BAEB302D Сравнителна стопанска история
Анотация:
Курсът има за цел да създаде у студентите знания за дълговременните тенденции и факторите на промяната в икономическото развитие. В курса се изучават основните научни подходи за анализ и класификация на икономическото развитие и се отделя внимание на възможността студентите да ги прилагат на практика. Зараждането, оформянето и развитието на икономическите процеси на микро и макро- ниво са друг важен аспект на знанията, които студентите получават от изучаването на Стопанската история. Икономическият растеж в дълговременна перспектива е най-важният проблем, който курсът има за цел. В тази връзка се изясняват факторите и стимулите на растежа. На базата на сравнителния анализ те достигат до научна представа за това защо едни страни са богати, а други бедни и как икономическата активност се премества и изтегля от едни зони към други. Предвидените практически занимания в тази връзка имат за цел студентите да усвоят отчитането на факторите на икономическия растеж на основата на реален икономико-статистически материал и да се научат да анализират динамиката на икономическата
Преподавател(и):
доц. Нинел Нешева-Кьосева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1. знаят:
ь конкретното, реално развитие на стопанските процеси в историческа перспектива,
ь тенденциите и резултатите в еволюцията на стопанските структури и институции,
ь общовалидните правила на икономическото развитие.
ь факторите на икономическия растеж;
ь факторите за възникване на икономическите кризи и тяхната специфика на проявление, видовете икономически кризи
ь особеностите на проявлението на правилата на икономическата динамика, на и икономическия растеж и стагнация в България
2. могат:
ь да прилагат в настоящето световения и специфичния български исторически икономически опит,
ь на базата на трайните, исторически доказани правила на икономическото развитие, да се ориентират в икономическата среда на отделните региони и държави в света в конкретно възникнали ситуации днес, както и да имат яснота относно очакванията си в икономически план при работа в тях.
ь да намират с достатъчно висока степен на сигурност правилното решение в настояща ситуация на проблимите от икономическо естество.
ь да определят възможностите за инвестиции и възвращаемост в даден ареал и стопански сектор;
ь да определят вида на икономическите кризи и инструментите за тяхното преодоляване;
ь да анализират на макроикономическо равнище икономическа ситуация;
ь да определят перспективите на икономически растеж или стагнация.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Кьосева, Н., Стопанска история, учебник, издателство на НБУ, С. 2007.
Литература
Н. Кьосева., Р. Николов, Стопанска история, С. 1999, с. 141-146.
Айзенхауер, Д., Кръстоносният поход в Европа, С. 1986.
Cloth, Shepherd, Economic History of the Western Civilization, 1959
Экономическая история капиталистических стран, М. 1989.
ІV.4.4. Икономическо развитие в държавите от Източна и Югоизточна Европа. (1944 -1951 г.).
Установяване централизирано планово стопанство Принципи. Ликвидиране на институциите на частната собственост. Вътрешна стратификация на икономическото им развитие по степен и структурни особености.
Литература
Berend, I, G. Ranki, Economic Development in East-Central Europe in XIX and XX centuries, 1974.
120 години Българска народна банка, С. 1999.
Беров, Л., Стопанска история, икономическото развитие на света от древността до наши дни, І и ІІ издание, Фондация “Отворено общество”.
Статистически годишник;
ІV.4.5. Паричната система от Бретън Уудс. Паричната система на държавите с централизирана планова икономика.
Литература
Н. Кьосева, Д. Димитров, Сборник документи и материали по Стопанска история, С. 1999,
Н. Кьосева, Р. Николов, Стопанска история, С. 1999, с. 184-189.
Беров, Л., Стопанска история, икономическото развитие на света от древността до наши дни, І и ІІ издание, Фондация “Отворено общество”.
120 години Българска народна банка, С. 1999.
Кьосева, Н., Банковото дело в историческа перспектива, сп. Алтернативи, издание на УНСС, кн. 4 - 6, 2000, с. 49-54.
Friedman, M., Ana Jacobson-Shcwartz, A Monetary History of the USA 1861-1960.
ІV.5. Икономическото развитие от 1951 г. до 1972 г.
ІV.5.1. Икономическо развитие на челните държави с пазарно стопанство.
Навлизане в Пети стадий на икономически растеж на Англия, Франция, Япония, Германия, Италия, Канада, Скандинавия.
Литература
Hughes, H., Contemporary Europe. A History, New Jersey, 1974.
Cambridge Economic History of Europe, 1965.
Industry and Development, Global Report 1989/1990, UNIDO
Беров, Л., Стопанска история, икономическото развитие на света от древността до наши дни, І и ІІ издание, Фондация “Отворено общество”.
Н. Кьосева, Д. Димитров, Сравнителна стопанска история, С. 1996, Лекция 11.
ІV.5.2.Икономическо развитие на Съветския съюз - Четвърти стадий на икономически растеж на Русия.
Литература
Беров, Л., Стопанска история, икономическото развитие на света от древността до наши дни, І и ІІ издание, Фондация “Отворено общество”.
Rostow, W. W. World Economy. History and Prospects, 1978.
International Monetary Fund, Annual Reports.
Средства за оценяване:
Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако е покрил 91 или повече % чрез изпълнение на задачите от текущия контрол през семестъра.
Студентите могат да формират напълно текущата си оценка по време на втората консултация чрез:
• Курсова работа (казус) – 50%
• Отворен тест – 50%
Общо 100%
Оценяването на студентите, които не са били в състояние да покрият изискванията от текущия контрол става чрез комплексно задание – финален тест и курсова работа предадена в деня на изпита. Относителната тежест на двата компонента е 50:50.