OOKY140 Музиката - как да я разбираме и слушаме

Анотация:

Курсът дава основна информация – теоретична и звукова (чрез аудио и видео илюстрации) – за различните стилове и жанрове класическа музика. Това е бърз общообразователен курс, който може да се избира от всеки студент в НБУ. Целта на курса е на се повиши общата музикална култура на студентите в университета, както и да се създаде интерес и желание за слушане на високи класически образци. Това е начин да се приобщи младото поколение в България към класическата музика, те. да започне процес за създаване на културна и образована публика за класическа музика и за продължаване на традицията в държавата в тази посока. При преподаването в курса ще се набляга на слушането на висококачествени образци, както и на кратък анализ на произведенията и разговор върху начина на слушане, разбиране, осмисляне. Възможностите на музиката да е комуникационен мост и основен начин за бърза, емоционална и преди всичко естетическа и приятна връзка между различни социални групи, общности, общества и прочие аспекти на музикалната култура и музикалните образци.

прочети още
Курсове по изкуства и социални умения

Преподавател(и):

проф. Милена Шушулова-Павлова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• основни етапи от историческото и стилово развитие на музика.

2) могат:

• да разпознаят, анализират и разбират класическите образци на музиката като историческо развитие, стилове и направления.


Предварителни изисквания:
Желание за музикални познания из областта на музиката.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Античната музикална култура.
  2. Западноевропейската музика в средновековната епоха.
  3. Средновековната рицарска лирика.
  4. Ренесансът в музиката.
  5. Западноевропейската музика през епохата на барока.
  6. Възникване на операта.
  7. Инструменталната музика през бароковата епоха.
  8. Йохан Себастиан Бах.
  9. Западноевропейската музика през втората половина на ХVІІІ век.
  10. Виенска класическа школа.
  11. Волфганг Амадеус Моцарт.
  12. Лудвиг ван Бетховен.
  13. Музикалният романтизъм. Шуберт, Менделсон, Шуман.
  14. Шопен, Лист.
  15. Романтическа опера. Рихард Вагнер.

Литература по темите:

• История на музиката. Съст. Мари-Клер Белтрандо-Патие. С., Музика, 1999.

• Михелс, Улрих. Атлас “Музика” в две части. Превод П. Куюмджиева, Ю. Куюмджиев. С., Летера, 2001 г.

• The Oxford Dictionary of Music (http://www.oxfordmusiconline.com/public/)

• Крачева, Лилия. Музиката през вековете. Творци и творби. Част първа и втора. С., Марс, 2010.

• Официални интернет сайтове на композитори (с библиография).

• Материали за български композитори - http://www.ubc-bg.com/

• Материали в Moodle

Средства за оценяване:

Всяка лекция се провежда в следната форма:

Теоретично-информационна част – 20 минути

Звуково-примерна част – 40 минути

Дискусия и анализ – 20 минути

Анкета – 10 минути

Текущото оценяване се състои от активно участие в дискусиите, отговорите в анкетите, участие в семинарните занимания (5, 9 и 15 лекция), както и от посещения на концерти, семинари на гост-професори и виртуози през сезона и учебната година. Разпределението на частите в оценяването е:

с оценка бележка от 2-6, която е сбор от:

50 % от присъствие и участие в дискусиите към всяка отделна лекция

25% от тестове

25% от написани реферат/есе/материал върху слушано произведение или концертно/оперно посещение.