OOKY153 Ключови умения за общуване

Анотация:

Ускореното развитие на информационните технологии и свързаните с тях възможности за визуализиране на познанието извеждат на преден план комуникативната приложност на „мълчаливия език“ на тялото, както в личното, така и в публичното пространство. Нашите практически занимания ще бъдат ориентирани към многоканалното естествено общуване, което представлява база за развитие на социални и психологически умения на бъдещия филолог и човек на изкуството, бизнесмен, юрист и политолог, радикално повлияни от започналите през 1990-те години глобалните промени.

Курсът има за цел да бъде осмислена основополагащата роля на т. нар. фини умения (soft skills) за убеждаване в различните социални сфери на влияние. Това ще бъде постигнато чрез разиграването на различни ситуативни роли, уловени в потока на практическо общуване в типични ситуации. Естественото общуване, непосредствено свързано с „тайния код“ на езика на тялото като фундаментален инструмент и филтър на познанието, ще оживее чрез различни сценарии, в тясно взаимодействие с познати норми на реториката.

Дискутираните в курса практически решения на казуси, както и прилаганата теоретична база са подбрани от лектора въз основа на изследователската му дейност като преподавател в университетите Фрайбург, Йена, Ерфурт, Лайпциг (1996-2009) и съвместната му работа със студенти от Университета на Западен Сидни (UWS), благодарение на опита му като свободен консултант към Германската Пощенска банка (2004-2009), както и на провеждания от него комуникационен тренинг в България (2009-2018).

От методологична гледна точка курсът ще протече като асоциативно водени практически дискусии на мултимедийни презентации, които ще насочат вниманието на студентите върху ключови понятия и ИКТ-инструменти, и ще ги накарат да почувстват интуитивно кои фини умения и добри ИКТ-практики водят до успех и решаване на проблематични ситуации от професионалния им живот. Осъзнаването на социални роли и техники на общуване и оперирането с тях ще има ключова роля при конкурентноспособното позициониране на студентите на глобалния пазар.

По време на учебния процес преподавателят консултира студентите, ползвайки следните „социални канали“:

? Електронна поща (за асинхронни консултации на студенти)

? Skype, Viber, WhatsApp, WeChat, Line, Facebook, Zoom (за видеоконферентни консултации на студенти и съвместна работа по групови проекти)

? Moodle и YouTube (за представяне на лекционни теми, казуси и материали)

? Facebook групи и Twitter (за дискутиране на иновативни теми със студенти, проявили активен интерес),

? Google Docs (за синхронизиране / дистанционно обработване на идеи по проекти).

? Dropbox и Google Drive (за споделяне и синхронизиране на големи файлове по проекти).

прочети още
Курсове по изкуства и социални умения

Преподавател(и):

 Людмил Дуриданов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Кои тънкости (soft skills) да прилагат в процеса на многоканалното общуване и

• Развиват професионална гъвкавост на езиковия стил в типични ситуации

2) могат:

• Да играят различни ситуативни роли, при които естественият език и „тайният код“ на езика на тялото се явяват основополагащи за развиване на хуманитарно познание и изящни изкуства, бизнес интереси и политически партньорства в публичното пространство.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Ползване на работен английски език

• Елементарни комютърни умения

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Упражнения

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въвеждане на основни понятия и дискутиране смисъла на ключовите умения на естественото общуване като „базов компонент“ за професионална компетентност
  2. Въвеждане в основополагащия модел на многоканалното общуване – езикови / параезикови аспекти при писмено общуване „в мрежата“ и устно общуване „лице в лице“, както и при професионален разговор по телефон
  3. Ситуационни аспекти на устното общуване – ролята на „тайния код“ на езика на тялото
  4. Роля на факторите „около езика“ при забързано устно общуване (височина на тона, жестове, интонация, емоционален тембър, ритъм, разпределена среда, „глобално време“)
  5. Фини умения за създаване на „споделено пространство“ в професионална среда; видеоконферентната „близост“ като инструмент за сътрудничество в рамките на глобални проекти
  6. Дискусия на подбрани сценарии на официално общуване в публичното пространство, открояващи взаимо-действието на езикови и параезикови фактори
  7. Разпространение на краткия SMS етикет на общуване – визуални измерения („маймуница”, абревиатури, знакови сливания), ритъм (забързаност, асинхронност) и влияние върху социалната интелигентност на общуващите.
  8. Свръхкратко представяне на нови идеи като инструмент за общуване (elevator pitch) – фини умения за събуждане на интерес „в асансьора“
  9. Групова презентация – представяне на модел на електронно общуване чрез предварително създаден от група студенти уеб форум/блог (на избрана от тях тема) и дискусия на фините умения на естественото общуване
  10. Поведенчески етикет и социална роля на общуване – отделяне на личното пространство от публичното (без окончателното му откъсване) – дискусия на норми, насочвайки вниманието върху вече разгледани професионални казуси
  11. Новата емоционална интелигентност и нейните инструменти – психологически и социални фактори
  12. Избор на езикови и извънезикови средства при участие във формална / неформална дискусия – спонтанно разиграване на talk show с модератор или интервюиране на политик
  13. Редуване на устно и писмено общуване с цел генериране на първи контакт и неговото поддържане; кратко представяне на нова идея или идея за проект (като параграф от 20 реда или едноминутно видео)
  14. Подготовка за писмен тест върху дискутираните комуникационни умения чрез разиграване на типични сценарии за професионално общуване – ролята на „вградения език“ на личното общуване като бизнес инструмент
  15. Презентация на триминутна сцена (заснета с видеокамера от 3-4 студенти), придружена с анализ на типични особености на професионалното общуване в конкретна ситуация (презентацията и дискутираният анализ обобщават придобитите през семестъра комуникационни умения)

Литература по темите:

• KAMIN, MAXINE: Soft Skills Revolution. A Guide to Connecting with Compassion for Trainers, Teams, and Leaders, San Francisco 2013.

• GOLEMAN, DANIEL: Social Intelligence, the New Science of Human Relationships, New York 2006. [= ГОЛМАН, ДАНИЕЛ: Новата социална интелигентност, София 2010] – за тези, които искат да се задълбочат в социалните и психологически механизми на общуването

• FOWLER, RAMSEY / AARON, JANE: The Little, Brown Handbook, New York 2010. – добър наръчник за бизнес етикета на англоезичния свят

• MESSINGER, JOSEPH: Ces gestes qui vous trahissent, Paris 2008. – добър наръчник за френско говорящия свят (бестселър)

• REIMAN, TONYA: The Power of Body Language, New York 2007. [= РЕЙМАН, ТОНЯ: Езикът крие, тялото разкрива, София 2010] – основно помагало! на комуникационен експерт, който провежда и хипнотични сеанси за терапия на клиенти!

• ROTHSCHILD, NADINE DE: Le bonheur de seduire, l’art de reussir. Le savoir-vivre du XXIe siecle, Paris 2001. [= РОТШИЛД, НАДИН ДЬО: Щастието да ни харесват, изкуството да преуспеем, правилата на добрия тон през XXI век, София 2003]

Средства за оценяване:

ИЗБИРАТЕЛНИ КОМПОНЕНТИ:

1. ПРИСЪСТВИЕ / ДИСКУСИОННО УЧАСТИЕ 70%

2. ПИСМЕН КАЗУС / АНАЛИЗ 35%

3. САМОСТОЯТЕЛЕН ПРОЕКТ 35%

ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ КОМПОНЕНТИ:

ОНЛАЙН ТЕСТ 30%

Курсът се счита за успешно завършен с резултат „ДА“ при условие, че студентите са изпълнили 100% от поставените им задачи: задължителен семестриален тест и комбинация от следните изборни компоненти (писмено предаден казус + дискусионно участие; два писмено предадени казуса; писмено предаден казус + представен проект).