APTM100D Туризмът - икономически и социални аспекти
Анотация:
Основната цел е запознаване с широк кръг гледни точки към проблемите на туризма, които го представят като модерно явление с въздействие върху различни сектори от живота на човеците и обществата.
Курсът запознава студентите с туризма като интердисциплинарна сфера с два основни аспекта на анализа - икономически и социални. Представени са основни концепции и подходи, използвани в различни периоди за разбиране и проектиране на туризма. Анализират се икономически, политически и исторически контекст на развитието на туризма, както и неговото въздействие върху местното развитие, отношението глобално - локално в сферата на туризма, срещите между "гости" и "местни" и др. Обръща се внимание и върху социалните изследвания на туризма и влиянието му върху локални култури и тяхното реконструиране.
Курсът има и практическа насоченост - запознаване с конкретни случаи и практики като опит за разбиране на туристически дейности и събития. Разработен е на основата на множество примери от различни "места" по света, известни като туристически дестинации.
Преподавател(и):
доц. Ирена Бокова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят: основни направления, концепции и подходи в изследванията по туризъм като интердисциплинарна сфера;
2) Знаят: основни понятия и термини, свързани с туризма;
3) Умеят: да концептуализират и анализират "случаи" от развитието на туризма съобразно историческия и регионалния контекст;
4) Умеят да избират и да прилагат адекватни интердисциплинарни подходи при изследване на случаи в сферата на туризма.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- Бакалавърска степен от областта на социалните науки и хуманитарните науки;
- Основни понятия, свързани с антропология, регионални изследвания, регионални култури и културни зони, градски изследвания.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
I. Основна
Соня Алексиева (съст.) . Туризмът - предизвикателства в условията на икономическа криза. Изд. на НБУ. С., 2011.
Candice Cornet. Le tourisme et le d?veloppement ?conomique des r?gions recul?es et ethniques de Chine. Le cas d'un village dong du Guizhou (note de recherche). - Anthropologie et Soci?t?s. Volume 34, num?ro 2, 2010, p. 163-176 - http://id.erudit.org/iderudit
C. Cooper, C. M. Hall. Contemporary Tourisme: An International Approach. Butterworth-Heinermann. 2006.
C. M. Hall, H. Tucker. Tourism and Postcolonialism. Routledge. 2004.
Noel B. Salazar . Enough stories! Asian tourism redefining the roles of Asian tour guides . Civilisations , 57 | 2008 , mis en ligne le 29 d?cembre 2011: http://civilisations.revues.org/index1387.htmls
P. M. Burns, M. Novelli. Tourism and Politics - Global frameworks and Local Realities. Elsevier, 2007.
II. Допълнителна
Saskia Cousin, Bertrand Reau. Sociologie du tourisme. Eds. La Decouverte, Paris 2009.
Steve Plante. Anthropologie du tourisme et ?tudes de cas sur l'Asie du Sud-Est : une bibliographie s?lective . - Anthropologie et Sociйtйs, vol. 25, n° 2, 2001 : 129-142 - http://id.erudit.org/iderudit/000237ar
ІІI. Адреси в интернет
Интернет ресурси
Euromonitor .World market for travel and tourism. London, Euromonitor, january 2007. 267 p.
@ Accessible sur la base en ligne Euromonitor's Global Market Information Database
Eurostat
France. Minist?re de l'Economie, des Finances et de l'Emploi
Direction du Tourisme
France. Minist?re de l'Economie, des Finances et de l'Emploi
Veille info tourisme : la base d'information et de partage des connaissances du tourisme
ODIT France : plate-forme d'expertise aupr?s des acteurs du tourisme en France et ? l'international
Organisation mondiale du Tourisme
World tourism organization
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКИ ЗАДАЧИ ИЛИ УЧАСТИЕ В СЕМИНАР 50%
Средства за оценяване: