OOKY153 Ключови умения за общуване
Анотация:
Ускореното развитие на информационните технологии и свързаните с тях възможности за визуализиране на познанието извеждат на преден план комуникативната приложност на „мълчаливия език“ на тялото, както в личното, така и в публичното пространство. Нашите практически занимания ще бъдат ориентирани към многоканалното естествено общуване, което представлява база за развитие на социални и психологически умения на бъдещия филолог и човек на изкуството, бизнесмен, юрист и политолог, радикално повлияни от започналите през 1990-те години глобалните промени.
Курсът има за цел да бъде осмислена основополагащата роля на т. нар. фини умения (soft skills) за убеждаване в различните социални сфери на влияние. Това ще бъде постигнато чрез разиграването на различни ситуативни роли, уловени в потока на практическо общуване в типични ситуации. Естественото общуване, непосредствено свързано с „тайния код“ на езика на тялото като фундаментален инструмент и филтър на познанието, ще оживее чрез различни сценарии, в тясно взаимодействие с познати норми на реториката.
Дискутираните в курса практически решения на казуси, както и прилаганата теоретична база са подбрани от лектора въз основа на изследователската му дейност като преподавател в университетите Фрайбург, Йена, Ерфурт, Лайпциг (1996-2009) и съвместната му работа със студенти от Университета на Западен Сидни (UWS), благодарение на опита му като свободен консултант към Германската Пощенска банка (2004-2009), както и на провеждания от него комуникационен тренинг в България (2009-2018).
От методологична гледна точка курсът ще протече като асоциативно водени практически дискусии на мултимедийни презентации, които ще насочат вниманието на студентите върху ключови понятия и ИКТ-инструменти, и ще ги накарат да почувстват интуитивно кои фини умения и добри ИКТ-практики водят до успех и решаване на проблематични ситуации от професионалния им живот. Осъзнаването на социални роли и техники на общуване и оперирането с тях ще има ключова роля при конкурентноспособното позициониране на студентите на глобалния пазар.
По време на учебния процес преподавателят консултира студентите, ползвайки следните „социални канали“:
? Електронна поща (за асинхронни консултации на студенти)
? Skype, Viber, WhatsApp, WeChat, Line, Facebook, Zoom (за видеоконферентни консултации на студенти и съвместна работа по групови проекти)
? Moodle и YouTube (за представяне на лекционни теми, казуси и материали)
? Facebook групи и Twitter (за дискутиране на иновативни теми със студенти, проявили активен интерес),
? Google Docs (за синхронизиране / дистанционно обработване на идеи по проекти).
? Dropbox и Google Drive (за споделяне и синхронизиране на големи файлове по проекти).
Преподавател(и):
Людмил Дуриданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои тънкости (soft skills) да прилагат в процеса на многоканалното общуване и
• Развиват професионална гъвкавост на езиковия стил в типични ситуации
2) могат:
• Да играят различни ситуативни роли, при които естественият език и „тайният код“ на езика на тялото се явяват основополагащи за развиване на хуманитарно познание и изящни изкуства, бизнес интереси и политически партньорства в публичното пространство.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Ползване на работен английски език
• Елементарни комютърни умения
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въвеждане на основни понятия и дискутиране смисъла на ключовите умения на естественото общуване като „базов компонент“ за професионална компетентност
- Въвеждане в основополагащия модел на многоканалното общуване – езикови / параезикови аспекти при писмено общуване „в мрежата“ и устно общуване „лице в лице“, както и при професионален разговор по телефон
- Ситуационни аспекти на устното общуване – ролята на „тайния код“ на езика на тялото
- Роля на факторите „около езика“ при забързано устно общуване (височина на тона, жестове, интонация, емоционален тембър, ритъм, разпределена среда, „глобално време“)
- Фини умения за създаване на „споделено пространство“ в професионална среда; видеоконферентната „близост“ като инструмент за сътрудничество в рамките на глобални проекти
- Дискусия на подбрани сценарии на официално общуване в публичното пространство, открояващи взаимо-действието на езикови и параезикови фактори
- Разпространение на краткия SMS етикет на общуване – визуални измерения („маймуница”, абревиатури, знакови сливания), ритъм (забързаност, асинхронност) и влияние върху социалната интелигентност на общуващите.
- Свръхкратко представяне на нови идеи като инструмент за общуване (elevator pitch) – фини умения за събуждане на интерес „в асансьора“
- Групова презентация – представяне на модел на електронно общуване чрез предварително създаден от група студенти уеб форум/блог (на избрана от тях тема) и дискусия на фините умения на естественото общуване
- Поведенчески етикет и социална роля на общуване – отделяне на личното пространство от публичното (без окончателното му откъсване) – дискусия на норми, насочвайки вниманието върху вече разгледани професионални казуси
- Новата емоционална интелигентност и нейните инструменти – психологически и социални фактори
- Избор на езикови и извънезикови средства при участие във формална / неформална дискусия – спонтанно разиграване на talk show с модератор или интервюиране на политик
- Редуване на устно и писмено общуване с цел генериране на първи контакт и неговото поддържане; кратко представяне на нова идея или идея за проект (като параграф от 20 реда или едноминутно видео)
- Подготовка за писмен тест върху дискутираните комуникационни умения чрез разиграване на типични сценарии за професионално общуване – ролята на „вградения език“ на личното общуване като бизнес инструмент
- Презентация на триминутна сцена (заснета с видеокамера от 3-4 студенти), придружена с анализ на типични особености на професионалното общуване в конкретна ситуация (презентацията и дискутираният анализ обобщават придобитите през семестъра комуникационни умения)
Литература по темите:
• KAMIN, MAXINE: Soft Skills Revolution. A Guide to Connecting with Compassion for Trainers, Teams, and Leaders, San Francisco 2013.
• GOLEMAN, DANIEL: Social Intelligence, the New Science of Human Relationships, New York 2006. [= ГОЛМАН, ДАНИЕЛ: Новата социална интелигентност, София 2010] – за тези, които искат да се задълбочат в социалните и психологически механизми на общуването
• FOWLER, RAMSEY / AARON, JANE: The Little, Brown Handbook, New York 2010. – добър наръчник за бизнес етикета на англоезичния свят
• MESSINGER, JOSEPH: Ces gestes qui vous trahissent, Paris 2008. – добър наръчник за френско говорящия свят (бестселър)
• REIMAN, TONYA: The Power of Body Language, New York 2007. [= РЕЙМАН, ТОНЯ: Езикът крие, тялото разкрива, София 2010] – основно помагало! на комуникационен експерт, който провежда и хипнотични сеанси за терапия на клиенти!
• ROTHSCHILD, NADINE DE: Le bonheur de seduire, l’art de reussir. Le savoir-vivre du XXIe siecle, Paris 2001. [= РОТШИЛД, НАДИН ДЬО: Щастието да ни харесват, изкуството да преуспеем, правилата на добрия тон през XXI век, София 2003]
Средства за оценяване:
ИЗБИРАТЕЛНИ КОМПОНЕНТИ:
1. ПРИСЪСТВИЕ / ДИСКУСИОННО УЧАСТИЕ 70%
2. ПИСМЕН КАЗУС / АНАЛИЗ 35%
3. САМОСТОЯТЕЛЕН ПРОЕКТ 35%
ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ КОМПОНЕНТИ:
ОНЛАЙН ТЕСТ 30%
Курсът се счита за успешно завършен с резултат „ДА“ при условие, че студентите са изпълнили 100% от поставените им задачи: задължителен семестриален тест и комбинация от следните изборни компоненти (писмено предаден казус + дискусионно участие; два писмено предадени казуса; писмено предаден казус + представен проект).