SQBM289D Проект: Мениджърска инициатива, подплатена с доказателства. Планиране на инициативата
Анотация:
Този курс е част от серия от курсове, обединени под наименованието "Мениджърска инициатива", които консолидират уменията на студентите в ролята им на мениджъри или лидера при осъществяването на реална промяна, водеща до повишаване на организационната ефективност. Това е елемент в магистърска програма "Мениджмънт за организационно съвършенство" и се базира на знанията и уменията от предходни курсове. Студентите предприемат самостоятелна и същевременно точно определено структурирана инициатива, фокусирана върху разрешаването на реален проблем. Разработени са специално ръководство и учебни ресурси. Целта на тази серия от курсове е да позволи на студентите да осъществят промяна в собствената организация и да развият допълнително своето лично и професионално развитие.
"Мениджърска инициатива, подплатена с доказателства. Планиране на инициативата" е вторият от серията курсове по "Мениджърската инициатива". Той е свързан с планирането на инициативата в организацията. Въз основа на обратната връзка от преподавателя, студентите избират един от вариантите за инициатива, който са разработили в курс „Мениджърска инициатива, подплатена с доказателства. Първоначална оценка на организацията и средата“. Извършва се задълбочен анализ, който оценява значимостта на инициативата за организацията, чувствителността й за решаване на проблема, възможностите за прилагане на теорията на практика и за събиране на подходящи доказателства, възможностите за развитие като мениджър. Студентите представят план-график и план с необходимите ресурси. Отделя се и внимание върху собственото учене – постигнатото до момента и това, което предстои.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Определят подходяща организационна теория за информиране на подхода към инициативата
2) могат:
• Да проектират внедряване на подходящ процес за разрешаване на съществуващ в практиката проблем, като взимат предвид интересите на заинтересованите страни, различните им гледни точки, неяснотите, трудностите, потенциалните опасности и рискове
• Да създават СМАРТ цели.
• Да създават план – график и оценяват нуждата от необходими ресурси
• Да оценяват критично дейността си като мениджъри/ лидери, своите силни и слаби страни и определят стратегии за своето професионално развитие;
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Успешно да са преминали през курс SQBM 288 Мениджърска инициатива, подплатена с доказателства. Първоначална оценка на организацията и средата.
• Желателен работен опит в организация и опит в лидерска или управленска роля
• Желателно преминати курсове по управление на проекти и управление на промяна
• Курсовете SQBM 288, 289 и 391 са взаимосвързани, следват хронологично един след друг и представляват единно цяло – практически проект.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Целеполагане. Връзка между стратегия и оперативни цели. Ясни намерения и СМАРТ цели. Избор на теоретични постановки.
- Избор на подходящи измерители и доказателства. Въвличане на заинтересованите страни. Планиране на дейностите.
- Следене на собственото учене и развитие. Отчет на напредъка. Рефлексия. Самостоятелна работа по задание.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Ръководство за осъществяване на мениджърска инициатива, подплатена с доказателства, НБУ.
2. Учебно помагало „Теми и подходи“, НБУ.
Допълнителна литература:
1. Argyris, C. and Schön, D. (1974) Theory and Practice: increasing professional effectiveness, London, Jossey-Bass.
2. Kolb, D.A. (1984) Experiential Learning: experience as the source of learning and development, Englewood Cliffs, NJ, Prentice-Hall.
3. Lewin, K. (1951) Field Theory in Social Science, New York, Harper & Row.
4. Mintzberg, H. (2004) Managers Not MBAs: a hard look at the soft practice of managing and management development, San Francisco, CA, Berrett-Koehler
5. Pfeffer, J. and Sutton, R.I. (2006) ‘Evidence-based management’, Harvard Business Review, January, pp. 63–74.
6. Porter, M.E. (1980) Competitive Strategy: techniques for analysing industries and competitors, New York, Basic Books.
7. Schön, D. (1983) The Reflective Practitioner: how professionals think in action, New York, Basic Books.