MBAM062D Маркетингово управление на конкурентоспособността
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с процесът на формулиране на маркетингово-ориентирана конкурентна стратегия и идентифицирането на конкурентно предимство, което да бъде представяно на пазара с помощта на маркетинг инструментариум.
Учебното съдържание разглежда методиката за анализ на маркетинговата среда и нейните основни компоненти - клиенти и конкуренти. Предвид стратегическата маркетингова ориентация на организацията са представени стратегически решения за продуктови предложения, за таргетиране на пазари, както и решения за прилагане на конкурентни тактики. Включено е и разглеждането на подходи за продуктова иновация и бизнес развитие: "ако не си лидер", растеж чрез движение; растеж чрез определяне на конкурентно пространство; ръст чрез бързо приключване. Централен за съдържанието на курса проблем е маркетиране на конкурентно предимство на бизнес организацията.
Преподавател(и):
гл. ас. Росица Накова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
-да идентифицират конкурентно предимство на бизнес организацията от гледна точка на маркетинговата й дейност;
-да формулират конкурентна маркетингова стратегия;
-да прилагат сегментиране, таргетиране и конкурентно позициониране на пазар.
2) могат:
-да анализират конкурентна среда и да разузнават поведението на конкурентите;
-да търсят и анализират целеви групи от клиенти с цел възможно най-бързо да достигат до тях.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Конкурентна маркетингова стратегия или маркетингово-ориентирана конкурентна стратегия. Роля на маркетинговата ориентация в стратегическото развитие.
- Маркетингова среда и нейните компоненти. Неопределеност на средата, анализ на конкурентната среда и конкурентите. Конкурентно разузнаване.
- Анализ на вътрешно-организационната среда: оценка на дейността по функционални области. Анализ и оценка на маркетинговата дейност.
- Стратегически маркетингов избор и решения. Стратегически решения на корпоративно ниво и на функционално ниво.
- Стратегически решения за продуктови предложения и за таргетиране на пазари. Решения за конкурентни тактики. Лидер, предизвикател, последовател, нишово- ориентиран.
- Разликата между това, което допускаме за клиентите и това, което те наистина мислят. Идентифициране на конкурентно предимство.
- Стратегии на сегментиране и таргеритане. Конкурентно позициониране.
- Стратегии на сегментиране и таргеритане. Конкурентно позициониране.
Литература по темите:
ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА
" West, D. and J. Ford Strategic Marketing: Creating Competitive Advantage. 2nd ed., Oxford Publishing Press, 2010.
" Smith, J. L. and W. G. Flanagan, Creating Competitive Advantage: Give Customer a reason to choose you over your competitors. 2006.
Средства за оценяване: