ENGB005D Практическа фонетика на английския език
Анотация:
Курсът въвежда в материята на английската фонетика и фонология, с което развива уменията на студентите за правилно произношение на английски език. Познаването на материята ще улесни студентите в ползването на справочна литература по тематиката и подготвя студентите за теоретичните курсове от различните дялове на граматиката на английския език.
Преподавател(и):
доц. Елена Тарашева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: свободно да се ориентират в методическа и теоретична литература в областта на фонетиката и фонологията; свързват знанията с познанията за теоретичната област Лингвистика
2) могат: да използват познанието си за мониторинг на лингвистичните си умения.
Предварителни изисквания:
Б2 на английски език
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Теоретични подходи към описанието на звуковете в езика. Дескрипция и прескрипция. Задание за оценка: Да се класифицират упражненията в учебни системи за изучаване на английски език според това дали предполагат фонетични или фонологични подходи.
- Единици на фонетичен и фонологичен анализ. Принципи и методи на изследване в различните школи.
- Критичен преглед на заглавията в библиотеката на департамента с цел идентифициране на наличните учебни помагала и школите, които те представляват
- Системи за транскрибиране и принципи, на които те се основават. Връзки с основните теоретични течения.
- Съпоставителен анализ на системи за транскрипция в различни речници.
- Органи и процеси в учленяването на звуковете в езика. Задание за оценка: Да се изготви схема на учленителната система.
- Класификации на съгласните звукове в английския език: според акустиката на звуковете, според мястото на учленяване, според енергията на артикулиране.
- Да се изготви съпоставителна таблица на английските съгласни звукове и българските, гръцките, италианските и т.н.
- Фонологични признаци за характеризиране на звуковете - същност, принципи и значимост. Съпоставка с методите на описателната фонология. Признаци, присъщи на съгласните звукове.
- Фонетични реализации на фонемите. Асимилация, аспирация, глотализация, озвучаване или обеззвучаване на съгласните.
- В записи на радиопредавания, лекции и т.н. на английски език да се локализират случаи на асимилация, глотализация, свързващи звукове
- Гласни звукове. Кардиналната система на гласните на Даниел Джонс и приложението и към българските и английските звукове.
- Съпоставка на английските и българските гласни звукове върху кардиналната система на Джонс, регионални говори и гласните в тях.
- Алофония. Принципи на класификация
- Морфофонеми и фонетично обкръжение
- Фонотактика и приложението и за определяне на сричката. Скалата на сонорността. Преглед на гласните и съгласните в английския език от гледна точка на компонента на сонорност в тях
- Римуващ диалект, измислени думи и други приложения на фонотактиката
- Ударение. Подходи към изследването му и методология
- Интонация. Принципи на описание. Основни единици.
- Определяне на тонически единици, избор на нуклеарен тон и мелодия
- Анализ на текст и подготовка за четене на глас
- Видове мелодии
Литература по темите:
Textbooks:
Gimson, A.C. (1989) An Introduction to the pronunciation of English EDWARD ARNOLD
Geigerich, H. ( 1992) English Phonology An Introduction CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
Hewings, M. (2004) Pronunciation Practice CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
Underhill, A. (1994) Sound foundations HEINEMANN
Mandatory reading:
Carr, P. “English Phonetics: Consonants” English Phonetics and Phonology: An Introduction Wiley 2012
Catford, J. C. “English Phonology and the Teaching of Pronunciation” College English, Vol. 27, No. 8 (May, 1966), pp. 605-613
Chomsky, N. and M. Halle “Some Controversial Questions in Phonological Theory” Journal of Linguistics, Vol. 1, No. 2 (Oct., 1965), pp. 97-138
Hockett, C. “A System of Descriptive Phonology” Language Vol. 18, No. 1 (Jan. - Mar., 1942), pp. 3-21
Sapir, E. “Sound Patterns in Language” Language Vol. 1, No. 2 (Jun., 1925), pp. 37-51
Additional texts:
Brown, A. (ed.) (1991) Teaching English Pronunciation - a book of readings ROUTLEDGE
Cruttenden, A.(1986) Intonation CUP
Crystal, D. (1969) Prosodic Systems and Intonation in English CUP
Dalton,C. and B. Seidlhofer (1994) Pronunciation OXFORD UNIVERSITY PRESS
Harris,J. (1994) English sound structure BLACKWELL PUBLISHERS
Kenworthy,J. (1987) Teaching English Pronunciation LONGMAN
Mincoff, M. (1973) An introduction to English Phonetics NAOUKA I IZKOUSTVO - useful
Roach, P. (1983) English Phonetics and Phonology: a practical course CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
Данчев и Спасов (1992) Английският правопис ВЕЗНИ-4
Bowler, B. and S. Cunningham (1991) Headway upper-intermediate pronunciation OXFORD UNIVERSITY PRESS
Cunningham, S. and B. Bowler ( 1990) Headway intermediate pronunciation OXFORD
Средства за оценяване:
1. Тест върху описанията на съгластните звукове
2. Тест върху описанията на гласните звукове
3. Самостоятелна работа върху промените в потока на речта
4. Практическа разработка за разпознаване на интонационните контури.