гл. ас. д-р Кристина Гоцева-Българанова
Професионална автобиография:
Образование:
Нов Български Университет, бакалавърска програма “Когитивна наука и Психология”, модул Когнитивна психология и психология на развитието
Нов Български Университет, магистърска програма по Психология на развитието
Нов Български Университет, докторска програма със стипендия
по Обща психология
Допълнителни курсове и обучения:
2007 - 2008 група по Психодрама за собствен опит (200 часа)
ИПП „Хирон”
2011 - 2011 Обучение по психомоторка (150 часа) с ръководител Георги Добринов
2008 - 2012 обучение по Психодрама: първо обучително ниво (600
часа) ИПП „Хирон” – психодрама терапевт под супервизия
2012 - 2016 обучение по Психодрама: второ супервизионно ниво (400
часа) ИПП „Хирон” – психодрама терапевт / психодрама директор
2017-2020 обучение за работа с психодрама за деца (900 часа) към Szenen Institute, Germany – психодрама терапевт за деца
11.2022 успешно преминат изпит след 6 годишно обучение за супервизор и обучител в метода на психодрамата за възрастни към ИПП „Хирон”
09.2024 успешно преминат изпит след 4 годишно обучение като обучител в метода на психодрамата с деца към Interplay institute
Трудов стаж
2019 – до момента щатен преподавател главен асистент в Нов Български Университет, департамент „Когнитивна наука и психология”
2021 – 2023 психолог по проект „Всички заедно - модел за образователна интеграция на децата от Община Червен бряг“, Административен договор за безвъзмездна финансова помощ BG05M2OP001-3.012-0003-C01, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г. – създаване на програма за подобряване на връзката между родители и деца предимно в малцинствени групи
2019 – 2021 психолог, когнитивни умения по проект „Реализиране на пазара на предприемаческа идея: услуги по консултиране, ориентиране и други сходни услуги на деца, възрастни и семейства чрез оценка на когнитивно развитие и екзекутивни функции на деца на 5 годишна възраст от АЙ-КОГНИТО ООД“ – създаване и апробиране на уеб-базирана платформа за оценка на познавателното функциониране на деца на 5 г.
2018 – 2019 гост-преподавател в Нов Български Университет, департамент „Когнитивна наука и психология”
2018 – 2019 психолог за индивидуални и групови мероприятия в рамките на проект „Иновативни мерки за социално включване на деца и младежи, настанени в резидентни услуги”, финансиран по процедура NoBG05M9OP001-2.009 „Открий ме”, осъществен с финансовата подкрепа на Опреативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз.
2017 – 2018 щатен асистент в Нов Български Университет, програма „Когнитивна наука и психология”
2016 – до сега групов и индивидуален психотерапевт за възрастни и деца в Център за дестко развитие и психологическо консултиране „Когнитива”
2016 - 2017 преподавател на хонорар в Нов Български Университет, програма „Когнитивна наука и психология”
2015 - 2016 психолог в детска градина „Ган Балаган”, гр. София
2013 - 2016 редовен докторант със стипендия в докторска програма „Обща психология” към ДКНП, НБУ
2013 - 2013 психолог в Адаптационна занималня „Фукльовци” и център „Как да...?”, гр. София
2012 – 2016 психотерапевт за възрастни под суперизия
2011 - 2013 диагностика на основни училищни умения за деца в първи клас в 134 СОУ „Димчо Дебелянов”, гр. София
2009 - 2009 стажант в СОДЦСИИ, кв. Редута с ръководител Анжела Христофорова – работа с детска психопатология
Участие в изследователски проекти
2019 – 2021 психолог, когнитивни умения в проект „Реализиране на пазара на предприемаческа идея: услуги по консултиране, ориентиране и други сходни услуги на деца, възрастни и семейства чрез оценка на когнитивно развитие и екзекутивни функции на деца на 5 годишна възраст от АЙ-КОГНИТО ООД“, с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие.
2017 – 2019 изследовател в колективен международен проект Evidence Based Trauma Stabilization (EBTS). Two training programs for stabilization of traumatized children among refugee, asylum seeking and immigrant families, financed by Erasmus+ Programme of EU (Investigator), в партньорство между Германия, Финландия и България.
2013 - 2014 изследовател в проект за разработване на Скрининг тест за деца от 3 г. до 3, 6 г., финансиран от Уницеф, България, по поръчка на Министерство на здравеопазването на Република България.
2011 - 2013 изследовател в проект за изработване на стандарти за развитие на децата от раждането до 3 годишна възраст, финансиран от Уницеф, България, по поръчка на Министерство на здравеопазването на Република България.
2010 - 2010 стаж като изследовател по проект на УНИЦЕФ България "Училище без насилие", във връзка с провеждането на изследване за тормоза и кибертормоза софийски училища, с ръководител гл. ас. д-р Методи Коралов
2008 - 2011 Асистент изследовател в международен изследователски проект Development of analogy-making and deductive reasoning към НБУ
Участие в конференции и семинари:
Гоцева-Българанова, К., Шойлекова, Г. (2023). ВРЪЗКИ МЕЖДУ ЕКЗЕКУТИВНИ ФУНКЦИИ И СОЦИАЛНОЕМОЦИОНАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ПРИ ДЕЦА МЕЖДУ 7 И 8 ГОДИНИ. Участие с доклад в X юбилеен международен конгрес по психология 2023 г.
Гоцева-Българанова, К., Цветкова, Г. (2023). ПРОВЕРКА НА ДЪЛГОСРОЧЕН ЕФЕКТ СЛЕД ОБУЧЕНИЕ В ПОТИСКАНЕ ВЪРХУ РАЗБИРАНЕТО НА ПОГРЕШНИ ВЯРВАНИЯ ПРИ ДЕЦА НА 4 г. Участие с доклад в X юбилеен международен конгрес по психология 2023 г.
Част от организационния комитет на Third International Conference for Psychodrama with Children and Youth! Brain and Play. 09.2023, Plovdiv, Bulgaria.
Gotseva-Balgaranova, K. (2023). Psychodrama and Executive Functioning in Chidren - The Effect of a Structured One-week Program. Workshop. Third International Conference for Psychodrama with Children and Youth! Brain and Play. 09.2023, Plovdiv, Bulgaria.
Гоцева-Българанова, К., Мутафчиева, М. (2021). Оценка на когнитивно развитие и екзекутивни функции на деца на 5 годишна възраст – създаване на уеб базирана скала за дистанционно приложение. Конференция "Иновативни подходи в психодиагностиката и консултирането на деца и юноши в условията на пандемия", 27.03.2021 г.
Венкова, В., Гоцева-Българанова, К. (2021). Ролята на играта с кубчета за развитие на STEM умения при деца на 5 г. Годишна Конференция на департамент „Когнитивна наука и психология“ заедно със Зимна школа по когнитивна наука, 02.2021 г.
Гоцева-Българанова, К., Мутафчиева, М. (2020). ЕФЕКТ НА ДАЛЕЧЕН ПРЕНОС ПРИ РАЗБИРАНЕ НА ПОГРЕШНИ ВЯРВАНИЯ СЛЕД ОБУЧЕНИЕ В ЕКЗЕКУТИВНИ ФУНКЦИИ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛЩНА ВЪЗРАСТ. Устен доклад за IX Международен конгрес по психология 2020 г..
Василева, Д., Гоцева-Българанова, К., Мутафчиева, М. (2020). ВРЪЗКА МЕЖДУ УЧИЛИЩНА ГОТОВНОСТ И ЕКЗЕКУТИВНИ ФУНКЦИИ ПРИ ДЕЦА НА 6-7 ГОДИНИ. Устен доклад за IX Международен конгрес по психология 2020 г.
Gotseva-Balgaranova, K. & Mutafchieva, M. (2019). Generalisation effect in false belief understanding after executive function training in young children. 19th European Conference of Developmental Psychology, Athens, August 2019.
Gotseva-Balgaranova, K., Popivanov, I. & Mutafchieva, M. (2019). Impact Evaluation of Evidence Based Trauma Stabilisation Programme. IAGP Congress, Thessaloniki, Greece, June 2019.
Част от екипа организирал Multiplier event към проект Evidence Based Trauma Stabilization (EBTS). Two training programs for stabilization of traumatized children among refugee, asylum seeking and immigrant families, financed by Erasmus+ Programme of EU (Investigator), Нов български униврситет, София, 10.04.2019.
Гоцева-Българанова, К., Попиванов, И, Мутафчиева, М. (2019). Представяне на научно обоснована програма за справяне с травмата (EBTS) – Изследване на ефективността. Multiplier event към проект Evidence Based Trauma Stabilization (EBTS). Two training programs for stabilization of traumatized children among refugee, asylum seeking and immigrant families, financed by Erasmus+ Programme of EU (Investigator), Нов български униврситет, София, 10.04.2019.
Гоцева-Българанова, К., Попиванов, И, Мутафчиева, М. (2018). Стабилизационна програма за бежанци (EBTS) – представяне на изследователски дизайн. Годишна Конференция на департамент „Когнитивна наука и психология“ заедно със Зимна школа по когнитивна наука, 23-25.02.2018, Бачиново.
Gotseva-Balgaranova, K. & Mutafchieva, M. (2018). Research in therapy is not a myth. FEPTO Network group meeting for psychodrama with children and youth, Torino, Italy, february, 2018 – workshop and research presentation.
Гоцева-Българанова, К. (2017). От змия до слон – пътят на агресията в детската психика. Конференция по Психодрама и групова терапия, София.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2017). КАК ОБУЧЕНИЕТО В ПОТИСКАНЕ ПОВЛИЯВА ПРЕДСТАВЯНЕТО НА ДЕЦАТА В ЗАДАЧИ ЗА ПОГРЕШНИ ВЯРВАНИЯ? Доклад за Осми национален конгрес по психология, ноември, 2017, София.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2017). Как тренирането на екзекутивни функции влияе върху ТоМ и разсъжденията по аналогия при децата? Доклад за годишна конференция на ДКНП, гр. Благоевград, 17-19.02.2017 г.
Gotseva-Balgaranova, K. & Mutafchieva, M. (2016). Is there an effect on Monodrama on Aggressive Children? Third International Psychodrama Conference, Basel.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2016). Може ли тренирането на екзекутивни функции да повиши образователните постижения? Национална конференция за ранно детско развитие: Наука и практика, НБУ, София.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2015) Теории за менталния свят, Аналогии и Екзекутивни функции при децата. Доклад на Зимната школа по Когнитивна наука към ДКНП, 12.02.-14.02.2015 г.
Gotseva-Balgaranova, K. (2015). Theory of Mind, Lecture on 22nd International Summer School in Cognitive Science, NBU, Sofia, 2015.
Мутафчиева, М. & Гоцева-Българанова, К. (2015) Аналогии и Теории за менталния свят при децата: Има ли връзка между тези способности? Доклад на Зимната школа по Когнитивна наука към ДКНП, 13.02. – 15.02.2015 г.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2014). Аналогии и Теории за менталния свят при децата: Има ли връзка между тези способности? VII НКП2014, София.
Мутафчиева, М., Гоцева, К. & Кокинов, Б. (2012). Можем ли да помогнем на децата да се справят със задачата за погрешни вярвания като използваме аналогия? Доклад на Зимната школа по Когнитивна наука към ДКНП, 15.02. – 17.02.2012г.
Гоцева, К., Мутафчиева, М. & Кокинов, Б. (2012). Можем ли да помогнем на децата да се справят със задачата за погрешни вярвания като използваме аналогия? Доклад на Зимната школа по Когнитивна наука към ДКНП, 17.02. – 19.02.2012г.
Mutafchieva, M., Kokinov, B. & Gotseva, K. (2011). Do young children understand the relativistic nature of relations in transitive inference task? EuroCog conference, Sofia, New Bulgarian university, 2011, poster session.
Награди и други специални отличия:
2017 Награда за най-добър тезис за завършване на второ ниво за психодрама терапевт от Федерацията на европейските психодрама тренинг организации (FEPTO), за приноси в психодрамата и психотерапията, FEPTO конференция, Сигтуна, Швеция.
2013 – 2016 Стипендия от НБУ за обучение в докторска програма.
Членство в организации:
2022 – до сега Обучител и супервизор в институт за психодраматични практики „Хирон”, гр. София
2022 – до сега Национален супервизор в секцията по „Психология на развитието и образованието” към Дружеството на психолозите в България
през 2018 Член на международната научно-излседователска организация CogSci Society
2016 – до сега Член на Дружеството на психолозите в България
2016 – до сега член на УС на фондация „Когнитнва”
2012 – до сега Член на институт за психодраматични практики „Хирон”, гр. София
Публикации:
Гоцева-Българанова, К., Шойлекова, Г. (2024). ВРЪЗКИ МЕЖДУ ЕКЗЕКУТИВНИ ФУНКЦИИ И СОЦИАЛНОЕМОЦИОНАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ПРИ ДЕЦА МЕЖДУ 7 И 8 ГОДИНИ. Сборник с научни доклади от X юбилеен международен конгрес по психология 2023 г.
Гоцева-Българанова, К., Цветкова, Г. (2024). ПРОВЕРКА НА ДЪЛГОСРОЧЕН ЕФЕКТ СЛЕД ОБУЧЕНИЕ В ПОТИСКАНЕ ВЪРХУ РАЗБИРАНЕТО НА ПОГРЕШНИ ВЯРВАНИЯ ПРИ ДЕЦА НА 4 г. Сборник с научни доклади от X юбилеен международен конгрес по психология 2023 г.
Gotseva-Balgaranova, K. (2023). Relations between self-efficacy and social-emotional competence – Evidence from 7- and 8-year-olds in a psychodrama group with children. ZPS, Springer
Гоцева-Българанова, К., Мутафчиева, М. (2021). ЕФЕКТ НА ДАЛЕЧЕН ПРЕНОС ПРИ РАЗБИРАНЕ НА ПОГРЕШНИ ВЯРВАНИЯ СЛЕД ОБУЧЕНИЕ В ЕКЗЕКУТИВНИ ФУНКЦИИ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛЩНА ВЪЗРАСТ. Доклади от IX Международен конгрес по психология 2020 г., Брой 2(4), 113-123.
Василева, Д., Гоцева-Българанова, К., Мутафчиева, М. (2021). ВРЪЗКА МЕЖДУ УЧИЛИЩНА ГОТОВНОСТ И ЕКЗЕКУТИВНИ ФУНКЦИИ ПРИ ДЕЦА НА 6-7 ГОДИНИ. Доклади от IX Международен конгрес по психология 2020 г., Брой 2(4), 61-70.
Gotseva-Balgaranova, K., Popivanov, I. & Mutafchieva, M. (2020). Impact Evaluation of Evidence Based Trauma Stabilisation Programme. Proceedings from 2nd IAGP Congress, 2019, Springer.
Gotseva-Balgaranova, K. & Mutafchieva, M. (2018). Does Training in Inhibition and Working Memory Influence Analogical reasoning and Theory of Mind in Young Children? Proceedings of the 40th Annual Conference of the Cognitive Science Society, 1732-1737.
Gotseva-Balgaranova, K. & Mutafchieva, M. (2017). Recherche : Le monodrame est-il efficace sur les enfants agressifs? Institut ODeF: Journal Relation et Action, Genève, https://www.odef.ch/relation-action/recherche-le-monodrame-est-il-efficace-sur-les-enfants-agressifs
Гоцева-Българанова, К., Мутафчиева, М., Илиева, К. (2017). Как обучението в потискане повлиява представянето на децата в задачи за погрешни вярвания? Сборник научни доклади от в VII-и Национален конгрес по Психология, София 03.ХI.-05.ХI.2017, 396-408.
Василева, Д., Гоцева-Българанова, К. и Мутафчиева, М. (2017). Връзка между обемна работната памет, способност за потискане и разсъжденията по аналогия при четиригодишни деца. Сборник с научни доклади на VIII Национален конгрес по психология, 409-423.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2016). Теории за менталния свят и аналогии при децата. Българско списание по психология.
Гоцева-Българанова, К. & Мутафчиева, М. (2014). Аналогии и Теории за менталния свят при децата: Има ли връзка между тези способности? Сборник научни доклади – НКП2014, София, 555-566.
Mutafchieva, M., Gotseva, K. & Kokinov, B. (2012). DoesAnalogyFacilitateTransitiveInference in Young Children? In: Proceedingsofthe 34th AnnualConferenceofthe Cognitive Science Society. Erlbaum, Hillsdale, NJ, 2061 – 2066.
- Курсове от текущия семестър:
-
DEVM112 Когнитивно развитие DEVM127 Практика в институции, работещи с деца DEVM129 Практика: Когнитивно развитие DEVM135 Стаж: Оценка на ранно детско развитие DEVM136 Стаж: Психодиагностика в училищна възраст DEVM207 Емоционално развитие DEVM208 Психологически методи за изследване на деца DEVM310 Стаж PSYB707 Развитие на мисленето в детска възраст