OOKY164 Рисуване на голо тяло

Анотация:

• Курсът е 30 часов, едносеместриален, ориентиран е към всички, които имат интереси в областта на изобразителното изкуство и желаят да усъвършенстват уменията си.

• Курсът цели да запознае студентите със спецификата на рисуването на голо тяло с различни изобразителни материали.

• Придобиване на базови познания в материята и способност за боравене с различни рисунъчни похвати и техники.

• Запознаване с основните положения при анализ на актовата рисунка в различните и аспекти.

• Поставянето на специфични задачи има за цел, както овладяване на основните изразни средства, така и развиване на композиционен усет и естетически вкус.

• Най-добрите рисунки, създадени в курса могат да участват в изложби и проекти, което е актив при кандидатстване за стипендии и награди.

• Студентите, записали и през двата семестъра на първата година курса и получили оценка "Да"(с над 70% присъствие), могат да запишат, ако желаят, безплатно II част на курса, която се предлага през III и IV семестър.

прочети още
Курсове по изкуства и социални умения

Преподавател(и):

доц. Валентин Савчев  
преп. Станимир Божилов  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните понятия в рисуването

• Познават пропорциите и анатомичните елементи на човешката фигура

• Базовите похвати в рисуването.

2) могат:

• Да създават скици и рисунки с различни материали

• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство с използването на възможностите на молива– линия, щрих, петно и тяхното степенуване


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Да имат интерес към изкуството

• Да имат желание да усъвършенстват уменията си в рисуването

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Упражнения

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Характеристики на техниките в рисуването на голо тяло. Запознаване с класически и съвременни образци
  2. Баланс и композиране в пространството
  3. Пропорции на човешката фигура. лекция и практическо занимание
  4. Специфика и различия в пропорциите на мъжката и женската фигура
  5. Изобразителни възможности на молива. Линия, щрих и петно
  6. Бързи скици от различни гледни точки
  7. Изграждане на права мъжка фигура с употреба на прави и криви линии
  8. Права женска фигура- (рисунки с дясна и с лява ръка)
  9. Статична легнала гола фигура. Рисунки в условна цветност
  10. Ракурси в голото тяло. Линейна перспектива
  11. Изграждане на движението в бързата рисунка
  12. Баланс на раздвижена гола фигура. Динамика
  13. Подчертаване на детайла в бързата рисунка - права и седнала фигура
  14. Легнала женска фигура- артистични рисунки. Експерименти с различни материали- въглен, пастел, акварел, туш и перо.
  15. Семестриален конферанс: обобщение на постигнатите знания и умения в рисунката на гола и облечена фигура

Литература по темите:

• Основна литература:

• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.

• АМБРУШ Виктор, „Как да рисуваме човешката фигура”, Алианс – 1997.

• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000

• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988

• ГОЧЕВ, Олег. Стенописта: Проблеми и ппредизвикателства. София: Нац. худож. акад., 2009. – 326 с.: с цв

• ДОБРЕВ, Боян. Принципи на визуалната композиция. - [София]: Булгед, 2013. - 121 с.: с ил.

• КИРЧЕВ, Христо. Атлас – Глава: Анатомия, мимика, пластика. София:. Нар. просв. , 1985

• КЛАРК, Кенет. Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983

• СТАНЕВ,Александър. Рисуването. София: Наука и изкуство, 1992.

• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.

• ЧОКАНОВ, Кръстю. Пластична анатомия. София: Наука и изкуство, 1994

• ЧУХОВСКИ, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.

• Допълнителна литература:

• .Соловьсв, А. М. и др. Учебна рисунка./А.М. Соловьов, Г.Б. Смирнов, Е.С. Алексеева. София: Наука и изкуство, 1967

• Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.

• .Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..

• Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984

• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002

• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972

• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991

• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961

• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988

• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970

• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974

• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986

• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.

• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969

• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975

• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.

• https://www.pinterest.com/pin/860680178775918424/?nic_v1=1aEA0lRi5J27uIMvIBW1Dp3KzH5tXBT18Mb3%2FL11HJMPL%2FbVmmp2QBIrCXzxgy1l1r

• http://www.atelierbdtournefeuille.org/technique-bande-dessinee/le-visage-en-bande-dessin%C3%A9e-anatomie-et-expressions

• https://www.turbosquid.com/3d-models/3d-sculpted-human-skull-model-1325988

• https://www.youtube.com/watch?v=JN8oxM--tJQ&t=1572s