APTM102D Специализирани видове туризъм (религиозен, винен и др.)
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите със специализираните видове туризъм и тяхното развитие в България и по света. Предмет на основната част от предлаганите теми са същността и значението на различните видове туризъм и мястото им в съвременната туристическа индустрия. В рамките на курса се представят накратко историята, развитието и значението на културния туризъм и видовете културен туризъм - религиозен, образователен, фестивален, туризмът, свързан с културно-историческото наследство, винен, кулинарен и др.
Сред основните теми на курса са спецификите на отделните видове специализиран туризъм, техните публики, послания и проблеми у нас. Проследяват се развитието им в практиката на българския туризъм, различните рекламни и PR кампании за тяхното популяризиране и най-известните специални фестивали и събития, свързани с тях.
Курсът включва анализиране на добри български и световни практики и тенденциите, свързани с популяризиране на съвременния културния туризъм - чрез новите медии и социалните мрежи, чрез представянето на страната в Интернет пространството, на международните и националните туристически изложения и борси и др. В рамките на курса се планират дискусии по различни теми, анализ на случаи от практиката, разработване на самостоятелни курсови работи, посещение и отразяване след това на конкретни събития в областта на културния туризъм и др.
Преподавател(и):
доц. Соня Алексиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) ще знаят:
- основни определения и ключови понятия в културния туризъм и различните видове специализиран туризъм
- кои са най-интересните видове културен туризъм и мястото им в съвременната туристическа индустрия
- как се подготвя, организира и финансира рекламирането и промоцирането на различните видове специализиран туризъм у нас и в чужбина
- кои са подизпълнителите и партньорите при организацията на културния туризъм (държавни и общински институции и организации, неправителствен сектор, културни, образователни и музейни институции, туристически бранш и др.)
2) ще могат:
- да разграничават и представят различните видове културен туризъм
- да анализират силните и слабите страни на специализираните видове туризъм и развитието им у нас
-да подготвят проекто-план за съвместната работа на публичната администрация, местната общност и различните заинтересовани страни за увеличаване на потенциала на културния туризъм
-да подготвят проекто-план за специализирани маршрути за български и чуждестранни туристи
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- Бакалавърска степен от областта на социалните науки и хуманитарните науки;
- Основни понятия, свързани с туризма, с историята и културното наследство на България
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1.Основна:
Алексиева, С.,Връзки с обществеността на културния туризъм. София: ПР-Туризъм Консулт, 2004.
Сборник Туризмът - предизвикателства в условията на икономическа криза (съст. С. Алексиева). София: Изд. НБУ, 2011.
Алексиева, С. Културният туризъм - мисията на Велико Търново. София: ПР-Туризъм Консулт, 2012.
2. Допълнителна литература:
Алексиева, С. България-Китай. Културен туризъм, С., 2010
Алексиева, С. Културният туризъм - мисията на Велико Търново, С., 2011Алексиева, С., Практики на връзките с обществеността в областта на културния туризъм // Медии и обществени комуникации. Изд. УНСС / "Алма комуникация". 2009, № 2. Available from: [www.media-journal.info]
Алексиева, С., Популяризиране на културното наследство в града (успешни български примери). В: Годишник на департамент "Антропология", НБУ, бр. 4, 2010 - http://ebox.nbu.bg/apl2010/index.php?p=5
Нешков, М., Дъбева, Т., Милева, М.,Ракаджийска, С., Маринов, Казанджиева, В. Варна - Въведение в туризма, Изд. ИУ-Варна, 2007
Рибов, М., и колектив, Туризмът в ерата на качеството. София - Тракия М, 2008
Рибов, М., и колектив, Туристически дестинации, София-Тракия М, 2008
Сб. Културният туризъм - бъдещето на България. Варна - Славена, 2010
3.Интернет източници:
http://bulgariatravel.org/bg/ofitsialen_turisticheski_portal
http://thexperts.bg/
http://www.horemag.bg/
http://www.unesco-bg.org/
http://www.icomos.org/en/
http://www.pravoslavieto.com/
http://www.sabori.bg/i.php/index.html
http://www.bacchus.bg/
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50%
ПРАКТИЧЕСКИ ЗАДАЧИ ИЛИ УЧАСТИЕ В СЕМИНАР 50%