OOKY140 Музиката - как да я разбираме и слушаме
Анотация:
Курсът дава основна информация – теоретична и звукова (чрез аудио и видео илюстрации) – за различните стилове и жанрове класическа музика. Това е бърз общообразователен курс, който може да се избира от всеки студент в НБУ. Целта на курса е на се повиши общата музикална култура на студентите в университета, както и да се създаде интерес и желание за слушане на високи класически образци. Това е начин да се приобщи младото поколение в България към класическата музика, те. да започне процес за създаване на културна и образована публика за класическа музика и за продължаване на традицията в държавата в тази посока. При преподаването в курса ще се набляга на слушането на висококачествени образци, както и на кратък анализ на произведенията и разговор върху начина на слушане, разбиране, осмисляне. Възможностите на музиката да е комуникационен мост и основен начин за бърза, емоционална и преди всичко естетическа и приятна връзка между различни социални групи, общности, общества и прочие аспекти на музикалната култура и музикалните образци.
Преподавател(и):
проф. Милена Шушулова-Павлова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основни етапи от историческото и стилово развитие на музика.
2) могат:
• да разпознаят, анализират и разбират класическите образци на музиката като историческо развитие, стилове и направления.
Предварителни изисквания:
Желание за музикални познания из областта на музиката.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Античната музикална култура.
- Западноевропейската музика в средновековната епоха.
- Средновековната рицарска лирика.
- Ренесансът в музиката.
- Западноевропейската музика през епохата на барока.
- Възникване на операта.
- Инструменталната музика през бароковата епоха.
- Йохан Себастиан Бах.
- Западноевропейската музика през втората половина на ХVІІІ век.
- Виенска класическа школа.
- Волфганг Амадеус Моцарт.
- Лудвиг ван Бетховен.
- Музикалният романтизъм. Шуберт, Менделсон, Шуман.
- Шопен, Лист.
- Романтическа опера. Рихард Вагнер.
Литература по темите:
• История на музиката. Съст. Мари-Клер Белтрандо-Патие. С., Музика, 1999.
• Михелс, Улрих. Атлас “Музика” в две части. Превод П. Куюмджиева, Ю. Куюмджиев. С., Летера, 2001 г.
• The Oxford Dictionary of Music (http://www.oxfordmusiconline.com/public/)
• Крачева, Лилия. Музиката през вековете. Творци и творби. Част първа и втора. С., Марс, 2010.
• Официални интернет сайтове на композитори (с библиография).
• Материали за български композитори - http://www.ubc-bg.com/
• Материали в Moodle
Средства за оценяване:
Всяка лекция се провежда в следната форма:
Теоретично-информационна част – 20 минути
Звуково-примерна част – 40 минути
Дискусия и анализ – 20 минути
Анкета – 10 минути
Текущото оценяване се състои от активно участие в дискусиите, отговорите в анкетите, участие в семинарните занимания (5, 9 и 15 лекция), както и от посещения на концерти, семинари на гост-професори и виртуози през сезона и учебната година. Разпределението на частите в оценяването е:
с оценка бележка от 2-6, която е сбор от:
50 % от присъствие и участие в дискусиите към всяка отделна лекция
25% от тестове
25% от написани реферат/есе/материал върху слушано произведение или концертно/оперно посещение.