактори в предприятието, на какви групи се подразделят те • големите изследователи и автори в областта: Производство • основни понятия: производствена програма, типове производствени процеси, • основни факти и реалии: какво представлява производството, какви видове производства има, • големите изследователи и автори в областта: Видове разходи по производството • основни понятия: функции на разходите, постоянни, променливи, средни и пределни разходи • основни факти и реалии: какво представлява функцията на разходите, каква е връзката й с производствената функция, кои са основните видове функции на разходите и за какво се използват • големите изследователи и автори в областта: Функционални области в предприятието. Класически и модерни форми на мениджмънт • основни понятия: доставки, складиране, производство, пласмент, счетоводство, финанси • основни факти и реалии: кои са основните области, от които е изградено предприятието; как те си взаимодействат една с друга • големите изследователи и автори в областта: Избор на място за разполагане на предприятието • основни понятия: цени на труда, транспорта, енергията, пласмента; агломерации • основни факти и реалии: кои фактори влияят върху избора на място за основаване на предприятие • големите изследователи и автори в областта: Финанси на предприятието • основни понятия: паричен поток, финансови решения • основни факти и реалии: какво представляват финансите на предприятието и как те са свързани с целите, които предприятието преследва Маркетинг и логистика. • основни понятия: доставки, складиране, пласментни канали, ценообразуване, реклама, комуникация, връзки с клиенти, видове клиенти, рециклиране и социална отговорност. • основни факти и реалии: с какво се характеризира маркетинга и логистиката на предприемаческото предприятието
- Мениджмънт на предприятието – обща постановка. • основни понятия: глобална мениджмънт обкръжаваща среда, планиране, организиране, управление (ръководство), контролинг • основни факти и реалии: култура, етика, социална отговорност, мениджмънт на многообразието в глобалния свят, креативно решаване на проблеми и вземане на решение, мениджмънт на промяната, иновациите и предприемачеството, организиране и делегиране, мениджмънт на персонала и екипи, власт, политики, конфликт, стрес, мотивиране и влияние, комуникация и информационни технологии, мениджмънт на контролните системи, мениджмънт на финансите, хората, операциите, качеството и производителността • големите изследователи и автори в областта: Фредерик Тейлър, Хенри Форд, Макс Вебер, Елтън Майо, Питър Дракър, Майкъл Портър Стратегически мениджмънт на предприятието. • основни понятия: стратегически мениджмънт на предприятието • основни факти и реалии: инструменти за анализ на мениджмънт обкръжаваща среда (SWOT, PEST/EL, петте конкурентни сили на Майкъл Портър), какво е стратегия, изработване на стратегия, прилагане на стратегия (план за действие), контрол и оценка на стратегия, организационно-управленска структура, преход от стратегии, основани върху създаване на ценност за акционерите към стратегии, основани върху създаване на ценности за заинтересованите групи • големите изследователи и автори в областта: Оперативен мениджмънт на предприятието. • основни понятия: оперативен мениджмънт на предприятието • основни факти и реалии: оперативни цели и задачи на предприятието, управление на доставките, производството и маркетинга, управление и мотивиране на персонала, управление на екипите, управление на комуникациите, управление на научноизследователската и развойна дейност • големите изследователи и автори в областта: Практически занимания: Семинар 1: Опортюнистично поведение на мениджмънта. Казус. Семинар 2: Ползи за акционерите или ползи за заинтересованите групи? Семинар 3: Заобикаляща среда на предприемаческо предприятие. Самостоятелна работа на студентите: ( Вид на самостоятелната работа. Проверка и индивидуална работа със студентите.) Изготвяне на курсова работа. Изготвяне на презентация. Провеждане на тест за проверка на знанията и уменията (в зависимост от големина на курс и необходимост).
Литература по темите:
Поради големия брой на специализирана литература, по долу съм дал само бай-важните. По време на преподаване на конкретната тема ще дам по разширена библиография.
I. Основна
Kuratko, D. Entrepreneurship : Theory, process, practice, Cengage Learning, 2017.
Тодоров, К. Бизнес предприемачество, част І и ІІ, БАРМП, С., 2011, първо издание
Тодоров, К .Конкурентоспособност на българските предприемачи и мениджъри – научна разработка на ЦРП към УНСС, С. 2004.
Тодоров, К., „Предприемачество и мениджмънт”, изд. „Мартилен”, София 2008.
Александрова, М./ Калчев, Е. Финанси на предприятието, изд. НБУ, София 2013.
Чаушева, В. и кол. „Икономика на предприятието”, част 1, 2 и 3, София, 2008.
ІI. Допълнителна
ГЕОРГИЕВ, И. и кол., Икономика на предприятието, София 2008 г.
ДЕНЕВА, А. Икономически основи на предприятието,В. Търново, 2001 г.
ДОНЧЕВ, Д. и кол. Икономика на предприятието, София 1998 г.
ДРАКЪР, П., Предприемачество и иновации, София, .2005.
КОТЛЪР, Ф., Котлър за маркетинга/ Как да създаваме, печелим и управляваме пазарите, ПОРТЪР, М., Конкурентното предимство на нациите, София (2004).
BARRY, J. / WILLIAN, G. Essentials of marketing research. - Boston: Cengage Learning, 2016
Сигнатура: 339.13 / B 11.
CHERNEV, A., Strategic marketing management, Cerebellum Press, 2014
FRIEDLI, T. et. al., Strategic Management of Global Manufacturing Networks - Aligning Strategy, Configuration, and Coordination, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2014
GONG, Y., Global Operations Strategy - Fundamentals and Practice, Springer Heidelberg New York Dordrecht London. 2013.
HITT M., IRELAND, R., Strategic Management: Competitiveness and Globalization- Concepts and Cases, 11th Edition. 2014.
JOCOBS, F., RICHARD, Ch., Operations and Supply Chain Management, NY, 2013.
NEUS, W. Einfuehrung in die Betriebswirtschaftslehre aus Institutionenoekonomischer Sicht, Muenchen, 2014.
LUSSIER, R., Management Fundamentals: Concepts, Applications, and Skill Development, Los Angelis/London, 2016
ORVILL, C. / JOHN, W., Marketing strategy: A decision-focused approach /,. Mc Graw Hill, 2014, Сигнатура: 339.13 / W 19.
MOTOHASKI, K., Global Business Strategy - Multinational Corporations Venturing into Emerging Markets, Springer Science+Business Media Verlag, Tokyo, Japan. 2015.
PARNELL, A., Strategic Management: Theory and practice, Boston, 2013.
София, 2001г.
SCHIERENBECK, H., WOEHLE, C.B. Grundzuege der Betriebswirtschaftslehre, Muenchen, 2008.
STUTELI, R., The Definitive Business Plan, NY 2002.
WOEHE, G. Einfuehrung in die Allgemeine Betriebswirtschaftslehre, Tuebingen, 2009.