OOKY164 Рисуване на голо тяло
Анотация:
• Курсът е 30 часов, едносеместриален, ориентиран е към всички, които имат интереси в областта на изобразителното изкуство и желаят да усъвършенстват уменията си.
• Курсът цели да запознае студентите със спецификата на рисуването на голо тяло с различни изобразителни материали.
• Придобиване на базови познания в материята и способност за боравене с различни рисунъчни похвати и техники.
• Запознаване с основните положения при анализ на актовата рисунка в различните и аспекти.
• Поставянето на специфични задачи има за цел, както овладяване на основните изразни средства, така и развиване на композиционен усет и естетически вкус.
• Най-добрите рисунки, създадени в курса могат да участват в изложби и проекти, което е актив при кандидатстване за стипендии и награди.
• Студентите, записали и през двата семестъра на първата година курса и получили оценка "Да"(с над 70% присъствие), могат да запишат, ако желаят, безплатно II част на курса, която се предлага през III и IV семестър.
Преподавател(и):
доц. Валентин Савчев
преп. Станимир Божилов
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните понятия в рисуването
• Познават пропорциите и анатомичните елементи на човешката фигура
• Базовите похвати в рисуването.
2) могат:
• Да създават скици и рисунки с различни материали
• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство с използването на възможностите на молива– линия, щрих, петно и тяхното степенуване
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да имат интерес към изкуството
• Да имат желание да усъвършенстват уменията си в рисуването
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Характеристики на техниките в рисуването на голо тяло. Запознаване с класически и съвременни образци
- Баланс и композиране в пространството
- Пропорции на човешката фигура. лекция и практическо занимание
- Специфика и различия в пропорциите на мъжката и женската фигура
- Изобразителни възможности на молива. Линия, щрих и петно
- Бързи скици от различни гледни точки
- Изграждане на права мъжка фигура с употреба на прави и криви линии
- Права женска фигура- (рисунки с дясна и с лява ръка)
- Статична легнала гола фигура. Рисунки в условна цветност
- Ракурси в голото тяло. Линейна перспектива
- Изграждане на движението в бързата рисунка
- Баланс на раздвижена гола фигура. Динамика
- Подчертаване на детайла в бързата рисунка - права и седнала фигура
- Легнала женска фигура- артистични рисунки. Експерименти с различни материали- въглен, пастел, акварел, туш и перо.
- Семестриален конферанс: обобщение на постигнатите знания и умения в рисунката на гола и облечена фигура
Литература по темите:
• Основна литература:
• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.
• АМБРУШ Виктор, „Как да рисуваме човешката фигура”, Алианс – 1997.
• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000
• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988
• ГОЧЕВ, Олег. Стенописта: Проблеми и ппредизвикателства. София: Нац. худож. акад., 2009. – 326 с.: с цв
• ДОБРЕВ, Боян. Принципи на визуалната композиция. - [София]: Булгед, 2013. - 121 с.: с ил.
• КИРЧЕВ, Христо. Атлас – Глава: Анатомия, мимика, пластика. София:. Нар. просв. , 1985
• КЛАРК, Кенет. Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983
• СТАНЕВ,Александър. Рисуването. София: Наука и изкуство, 1992.
• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.
• ЧОКАНОВ, Кръстю. Пластична анатомия. София: Наука и изкуство, 1994
• ЧУХОВСКИ, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.
• Допълнителна литература:
• .Соловьсв, А. М. и др. Учебна рисунка./А.М. Соловьов, Г.Б. Смирнов, Е.С. Алексеева. София: Наука и изкуство, 1967
• Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.
• .Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..
• Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984
• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002
• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972
• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991
• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961
• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988
• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970
• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974
• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986
• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.
• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969
• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975
• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.
• https://www.pinterest.com/pin/860680178775918424/?nic_v1=1aEA0lRi5J27uIMvIBW1Dp3KzH5tXBT18Mb3%2FL11HJMPL%2FbVmmp2QBIrCXzxgy1l1r
• http://www.atelierbdtournefeuille.org/technique-bande-dessinee/le-visage-en-bande-dessin%C3%A9e-anatomie-et-expressions
• https://www.turbosquid.com/3d-models/3d-sculpted-human-skull-model-1325988
• https://www.youtube.com/watch?v=JN8oxM--tJQ&t=1572s