MUSD001 Теория на музиката за докторанти
Анотация:
Курсът се състои от 30 часа разпределени в рамките на един семестър и е предназначен за студенти от Докторска програма "Музика", модул "Музикознание и музикално изкуство".
Курсът има за цел да изследва и разгледа от теоретична гледна точка основни модели на работа, организация и структуриране в творчеството на композиторите в рамките на различни жанрове, стилове, или исторически епохи. Курсът ще извлече и синтезира основни закони, принципи и правила във фундаменталните музикално-теоретични дисциплини, както и ще разгледа техните интердисциплинарни и мрежови връзки в един съвременен научен контекст.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Явор Конов д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса докторанти:
1. Знаят:
• основни и най-съвременни музикално теоретични концепции в областта на музикалната теория.
• основни връзки между теоретичните концепции и развитието на европейските музикални практики в логиката на тяхното историческо развитие.
2. Могат:
• да анализират различни теории и научни концепции спрямо реалното им приложение и функциониране в един съвременен контекст.
• да работят с основни философски и теоретични концепции в европейската музика.
Предварителни изисквания:
Необходимо е докторанта да притежава високо ниво на музикалнотеоретична подготовка, да е завършил пълният курс на обучение по фундаменталните музикално-теоретични дисциплини хармония, полифония, музикален анализ, солфеж.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Съобразен е с темата на докторанта и се изготвя индивидуално. Той се съставя всеки семестър и в зависимост от цялостното развитие на студента. Този курс е обвързан тясно с другите курсове в програмата, особено ако тя е индивидуална.
Литература по темите:
• Benward, Bruce, Barbara Garvey Jackson, and Bruce R. Jackson. (2000). Practical Beginning Theory: A Fundamentals Worktext, 8th edition, Boston: McGraw-Hill.
• Brown, James Murray (1967). A Handbook of Musical Knowledge, 2 vols. London: Trinity College of Music.
• Chase, Wayne (2006). How Music REALLY Works!, second edition. Vancouver, Canada: Roedy Black Publishing.
• Hewitt, Michael (2008). Music Theory for Computer Musicians. USA: Cengage Learning.
• Lawn, Richard J., and Jeffrey L. Hellmer (1996). Jazz Theory and Practice. [N.p.]: Alfred Publishing Co.
• Meyer, Leonard B. (1961) Emotion and Meaning in Music. Chicago: University Of Chicago Press.
• Meyer, Leonard B. (1997) Music, the Arts, and Ideas: Patterns and Predictions in Twentieth-Century Culture, University of Chicago Press. 349 p.
• Meyer, Leonard B. (1997) Style and Music: Theory, History, and Ideology. Chicago: University оf Chicago Press.
• Miguel, Roig-Francoli (2011). Harmony in Context, Second edition, McGraw-Hill Higher Education.
• Seashore, Carl (1933). Approaches to the Science of Music and Speech. Iowa City: The University.
• Seashore, Carl (1938). Psychology of Music, New York, London, McGraw-Hill Book Company, Inc.
• Sorce, Richard (1995). Music Theory for the Music Professional. [N.p.]: Ardsley House.
• Wollheim, Richard. (1968) Art and Its Objects: an Introduction to Aesthetics. New York: Harper & Row, 1968.
• Yamaguchi, Masaya (2006). The Complete Thesaurus of Musical Scales, revised edition. New York: Masaya Music Services.
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
Писмено изложение - 50%
Практическа разработка - 50%
Финално оценяване:
Презентация - 50%
Събеседване - 50%